Bratislava 25. februára (TASR) - Všetky práce na výstavbe Mosta Košická v Bratislave, ktoré začali 3. februára 2003, by už v lete mali vyústiť do budovania jediného riečneho piliera vytvorením umelého ostrova v toku Dunaja.
"Predpokladáme, že dočasný ostrov by mal byť na prelome augusta až septembra budúceho roka pripravený na zaplavenie, čo si vyžiada zastavenie lodnej dopravy na dva dni," uviedol pre TASR projektový manažér Doprastavu Pavol Takáč.
Z hľadiska harmonogramu prác bude tak rok 2004 prelomový, potom už budú nasledovať bežné dokončovacie práce na cestných komunikáciách a budovanie protihlukových stien na oboch brehoch Dunaja.
Nové premostenie Dunaja, s predĺžením Košickej ulice na ľavobrežnej strane rieky, umožní prepojenie troch mestských častí, a to Petržalky s Mlynskými Nivami a Ružinovom. Projekt premostenia počíta predovšetkým s odľahčením v súčasnosti preťaženej dopravy centrálnej mestskej zóny, k čomu prispeje i prebudovanie križovatiek Dolnozemská cesta - Einsteinova, Košická - Landererova - Prístavná, Košická - Mlynské Nivy - Prievozská a Košická - Miletičova, čoho výsledkom bude nasmerovanie dopravnej záťaže na už existujúce mestské dopravné okruhy. Aj keď sa tieto práce na komunikáciách uvedených križovatiek neobídu bez obmedzenia dopravy, prejazdnosť má byť zachovaná.
Kým sa tak stane, musí sa vybudovať viacero nových inžinierskych sietí, vytyčovanie ktorých sa na ľavom brehu Dunaja práve rozbieha. Podľa informácií P. Takáča sa tu už začalo s výkopovými a zemnými prácami v okolí hlavného mostného objektu. Súbežne sa spustili výkopové práce pre nájazd na most aj na petržalskej strane, aby sa postupne mohla položiť železobetónová konštrukcia nájazdovej estakády. Ako ďalej povedal, v súčasnosti sa pracuje aj na projektovej dokumentácii k realizácie stavby, dolaďuje sa napríklad, ako vhodne obmedziť dopravu, alebo čo a kedy bude účelné vykonať na stavenisku.
Koncom tohto roka by už mala byť v značnej rozostavanosti oceľová konštrukcia hlavného mostného poľa s dvoma mostnými oblúkmi, ktorú podľa informácií P. Takáča na jeseň roku 2004 sústavou plavidiel pracovníci Doprastavu otočia do koryta rieky. Konštrukciu mosta dodá oceliareň VA TECH VOEST.
Slovensko-rakúske Združenie Doprastav, a.s. & VA TECH VOEST MCE GmbH, ktoré vyhralo tender na zhotoviteľa Mosta Košická, v ponuke uviedlo zmluvnú cenu 2,253 miliardy Sk (bez DPH). Zároveň sa v zmluve zaviazalo, že nový piaty most cez Dunaj ukončí koncom mája 2005. Podľa harmonogramu prác by o dva roky v letných mesiacoch mala byť táto dopravná komunikácia odovzdaná do užívania motorizovanej verejnosti, bicyklistom a chodcom, potvrdil P. Takáč.
Financovanie mosta v investičnom náklade 3,6 miliardy Sk so štátnou zárukou je kombinované, rovnakou sumou vo výške 1,8 miliardy Sk má tieto náklady uhradiť Európska investičná banka a rozpočet SR.