V diskusii prevážil názor, že nie je reálne čakať na výstavbu metra za 20 až 30 miliárd korún, ktoré Bratislava a pravdepodobne ani Slovensko nebude mať naraz.
Odborníci potvrdili, že dôraz treba položiť na rozvoj nosného koľajového systému na báze električkovej dopravy tak, aby tento systém bol perspektívny pre rýchlodráhu.
Kritickým bodom je pre dopravu v meste presun 40-tisíc ľudí z Petržalky v čase rannej špičky. „Preto treba začať s budovaním koľajovej dopravy v tejto 130-tisícovej mestskej časti. Zazneli aj názory, že treba zastaviť výstavbu piateho mosta cez Dunaj v predĺžení Košickej ulice, ktorý problém koľajovej prepravy z Petržalky nerieši. V budúcnosti by to znamenalo vybudovať ďalší most cez Dunaj za 4 miliardy korún,“ hovorí hovorca primátora Milan Vajda.
Iní odborníci však podčiarkli, že v čase rozhodovania o výstavbe piateho mosta platilo uznesenie mestského zastupiteľstva o zabezpečovaní dopravnej obsluhy v Petržalke trolejbusovou dopravou, ktoré je aktuálne dodnes.
Stretnutie bolo len úvodom k cyklu diskusií na tému perspektívy rozvoja nosného dopravného systému. Ďalší seminár by sa mal uskutočniť o šesť týždňov. Jeho témou by malo byť aj vyšpecifikovanie pojmu „rýchlodráha“ a informácia o možnostiach čerpania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie.
Ambíciou nového vedenia mesta je prijať definitívne rozhodnutie o najvhodnejšom nosnom systéme MHD najneskôr do konca tohto roku a začať ho takmer ihneď budovať.
V Bratislave sa výstavba metra plánuje už od roku 1974. Do roku 2030 by mala mestská hromadná doprava obslúžiť 1,3 až 1,5 milióna osôb v celom regióne. Hoci počet trvalo žijúcich obyvateľov Bratislavy klesá, naopak, stúpa počet ľudí dochádzajúcich do hlavného mesta za prácou. (r)