SME

Aj hlúposť zo skla môže vyzerať dobre

Ako prví začali spracovávať sklo Egypťania, ale prvé priehľadné fúkané sklo uzrelo svetlo sveta len okolo roku 1459 pred n. l. v Sýrii, odtiaľ sa dostalo do Talianska. Benátky mali dlho monopol na dovoz sklených nádob zo Sýrie. Sklo po dlhé stáročia ...


Výstava For sale v K-Gallery na Ventúrskej ulici predstavuje najnovšiu tvorbu dvoch sklárskych dizajnérov Patrika Illa a Pavla Macha. Na snímke Pavol Macho a jeho pokál. FOTO SME – ĽUBOŠ PILC


Ako prví začali spracovávať sklo Egypťania, ale prvé priehľadné fúkané sklo uzrelo svetlo sveta len okolo roku 1459 pred n. l. v Sýrii, odtiaľ sa dostalo do Talianska. Benátky mali dlho monopol na dovoz sklených nádob zo Sýrie. Sklo po dlhé stáročia patrilo len na stoly panovníkov, dnes je bežnou súčasťou nášho života.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

My sme sa zadívali do skla PAVLA MACHA, ktorý po tieto dni vystavuje v K Gallery.

„Ľudia sa veľmi radi pýtajú ako sa robí sklo, ako sa docielil ten či onen efekt. Tento problém ich natoľko nezaujíma napríklad pri odlievaní bronzu alebo pri maľbe, aj keď je to nepochybne rovnako dôležité. Sklo je fascinujúci materiál, vie veľmi ľahko svojim leskom a svojimi optickými vlastnosťami opantať, ale berme ho ako rovnocenný sochársky materiál. Pýtajme sa čo vzniklo a prečo to vzniklo. Technologické zázraky sú problémom každého výrobcu. Samozrejme sklom sú opantaní nielen diváci ale aj samotní výtvarníci a na výstavách je často toto zaslepenie vidieť,“ hovorí.

Zmenila sa technika výroby skla povedzme od techník stredovekého skla?

„Rozvojom sklárskeho priemyslu sa otvorili obrovské možnosti, hlavne v oblasti tavených plastík a využívaní rozmerného tabuľového skla. Rovnako sa sklo presadilo v exteriéroch a interiéroch objektov ako súčasť architektúry. V posledných rokoch si krajiny budujú sklárske centrá. V nich majú študenti možnosť študovať a zorientovať sa v tejto oblasti. My sme zaspali a študenti to majú ťažké. Zatiaľ žijeme z toho, čo bolo vybudované. Ak sa aj to nezlikvidovalo.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako robíte sklené obrazy, pokály?

„Maľujem na povrch, dovnútra a na zadný plán skla. Sklo pracuje s intenzitou svetla. Toto všetko treba poznať a zosúladiť. Musím však povedať, že ma zaujíma využitie určitého, aj optického, efektu na dielach. Nie samotný efekt.“

Pretavíte do skla vaše emócie?

„Maľba na sklo ma veľmi baví. Keď pracujem, nezaujíma ma momentálny pocit. Nerozumiem veľmi emocionálnej tvorbe. Viem, že určitý efekt môže dať impulz k tvorbe, ale to je snáď niekde na začiatku. Potom nastupujú dôležitejšie veci. Mám prípravné náčrty a pri práci sledujem, ako sa samotná maľba vyvíja a kam sa dá posúvať. Keby som mal pracovať podľa toho ako, kedy a čo cítim, bola by to bieda. Umenie nie je pre mňa výlev citov, ani priame vyjadrenie mojich emócií, ani kompenzácia stavov frustrácie, ale rozumová činnosť a zaobchádzanie s matériou. Inak by to nebol materiál pre umenovedcov, ale pre psychologické a psychiatrické vyšetrenia.“

SkryťVypnúť reklamu

Predávate diela aj v zahraničí?

„Na to, aby sa dalo uživiť sklenenými sochami alebo maľbami na sklo, musela by byť vybudovaná skupina galérií a zberateľov, ako je to v iných krajinách. Títo zberatelia cez galérie sledujú vývoj a pohyb na trhu a dopĺňajú si, teda zhodnocujú svoje zbierky. Mňa zatiaľ živia zahraničné galérie. V Bratislave sú dostupné moje sklenené misy a taniere, ktoré aktuálne vystavujem aj v K-Gallery na Ventúrskej.“

Čo najťažšie ste vytvorili alebo vytvoriť chceli?

„Neviem presne definovať, čo by mohlo byť v sklárstve najťažšie. Možno zvládnuť ten nápor skla ako materiálu, aby výtvarník vedel pracovať so sklom a nie sklo s ním. Čo si budeme nahovárať, aj najmenšia hlúposť zo skla môže vyzerať dobre.“

Kedysi bolo sklo takmer rovnako cenené ako zlato. Ako je to dnes, v čase plastikových pohárikov…

„Sklo je i naďalej veľmi drahé a to, že si dnes môže dovoliť sklenené poháriky každý, ešte neznamená, že má doma aj nejakú hodnotu. Tobôž nie umeleckú. Umelecky kvalitné diela neboli nikdy určené pre širokú vrstvu a to sa nemení. Bez sklenenej plastiky, skleneného obrazu, objektu alebo exkluzívnej nápojovej súpravy sa pokojne dá žiť. Na to treba mať kultúru, vzdelanie a potom peniaze. Ale hlavne kultúru. To sa, samozrejme, netýka len skla.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 147
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 691
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 981
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 376
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 972
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 3 561
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 232
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 969
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 788
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 338
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 75 515
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 686
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 055
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 13 113
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 731
  8. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 9 716
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu