Bratislava 4. marca (TASR) - V Bratislave nie je reálne čakať na výstavbu metra za 20 až 30 miliárd korún. Dôraz preto treba klásť najmä na rozvoj nosného koľajového systému na báze električkovej dopravy, ale s využitím moderných technických riešení tak, aby bol systém perspektívny pre rýchlodráhu.
Zhodlo sa na tom takmer 50 odborníkov, ktorí dnes diskutovali v bratislavskom Primaciálnom paláci o nosnom systéme mestskej hromadnej dopravy v hlavom meste Slovenska. Konštatovali, že neuralgickým bodom je potreba prepraviť takmer 40 tisíc ľudí z Petržalky v priebehu rannej dvojhodinovej špičky. Preto je podľa nich potrebné začať s budovaním koľajovej dopravy v tejto 130-tisícovej mestskej časti.
Ako informoval hovorca magistrátu Milan Vajda, zazneli aj názory, že treba zastaviť výstavbu piateho mosta cez Dunaj v predĺžení Košickej ulice, ktorý problém koľajovej prepravy z Petržalky nerieši. V budúcnosti by to znamenalo vybudovať ďalší most cez Dunaj za štyri miliardy korún. Niektorí odborníci však podčiarkli, že v čase rozhodovania o výstavbe piateho mosta platilo uznesenie Mestského zastupiteľstva o zabezpečovaní dopravnej obsluhy v Petržalke trolejbusovou dopravou, ktoré je aktuálne dodnes.
Podľa predstaviteľov mesta sa treba na rozvoj nosného systému mestskej hromadnej dopravy pozerať z pohľadu nových ekonomicko-hospodárskych podmienok a demografického vývoja do roku 2030, keď by mala mestská hromadná doprava obslúžiť 1,3 až 1,5 milióna osôb v celom regióne. Hoci klesá počet obyvateľov, trvalo žijúcich v Bratislave, počet ľudí, dochádzajúcich do hlavného mesta za prácou, naopak stúpa.
Stretnutie odborníkov na pôde bratislavského magistrátu bolo len úvodom k zamýšľanému cyklu diskusií na tému perspektíva rozvoja nosného dopravného systému. Ďalší seminár by sa mal uskutočniť o 6 týždňov. Jeho témou by malo byť aj vyšpecifikovanie pojmu "rýchlodráha" a informácia o možnostiach čerpania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie. Ambíciou nového vedenia mesta je prijať definitívne rozhodnutie o najvhodnejšom nosnom systéme MHD najneskôr do konca tohto roka a začať ho takmer okamžite budovať.