SME
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Cyril H. Carniel: Regionálne trate majú budúcnosť

Zahraničným partnerom samosprávneho kraja v Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosť je Connex Transport AB - jeden z najväčších súkromných regionálnych prepravcov v Európe. Rozprávali sme sa s generálnym riaditeľom spoločnosti pre Česko, Slovensko

a Maďarsko CYRILOM HERVÉM CARNIELOM.

Prečo má Connex Transport záujem podieľať sa na zavádzaní regionálnych tratí na Slovensku?

„Pretože tu máte vlakovú trať, ktorá je opustená. To znamená, že sú tu aj ľudia, ktorí už nemajú takú možnosť cestovať a prepravovať sa ňou, akú mali v minulosti. Následkom toho začnú autá nahrádzať verejnú osobnú dopravu a vytlačia ju. Pred pätnástimi rokmi sa dopustili tohto omylu - rušenia podobných tratí vo Francúzsku a v západnej Európe. V súčasnosti zase míňajú veľa peňazí, aby sa k týmto pôvodným tratiam a spôsobu dopravy vrátili. Preto sme veľmi radi, že Bratislavský samosprávny kraj nechce dopustiť, aby regionálne trate zanikli a snaží sa ich zachovať. Je to odvážne rozhodnutie.“

SkryťVypnúť reklamu

Dnes sa u nás hovorí, že verejnou dopravou cestujú len deti a chudobnejší občania, ktorí nemajú auto. Súvisí zachovanie tratí so spoločensko-kultúrnou tendenciou vyspelejších krajín podporovať socialne slabšie vrstvy obyvateľstva?

„Myslíme si, že verejná doprava má budúcnosť práve pre toto spoločenské a ekologické hľadisko. Pre územné samosprávy je navyše zachovanie verejnej dopravy ekonomicky výhodné. Budovanie parkovísk je nákladné a nie je ani žiaduce, aby autá zaberali čoraz viac miesta v mestách. My ponúkame ekologickejšie, ekonomickejšie a v neposlednom rade bezpečnejšie riešenie dopravy.“

Čo bráni slovenským železniciam, aby prekonali finančnú aj morálnu krízu?

„Myslím, že veľa železničných tratí v Európe je deficitných. Prakticky všetky národné železničné trate. Napríklad vlaková doprava vo Francúzsku je vo veľmi zlej situácii. Práve privatizácia často prináša železniciam zvýšenie ekonomickej efektivity. Jednoznačne napríklad umožní znížiť náklady a získať lepší prehľad.“

SkryťVypnúť reklamu

Trate Connexu sú všetky ziskové?

„Nie. Niektoré sú dotované. Štátom alebo regiónmi. Boli to zväčša štátne železničné trate, ktoré sme sprivatizovali. Následne sa zväčša potreba dotácie znížila na polovicu a zároveň sa zvýšila kvalita služieb.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 14 700
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 750
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 367
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 931
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 4 263
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 863
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 796
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 409
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  5. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 11 095
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 755
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 253
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 722
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 200
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 827
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 414
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 155
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu