„Myslím, že problémy v školstve sú momentálne veľmi aktuálne. Navyše som študentka, takže sa ma aj priamo dotýkajú a bolo pre mňa lákavé, že môžem vyjadriť aj svoj vlastný názor,“ hovorí jedna z autoriek práce Školstvo cez kľúčovú dierku. Vypracovali ju spoločne štyri autorky z Obchodnej akadémie na Račianskej ulici v rámci súťaže v stredoškolskej odbornej činnosti. „Chceli sme pomenovať konkrétne, čo sa nám dnes v škole nepáči. Okrem toho nás lákalo porovnanie dnešnej školy a školy v minulosti a vývoj školstva a metodiky. V závere sme sa snažili navrhnúť aj nejaké vylepšenia a riešenia problémov,“ hovorí Zuzana Gregorová. Prácu chcú adresovať aj ministrovi školstva. „Možno ho náš prieskum, v ktorom sa vyjadruje osemdesiat žiakov bratislavských stredných škôl, bude zaujímať,“ dodáva Martina Kovárová.
Prácu otvára kapitola Školstvo v minulosti. Autorky sledujú spôsob výučby od Sumerov cez prvé známe školy na našom území. Prílohu tvoria kópie titulných strán šlabikárov z rôznych časových období.
Súčasné školstvo podľa materiálu prežíva krízu z niekoľkých hľadísk – chronický nedostatok peňazí, vzťah učiteľ – žiak, zastaralé učebnice, spôsob vyučovania, nedostatočné využívanie alternatívnych prvkov.
V kapitole o vzťahoch medzi učiteľmi a žiakmi uvádzajú autorky vlastné skúsenosti a pozitívne aj negatívne ohlasy iných žiakov.
Zo štatistického vyhodnotenia dotazníkov vyplynulo, že predmety ako občianska náuka, spoločenská komunikácia či hospodárske výpočty študenti zaznávajú a považujú za nepotrebné. Sto percent žiakov je presvedčených, že viac času by sa malo na školách venovať samotným maturitným predmetom a cudzím jazykom. Záver tvoria predstavy autoriek o budúcnosti školy a školstva založené najmä na prenikaní existujúcich alebo nimi navrhovaných alternatívnych prvkov do našich škôl.