SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Frešo: V otázke križovatky Triblavina musíme nájsť spoločné riešenie

Pôvodne navrhované riešenie diaľnice D1 so šiestimi pruhmi, so súbežnými kolektormi po oboch stranách diaľnice, sa totiž podľa nich v nadväzujúcom projekte pre stavebné povolenie mení na diaľnicu s ôsmimi pruhmi bez kolektorov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME)

BRATISLAVA. Je čas, aby dotknuté samosprávy, Bratislavský samosprávny kraj (BSK), Národná diaľničná spoločnosť (NDS) i ministerstvo dopravy našli v prípade diaľničnej križovatky Triblavina spoločné riešenie, ktoré je zákonné a pre dané územie prijateľné. Po dnešnom pracovnom rokovaní v bratislavských Vajnoroch medzi zástupcami bratislavského kraja a dotknutých obcí v blízkosti hlavného mesta to povedal predseda BSK Pavol Frešo.

"Skúsenosť aj z iných projektov hovorí, že keď samospráva, región a štát držia spolu, nič nie je problém. Hneď ako nedržia spolu, stavajú sa proti sebe, okamžite sa to stáva korisťou rôznych záujmových skupín," upozornil Frešo s tým, že preto na stredu 13. apríla zvoláva na BSK verejnú odbornú diskusiu za účasti všetkých dotknutých strán. Tá by mala priniesť odpovede ohľadom avizovaných zmien v projektoch diaľnice D1 Bratislava-Trnava, križovatka Triblavina.

SkryťVypnúť reklamu

Proti

Proti týmto zmenám spustili vo februári obyvatelia Bernolákova, Chorvátskeho Grobu či Ivanky pri Dunaji petíciu, pretože sa obávajú rizika dennodenného kolapsu dopravy. Pôvodne navrhované riešenie diaľnice D1 so šiestimi pruhmi, so súbežnými kolektormi po oboch stranách diaľnice, sa totiž podľa nich v nadväzujúcom projekte pre stavebné povolenie mení na diaľnicu s ôsmimi pruhmi bez kolektorov a bez pôvodných súvisiacich napojení diaľnice na priľahlé miestne komunikácie.

Potrebu križovatky Triblavina podľa Freša nikto nespochybňuje, no ako podotkol, je potrebné ujasniť si zmeny, na ktoré aktivisti, občania i samosprávy upozorňujú. Budúci týždeň preto na debatu pozve zástupcov NDS i ministerstva dopravy.

"Máme sériu otázok ako BSK, prečo by k takémuto niečomu malo prísť, či to vôbec je zákonné. Budeme klásť otázky, ktoré sú predmetom rôznych dohadov. Keď má niekto zásadne iný názor, tak by ho mal v stredu aj odborne vysvetliť," priblížil. Budúci týždeň chce taktiež predseda BSK otvoriť otázku riešenia dopravy na Starej seneckej ceste i na ceste medzi Bratislavou, Svätým Jurom a Pezinkom.

SkryťVypnúť reklamu

Vajnory

Odpovede na to, prečo dochádza k zmene stavby pred dokončením, bude na budúci týždeň očakávať aj Ján Mrva, starosta bratislavských Vajnôr, ktoré pred niekoľkými týždňami podali podnet na štátny stavebný dohľad. Mestská časť sa totiž obáva, že diaľnica D1 v úseku od križovatky Ivanka sever po križovatku Triblavina sa realizuje v rozpore so schválenou projektovou dokumentáciou pre stavebné povolenie, a tým aj v rozpore s územným rozhodnutím.

"Budeme sa pýtať, prečo ministerstvo súhlasí so zmenou stavby pred dokončením na užšiu križovatku bez kolektorov, keď pred dvoma rokmi v územnom pláne BSK a dopravnom generele BSK súhlasilo, aby diaľnica na tomto úseku mala kolektory," skonštatoval Mrva. Ako uviedol, podporuje novovznikajúcu petíciu, ktorá je za výstavbu križovatky Triblavina v súlade s územným rozhodnutím a stavebným povolením z roku 2013.

SkryťVypnúť reklamu

"Sme za to, ak sa už má diaľnica D1 rozširovať, tak aby sa urobila s kolektormi, ktoré by plnili zbernú funkciu odľahčenia regionálnych ciest od dopravy," vysvetlil Mrva.

NDS pre TASR pred časom uviedla, že stavebné práce v križovatke Triblavina sú realizované v súlade s právoplatným stavebným povolením. Ako tvrdí, zmenu technického riešenia na tejto stavbe navrhla tak, že nerozširuje územie pre diaľnicu nad rámec vydaného územného rozhodnutia. "Zmena technického riešenia teda nemôže byť v rozpore s územným rozhodnutím, keďže nové technické riešenie nezaberá územie nad rámec tohto rozhodnutia," povedala pre TASR hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Navrhované technické riešenie podľa jej slov súvisí so zefektívnením predmetnej stavby, ako aj nadväzujúcich úsekov medzi Bratislavou a Sencom v rámci skapacitnenia diaľnice D1. "Teda s úsporou finančných prostriedkov," podotkla hovorkyňa. V prípade dotknutých obcí tvrdí, že navrhované riešenie nijako nemení okružné križovatky ani ich kapacity.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Spacák na kozmetiku?
  3. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  1. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  8. Spacák na kozmetiku?
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 20 868
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 388
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 179
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 3 952
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 927
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 480
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 025
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 295
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  7. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 332
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 369
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 869
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 536
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 739
  6. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 153
  7. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 078
  8. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 026
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu