
Absolventi bratislavského konzervatória (na snímke zľava Alenka, Peter, Mirka) sú štipendistami Akadémie klasického tanca princeznej Grace v Monaku. FOTO ARCHÍV
Keď v monackom divadle uviedli 17. marca baletný večer na počesť 10. výročia úmrtia nezabudnuteľného ruského tanečníka Rudolfa Nurejeva, medzi účinkujúcimi boli aj traja mladí bratislavskí tanečníci. Alena Gorelčíková a Miriam Káčerová majú 20 rokov a sú v Monaku už dva roky. Osemnásťročný Peter Piterka je tu rok. Všetci sú absolventmi bratislavského konzervatória.
Mirka, Alenka a Peter sa baletu venujú od detstva. Najprv to bolo osem rokov na Konzervatóriu Evy Jaczovej v Bratislave, kde tancovali pod vedením Gabriely Bederovej a Mikuláša Vojteka. Skúsenosti naberali už počas štúdia. V SND tancovali v rôznych predstaveniach, napríklad Don Quichote, Labutie jazero a Luskáčik. Vďaka školským vystúpeniam sa dievčatá dostali aj do zahraničia. Potom prišla ponuka dvojročného štipendia v zahraničí. „Bolo to ako sen,“ spomína Alenka. „Zrazu sme sa ocitli v Monaku.“
Akadémia klasického tanca princeznej Grace vedená Marikou Besobrasovovou je svetoznámou baletnou školou. Prešli ňou mnohí svetoví špičkoví tanečníci. „Veď si to len predstavte, trénujeme v sále, do ktorej si občas odskočil aj Rudolf Nurejev! Najväčší tanečník 20. storočia a osobný priateľ manželov Besobrasovových.“
Nadácia princeznej Grace každoročne udeľuje niekoľko štipendií mladým tanečníkom z rôznych krajín. Okrem našich sú na škole tanečníci z Chorvátska, Ruska, Francúzska, Japonska, Brazílie a Talianska.
Monako síce nie je svetovým centrom baletného umenia ako Moskva či Paríž, ale má určite kultúrne špecifikum. Všetky predstavenia baletné, divadelné, operné, cirkusové i koncerty pop-music sú obsadzované umelcami z celého sveta.
Organizátorom večera Rudolfa Nurejeva bola akadémia. Jednalo sa o najväčšiu baletnú udalosť tohtoročnej monackej baletnej sezóny. „Tancovali sme na predstavení so skvelým Manuelom Legri, ktorý bol pred dvoma rokmi vyhlásený za najlepšieho tanečníka sveta,“ nadchýna sa Peter. Bratislavčania sa na vystúpení prezentovali síce nie ako sólisti, ale v zaujímavých a náročných tanečných úryvkoch z Bajadéry a Raymondy.
„Na bratislavskom konzervatóriu sme sa naučili techniku a tancovať,“ hovorí Alenka, „Marika nás učí hľadať všade okolo nás energiu a vedieť ju v správny moment využiť. Často opakuje, že telo je ako nástroj, o ktorý sa treba stále starať, udržiavať ho zvonka aj zvnútra, stále ho ako nástroj dolaďovať. Upriamuje nás k rozvíjaniu duše,“ dodáva.
Riaditeľka akadémie, 84-ročná razantná pani sa venuje výučbe baletu už takmer 60 rokov. Je to dáma s veľkým srdcom, ktorá pevnou železnou rukou vládne celej akadémii. Netají sa tým, že ju inšpiroval aj Nurejev. Svoju staršiu dcéru princeznú Caroline k nej vodila aj princezná Grace.
Akadémia sa nachádza nad monackým prístavom v historickej budove, jej súčasťou je dievčenský internát. Ročné školné je pre nás nepredstaviteľne drahé. Je určitou obdobou nášho konzervatória. Tancovať sa tu učia malé dievčatká od 3-4 rokov, budúci tanečníci i takmer už profesionáli, absolventi konzervatórií.
„Dúfame, že sa raz so skúsenosťami zo zahraničia vrátime na našu baletnú scénu,“ tvrdia všetci traja. „Zatiaľ sme s Mirkou nerozlučné,“ hovorí Alenka. To nám trochu uľahčuje odlúčenie od domova. A našou tajnou nádejou je dostať sa do rovnakého divadla. Ale Mirka ma aj tak bude všade sprevádzať a ja ju,“ dodáva so smiechom. Dievčatá vytiahnu každá jednu malú bábiku, blondínku Alenku a tmavovlásku Mirku, ktoré dostali od malej monackej obdivovateľky. Sú ich talizmanmi.
Autor: ZUZANA ORBANOVÁ