SME

Cyril H. Carniel: Regionálne trate majú budúcnosť

Zahraničným partnerom samosprávneho kraja v Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosť je Connex Transport AB - jeden z najväčších súkromných regionálnych prepravcov v Európe. Rozprávali sme sa s generálnym riaditeľom spoločnosti pre Česko, Slovensko

a Maďarsko CYRILOM HERVÉM CARNIELOM.

Prečo má Connex Transport záujem podieľať sa na zavádzaní regionálnych tratí na Slovensku?

„Pretože tu máte vlakovú trať, ktorá je opustená. To znamená, že sú tu aj ľudia, ktorí už nemajú takú možnosť cestovať a prepravovať sa ňou, akú mali v minulosti. Následkom toho začnú autá nahrádzať verejnú osobnú dopravu a vytlačia ju. Pred pätnástimi rokmi sa dopustili tohto omylu - rušenia podobných tratí vo Francúzsku a v západnej Európe. V súčasnosti zase míňajú veľa peňazí, aby sa k týmto pôvodným tratiam a spôsobu dopravy vrátili. Preto sme veľmi radi, že Bratislavský samosprávny kraj nechce dopustiť, aby regionálne trate zanikli a snaží sa ich zachovať. Je to odvážne rozhodnutie.“

SkryťVypnúť reklamu

Dnes sa u nás hovorí, že verejnou dopravou cestujú len deti a chudobnejší občania, ktorí nemajú auto. Súvisí zachovanie tratí so spoločensko-kultúrnou tendenciou vyspelejších krajín podporovať socialne slabšie vrstvy obyvateľstva?

„Myslíme si, že verejná doprava má budúcnosť práve pre toto spoločenské a ekologické hľadisko. Pre územné samosprávy je navyše zachovanie verejnej dopravy ekonomicky výhodné. Budovanie parkovísk je nákladné a nie je ani žiaduce, aby autá zaberali čoraz viac miesta v mestách. My ponúkame ekologickejšie, ekonomickejšie a v neposlednom rade bezpečnejšie riešenie dopravy.“

Čo bráni slovenským železniciam, aby prekonali finančnú aj morálnu krízu?

„Myslím, že veľa železničných tratí v Európe je deficitných. Prakticky všetky národné železničné trate. Napríklad vlaková doprava vo Francúzsku je vo veľmi zlej situácii. Práve privatizácia často prináša železniciam zvýšenie ekonomickej efektivity. Jednoznačne napríklad umožní znížiť náklady a získať lepší prehľad.“

SkryťVypnúť reklamu

Trate Connexu sú všetky ziskové?

„Nie. Niektoré sú dotované. Štátom alebo regiónmi. Boli to zväčša štátne železničné trate, ktoré sme sprivatizovali. Následne sa zväčša potreba dotácie znížila na polovicu a zároveň sa zvýšila kvalita služieb.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 815
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 080
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 953
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 645
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 8 802
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 139
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 037
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 488
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 694
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 499
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 12 066
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 441
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 250
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 6 817
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu