
Nielen Pamiatkový ústav a vinohradníci sa snažia zachovať vinohradnícky ráz mesta a jeho historickú panorámu. Aj odbory životného prostredia krajského a okresného úradu mesta kritizujú snahy zasahovať do chránených území vinohradov. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL
ej komunikácie, tzv. račianskej radiály.
Odbor životného prostredia krajského úradu návrh pripomienkoval s dôrazom na to, že nerešpektuje ochranu vinohradov ako historického prvku obrazu mesta. Ohrozuje zeleň Malých Karpát a vinohrady na ich juhovýchodných svahoch. Následne požiadal o environmentálnu štúdiu prírodných hodnôt Podhorského pásu Malých Karpát, ktorá by vyhodnotila genofondový potenciál územia nielen flóry, ale aj fauny, čo by zahŕňalo aj genofond samotných vinohradov.
Pozemkový odbor krajského úradu upozorňuje, že bol vydaný súhlas na vyňatie len jednej menšej časti územia z kategórie poľnohospodárskej pôdy.
Odbor regionálneho rozvoja žiada v súvislosti s návrhom redukovať rozsah navrhovanej výstavby, aby sa rešpektovala potreba tradičnej vinohradníckej výroby a udržala tradícia Malokarpatskej vínnej cesty.
Okresný úrad Bratislava 3, odbor životného prostredia žiada prehodnotiť záber vinohradníckych plôch s prihliadnutím na záujmy ochrany prírody a poľnohospodárstva a vinohradov ako pôvodného prvku obrazu mesta.
Poukazuje na to, že navrhovaná trasa račianskej radiály nad železničnou traťou cez chránené vinohrady nie je v súlade so záujmom o ich zachovanie.
Odbor regionálneho rozvoja Bratislava 3 kritizuje taktiež návrh, ktorého realizácia by znamenala likvidáciu historického dedičstva a veľmi necitlivo by zasiahla do zóny vinohradov, ako aj do zóny Malých Karpát. Upozorňuje na fakt, že pri schválení by mohli vzniknúť od majiteľov pozemkov a stavieb požiadavky na vybudovanie inžinierskych sietí a celej infraštruktúry.
To poukazuje na riziko privysokej finančnej náročnosti celého projektu.
Návrh nerešpektuje ani zložitosť prístupových ciest k lokalitám – strmé svahy a z toho plynúce riziká podmývania miestnych komunikácií a následného upchávania kanalizácie.
Návrh nebol konzultovaný s dopravným podnikom a chýba aj vyjadrenie vodární a kanalizácií. Preto ho neodporúčajú a navrhujú magistrátu, aby Podhorský pás bol vyhlásený za chránené územie rovnako, ako sú chránené mestské lesy.
JANA PARKROVÁ