Putovná prehliadka kultových filmových diel Projekt 100 je už v plnom prúde. Medzi desiatkou titulov sa nachádza aj dielo španielskeho surrealistického režiséra Luisa Buňuela Mliečna dráha. Do pondelka ho hrajú vo FK ic.sk, 9. apríla sa objaví vo FK Nostalgia, od 21. do 23. apríla príde na rad vo FK Mladosť. Posledný raz sa v bratislavských kinách objaví 10. a 11. mája vo FK Múzeum.
Mliečna dráha dopĺňa cyklus Buňuelovych filmov venovaný témam dotýkajúcim sa náboženstva. Keď Luis Buňuel písal o tom, ako tento film pripravoval, tvrdil, že prečítal knihy o kacíroch, aby sa potom zavrel na odľahlom mieste v andalúzskych horách. Celé dni sa tam so scenáristom rozprával o Svätej trojici či o Kristovej dvojakej podstate. Tieto rozhovory pokračujú vo filme, ktorý vznikol. Vedú ich čašníci, servírky, dedinskí kňazi, poľovníci a zapája sa aj policajt. Všetky postavy tohto filmu zachvátila túžba preniknúť k tajomstvám Slova.
Luis Buňuel sa narodil v prísne katolíckej rodine. Základné vzdelanie získal v jezuitskej škole, kde sa ho čoskoro začali zmocňovať náboženské pochybnosti. Po štúdiách v Madride a Paríži sa zapísal na súkromnú filmovú akadémiu. Priateľstvo so Salvadorom Dalím, väzba na ďalších avantgardných umelcov z generácie roku 1927 a fascinácia surrealizmom mali zásadný vplyv na vznik dvoch kľúčových diel filmového surrealizmu: Andalúzsky pes a Zlatý vek. Jeho tvorbu možno vnímať v tematicky spätých cykloch či už prostredníctvom filmov, v ktorých dokazuje, že celý život zostal „ateistom zaujatým religiozitou“, alebo prostredníctvom výsmešných podobenstiev z jeho „francúzskeho obdobia“. Titulnými hrdinkami ďalších filmov sú krásne, nevinné, ale pritom rozporuplné a tajomné ženy (J. Moreauová, C. Deneuveová).
MARÍNA DOBOŠOVÁ