SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Bude z bratislavskej "koňky" verejný dom?

Bratislava 4. marca (TASR) - Na rohu Krížnej a Legionárskej ulice v Bratislave pomaly, ale isto chátra len nedávno pôsobivo rekonštruovaná budova Hydrostavu.

Málokto si už spomenie, že ide o unikátnu kultúrno-historickú pamiatku z roku 1846, keď začala slúžiť ako stanica prvej konskej železnice. Je poslednou zachovanou stavbou svojho druhu v stredoeurópskom priestore.

Akciová spoločnosť Hydrostav sa však medzičasom dostala do konkurzu. O jej majetku rozhodne súdny verdikt, vychádzajúci z odporúčaní správcu konkurznej podstaty a požiadaviek nemalého počtu veriteľov. Čo bude s "koňkou", nevedno. Znalecký posudok odhadol jej cenu na 12 miliónov korún. Za túto sumu by ju odkúpila bratislavská mestská časť Nové Mesto. Napokon priečelie budovy konskej železnice sa nachádza v erbe mestskej časti. Podľa jej prednostu Ľudovíta Kollárika má však posudok len orientačný charakter. Budova pôjde s najväčšou pravdepodobnosťou do dražby, v ktorej cena prevýši čiastku 24 miliónov korún. A to sú peniaze, ktoré si Nové Mesto nemôže dovoliť zaplatiť. "Rozhodnutie komu a za koľko, by mohlo padnúť už v polovici marca, kedy sa uskutoční zasadnutie rady veriteľov," uviedol pre TASR asistent správcu konkurznej podstaty Boris Kotleba.

SkryťVypnúť reklamu

Železnice SR záujem o prvú konskú železnicu nemajú. Napokon, veď to boli práve Železnice, ktoré ju pred časom predali. Keďže ide o zákonom chránenú kultúrnu pamiatku, mohol uplatniť predkupné právo štát reprezentovaný ministerstvom kultúry. Ani ono však nemá záujem. A tak predstava koňky ako národopisného múzea zachytávajúceho históriu železníc na území dnešného Slovenska, vari aj s prípadnou útulnou kaviarničkou pre návštevníkov, je viac-menej utópiou.

Aktivizujú sa však niektoré solventné podnikateľské kruhy. Krížna ulica je v Bratislave známa ponukou tzv. bieleho mäsa, a tak nečudo, že sa medzi Bratislavčanmi povráva, že osud koňky spečatí biliardový klub so salónom poskytujúcim erotické služby. Hoci to nie je kultúrne pôsobivá predstava, predsa len to bude lepší osud, než aký jej chystali mocní z prednovembrového režimu. Tí ju chceli zrúcať preto, lebo prekážala vodičom na križovatke vo výhľade.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 204
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 357
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 5 207
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 953
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 752
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 149
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 1 732
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 189
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  6. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  7. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  8. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  1. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 432
  2. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 895
  3. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 923
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 576
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 544
  6. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 256
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 193
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 112
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu