Bratislava 17. marca (TASR) - Debussyho, Ravelove a Haydnove hudobné "maľby" predvedie vo štvrtok a piatok orchester Slovenskej filharmónie pod taktovkou Leoša Svárovského, ktorý zastúpi pôvodne avizovaného salzburského rodáka Georga Marka.
Po nedávnych Musorgského Obrázkoch z výstavy tak dramaturgia znovu siahla po hravých dielach plných zvukomaľby. Pokusy orchestra napodobniť nehudobné zvuky zažili svoj zlatý vek v období hudobného i výtvarného impresionizmu. Téma hudby ako obrazu však vplývala na myslenie hudobníkov všetkých čias.
Klavirista Claude Debussy načrtával farby svojich Obrazov - Jarných rond štetcom ľahkým a snivým. Oveľa pragmatickejšie pristupoval ku kompozícii jeden z najlepších inštrumentátorov Maurice Ravel. V impresionistickom duchu, avšak s dôrazom na zručnosť interpreta vytvoril svoj Koncert pre klavír a orchester G dur, kde sa predstaví všestranný Mikuláš Škuta. Ten svoj talent využíva v oblasti vážnej hudby, džezu, popu a aj ako skladateľ džezových skladieb a súčasnej hudby. Ani v Ravelovom koncerte neostane len pri "klasike", francúzsky majster si tam totiž aj zadžezoval.
Majster hudby klasicizmu Joseph Haydn bol miláčikom parížskeho a londýnskeho publika i preto, že odľahčil svoje skladby rôznymi zvukomaľbami. Na jeho koncertoch nebolo nezvyčajné, keď sa z orchestra ozvalo kotkodákanie sliepky, či mrmlanie medveďa, alebo tikot hodín. Vo svojej azda najvážnejšej symfónii Es dur upútal vstupným tremolom tympanov. Podľa tohto v jeho dobe nevšedného zvukovomalebného úkazu dostala symfónia charakteristický podtitul S vírením tympanov.