a Maďarsko CYRILOM HERVÉM CARNIELOM.
Prečo má Connex Transport záujem podieľať sa na zavádzaní regionálnych tratí na Slovensku?
„Pretože tu máte vlakovú trať, ktorá je opustená. To znamená, že sú tu aj ľudia, ktorí už nemajú takú možnosť cestovať a prepravovať sa ňou, akú mali v minulosti. Následkom toho začnú autá nahrádzať verejnú osobnú dopravu a vytlačia ju. Pred pätnástimi rokmi sa dopustili tohto omylu - rušenia podobných tratí vo Francúzsku a v západnej Európe. V súčasnosti zase míňajú veľa peňazí, aby sa k týmto pôvodným tratiam a spôsobu dopravy vrátili. Preto sme veľmi radi, že Bratislavský samosprávny kraj nechce dopustiť, aby regionálne trate zanikli a snaží sa ich zachovať. Je to odvážne rozhodnutie.“
Dnes sa u nás hovorí, že verejnou dopravou cestujú len deti a chudobnejší občania, ktorí nemajú auto. Súvisí zachovanie tratí so spoločensko-kultúrnou tendenciou vyspelejších krajín podporovať socialne slabšie vrstvy obyvateľstva?
„Myslíme si, že verejná doprava má budúcnosť práve pre toto spoločenské a ekologické hľadisko. Pre územné samosprávy je navyše zachovanie verejnej dopravy ekonomicky výhodné. Budovanie parkovísk je nákladné a nie je ani žiaduce, aby autá zaberali čoraz viac miesta v mestách. My ponúkame ekologickejšie, ekonomickejšie a v neposlednom rade bezpečnejšie riešenie dopravy.“
Čo bráni slovenským železniciam, aby prekonali finančnú aj morálnu krízu?
„Myslím, že veľa železničných tratí v Európe je deficitných. Prakticky všetky národné železničné trate. Napríklad vlaková doprava vo Francúzsku je vo veľmi zlej situácii. Práve privatizácia často prináša železniciam zvýšenie ekonomickej efektivity. Jednoznačne napríklad umožní znížiť náklady a získať lepší prehľad.“
Trate Connexu sú všetky ziskové?
„Nie. Niektoré sú dotované. Štátom alebo regiónmi. Boli to zväčša štátne železničné trate, ktoré sme sprivatizovali. Následne sa zväčša potreba dotácie znížila na polovicu a zároveň sa zvýšila kvalita služieb.“