Bratislava 24. februára (TASR) - Predstavitelia Slovenskej správy ciest (SSC) ako investora a zástupcovia a. s. Doprastav ako zhotoviteľa diela dnes v gescii veľvyslanca EÚ Erica van der Lindena podpísali zmluvu na vybudovanie diaľničného úseku D1 Viedenská cesta - Prístavný most.
Doprastav vyhral medzinárodný tender spomedzi štyroch uchádzačov, keď ponúkol najnižšiu cenu, uviedol generálny riaditeľ SSC Dušan Faktor. Na druhej pozícii sa umiestnila bratislavská spoločnosť ZIPP. Kým za stavebné práce si Doprastav zapýtal 53,520 milióna eúr (2,26 miliardy Sk), celkové náklady na dielo budú podľa D. Faktora vyššie približne o 600 miliónov Sk. Diaľnica bude z polovice financovaná z európskeho fondu ISPA (27,149 milióna eúr), druhú polovicu pokryje úver od Európskej investičnej banky (EIB).
Ako počas slávnostného podpísania upozornil generálny riaditeľ SSC, v prípade diaľnice Viedenská cesta - Prístavný most ide v SR o prvé dielo, ktoré sa vybuduje pri pevnej cene a pevnom čase výstavby (3 roky). Položenie základného kameňa možno očakávať v priebehu dvoch týždňov. Ďalším primátom je podľa európskeho veľvyslanca ten fakt, že ide o prvú stavbu podobného charakteru v SR kofinancovanú prostredníctvom fondu ISPA. E. van der Linden verí, že EÚ bude v budúcnosti častejšie zamestnávať SSC, nakoľko po vstupe do európskej pätnástky sa SR otvoria dvere ku kohéznym a štrukturálnym fondom.
Diaľničná zákazka umožní podľa generálneho riaditeľa Doprastavu Dušana Mráza zvýšiť zamestnanosť v spoločnosti zo súčasných 2 875 na približne 4 000 pracovníkov. Doprastav postavil od roku 1968 asi 240 kilometrov diaľnic a za 50 rokov svojej existencie tisícky kilometrov ciest. Zvíťazil aj v tendri na zhotoviteľa Mostu Košická, okrem toho pracuje na obchvate Novej Bane a na diaľničnom diele Ladce - Sverepec, na ktorom prebral práce po Hydrostave.
Úsek Viedenská cesta - Prístavný most v celkovej dĺžke 3,867 kilometra a šírke 26,5 metra je začiatkom diaľničného ťahu D1. Ten pokračuje obchvatom Bratislavy a Trnavy na Trenčín - Žilinu - Prešov - Košice - štátnu hranicu SR/Ukrajina.
Predmetný úsek je dôležitý nielen pre vnútroštátnu dopravu, ale aj z hľadiska medzištátneho. Je vedený v trase európskeho cestného ťahu E75 Gdansk - Lodž - Žilina - Bratislava - Budapešť - Atény, ktorý je súčasťou transeurópskej magistrály (TEM) sever - juh a zároveň súčasťou multimodálneho európskeho koridoru č. V. Projekt by mal okrem dopadu na tranzitnú dopravu zlepšiť dopravný systém medzi Rakúskom a hlavným mestom SR. (1 EUR = 42,201 Sk)