SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Zacvičujú psov, ale aj majiteľov

Prvý medzinárodne uznávaný certifikát Inštruktor vodiacich psov získala 22-ročná Bratislavčanka Ivana Balážová. Titulu predchádzalo ročné štipendium v škole Guide Dogs Victoria v Melbourne. „Prvého psa na výchovu sme si brali do rodiny, keď som mala ...


Jedným zo 69 vodiacich psov na Slovensku je aj šesťročná Dona

FOTO SME – PAVOL MAJER

Prvý medzinárodne uznávaný certifikát Inštruktor vodiacich psov získala 22-ročná Bratislavčanka Ivana Balážová. Titulu predchádzalo ročné štipendium v škole Guide Dogs Victoria v Melbourne. „Prvého psa na výchovu sme si brali do rodiny, keď som mala 14 rokov,“ hovorí Ivana. „Moji rodičia sú inžinieri a výchova psov je ich hobby. Ja by som sa rada venovala trénerstvu vodiacich psov ako zamestnaniu,“ hovorí Ivana, momentálne študentka stavebnej fakuty. Zatiaľ tomu však zabraňuje zlá finančná situácia. K tej sa vyjadril kriticky aj Imrich Bartalos, riaditeľ Výcvikovej školy vodiacich psov. „Od januára 2003 je zrušená bezplatná preprava vodiacich psov na diaľkových autobusových linkách. Zmenili sa aj pravidlá o príspevku na starostlivosť o psa. Nepoznám žiaden ďalší štát, ktorý by sa snažil ušetriť na vodiacich psoch.“

Prečo sú na vodiacich psov cvičení práve labradori? „Je to veľmi vhodné plemeno. Labrador relatívne ľahko mení majiteľa. Na rozdiel od plemien, ktoré sa naviažu na jedného človeka a zmenu pána by niesli veľmi zle. My potrebujeme, aby pes od majiteľa prešiel bezproblémovo k cvičiteľovi a od cvičiteľa ku klientovi,“ hovorí Ivana Balážová. Labrador je pokojný a milujúci pes, ľahko sa učí a má empatiu s človekom.

Prvý vodiaci pes na Slovensku absolvoval skúšku v Prahe v roku 1993. Vycvičil ho Imrich Bartalos a odovzdali ho nevidiacemu telefonistovi z Bratislavy. Od roku 2002 je škola pre vodiacich psov členom medzinárodnej federácie. Doteraz bolo na Slovensku vycvičených 69 psov. Cena jedného je 99-tisíc. Škola však pripravuje nielen psa, ale aj jeho budúceho majiteľa. Treba zostaviť dvojicu, ktorá si bude vyhovovať – fyzicky i psychicky. Cvičiteľ musí nielen pripraviť psa, ale aj zacvičiť klienta. Fyzické, ale aj povahové vlastnosti psa sú vyjasnené, keď má 12 mesiacov. Vodiť môže od 18 mesiacov a pracuje asi do deviatich rokov. „Potom prežíva dôchodok ďalej u majiteľa, ak je to možné. Ak nie, hľadáme mu náhradnú rodinu,“ povedal Imrich Bartalos.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  2. Spacák na kozmetiku?
  3. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  2. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 191
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 349
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 5 595
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 950
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 742
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 144
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 1 856
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 191
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 461
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 426
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 892
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 916
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 523
  6. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 435
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 303
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 111
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu