SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Beh z Devína vylákal aj babky z kostolov

Vo februári 1921 prebehla tlačou správa, že atletický odbor I. ČSŠK Bratislava pripravuje na jar usporiadanie cestného behu Devín – Bratislava. O dva mesiace neskôr sa ukázalo, že išlo o výnimočne dobrý nápad. A tak sa funkcionárske osobnosti, akými ...


Na záverečných stovkách metrov behu Devín – Bratislava lemovali trať husté špaliere divákov. Až po cieľ na Hviezdoslavovom námestí ich stálo okolo 15-tisíc. FOTO – ARCHÍV

Vo februári 1921 prebehla tlačou správa, že atletický odbor I. ČSŠK Bratislava pripravuje na jar usporiadanie cestného behu Devín – Bratislava. O dva mesiace neskôr sa ukázalo, že išlo o výnimočne dobrý nápad. A tak sa funkcionárske osobnosti, akými boli predseda atletického odboru I. ČSŠK Bratislava Američan M. W. Younger, všadeprítomný a známy A. Máša Balík či predseda I. ČSŠK G. Rehák, zaslúžili o vznik najstaršieho cestného behu na Slovensku.

Ešte pár hodín pred štartom bola neistá účasť pretekárov maďarských a nemeckých menšinových klubov na Slovensku, ktoré neboli členmi Československej atletickej amatérskej únie. Domáca diplomacia na poslednú chvíľu rébus vyriešila k spokojnosti všetkých.

V nedeľu 24. apríla 1921 sa tak pod Devínskym bralom zoradilo na štartovú čiaru 37 účastníkov prvého ročníka behu Devín – Bratislava. Priviezlo ich sem z nádvoria Štefánikových kasární (dnešná budova SNG) otvorené nákladné auto, za ktorým sa do Devína šinula ešte stará fordka plná zapálených funkcionárov.

Počasie síce premiére neprialo, bolo vlhko a trať rozmoknutá, no presne o 10.30 zaznel výstrel štartéra. Už v Devíne prekvapil organizátorov obrovský záujem divákov, ktorí povzbudzovali bežcov po celej trati. Najviac ich bolo na záverečných stovkách metrov, keď husté špaliere lemovali trať a Hviezdoslavovo námestie, miesto cieľa pretekov, bolo doslova „natrieskané“. Je neuveriteľné, že vo vtedajšej 90-tisícovej Bratislave bolo na aktérov zvedavých 15-tisíc ľudí.

Favorit na víťazstvo bol od začiatku jasný. Bol ním Václav Vohralík z AC Sparta Praha, uznávaný vytrvalec, ktorý na olympiáde v Antverpách v roku 1920 dobehol na 1500-metrovej trati štvrtý. Vohralík ani v slovenskej metropole nenechal nikoho na pochybách, kto sa postaví na najvyšší stupeň víťazov. Časom 36:56,4 odbehol svojim najvážnejším súperom približne o minútu. Aj druhé a tretie miesta získali Sparťania Zika a Roth. Do cieľa dobehlo 21 pretekárov a z domácich bol najlepší Koloman Schätzel z menšinového PAC, ktorý dobehol za zvukov vojenskej kapely pred budovu SND na 8. pozícii.

Nestor slovenskej atletiky R. Holzer spomínal, že na bežcov sa prišli pozrieť aj devínske a karloveské babky, ktoré zvedavosť odlákala od varešiek i kostola a lamentujúc ľutovali zablatených bežcov, ťažko chápajúc, prečo sa tak trápia, keď ich nikto nenaháňa.

Víťazný Vohralík aj po rokoch spomínal na bratislavský triumf uznanlivo: „Ohromila ma najmä obrovská účasť obecenstva. Skutočne som mal za sebou vtedy už dosť pretekov v cudzine, ale takú kulisu som ešte nezažil.“

Odovzdávanie cien na Hviezdoslavovom námestí malo slávnostný priebeh s ováciami nadšeného davu a lesk mu dodali aj prebiehajúce jarné slávnosti Československého Červeného kríža. Premiéra sa vydarila.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Spacák na kozmetiku?
  3. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  4. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  5. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 12 965
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 691
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 263
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 937
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 595
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 074
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 3 017
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 192
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 386
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 388
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 879
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 4 751
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 826
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 315
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 179
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 097
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu