Pre vynovenú trať vyrúbu stromy pri zastávke Žilinská

Výrub piatich stromov pri zastávke Žilinská na Štefanovičovej ulici je podmienka kolaudácie zmodernizovanej električkovej trate v úseku Štefanovičová - Radlinského.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME)

BRATISLAVA. Päticu stromov rastúcich pri zastávke Žilinská na Štefanovičovej ulici v Bratislave budú musieť vyrúbať. Výrub stromov povolila bratislavská radnica, podľa ktorej to je podmienkou kolaudácie vlani modernizovanej električkovej trate. Stromy by mali vyrúbať v marci, za odstránené dreviny mesto v okolí vysadí nové. Pre agentúru SITA to potvrdila hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.

Električkovú trať od Štefanovičovej ulice po Radlinského mesto nechalo vlani zmodernizovať. Trať je zatiaľ v dočasnom užívaní, povolenie vyprší v júli tohto roka. „V tomto prípade je problémom päť stromov, ktoré stoja na zastávke. Chceli sme ich zachovať, ale ich vyrúbanie je podmienkou kolaudačného konania stavebného úradu Bratislavského samosprávneho kraja,“ hovorí Skokanová s tým, že stromy by podľa úradu bránili zastavovaniu dvoch električiek za sebou na tejto zastávke.

Päť stromov

Za obeť tak padne pätica stromov, ktoré tu boli vysadené ešte v roku 1979 pri výstavbe pôvodnej trate. Spoločenskú hodnotu vyrúbaných drevín vypočítali na 5 198 eur. Hlavné mesto má povinnosť vyrúbané stromy nahradiť minimálne piatimi novými drevinami.

„Nahradíme ich náhradnou výsadbou v tom istom priestore. Dva stromy pribudnú oproti v stromoradí a ďalšie tri budú vysadené pri chodníku pri ministerstve dopravy,“ priblížila Skokanová.

S výrubom stromov na Štefanovičovej ulici však nesúhlasia občianski aktivisti, ktorí proti rozhodnutiu mesta vzniesli námietky. S výrubom štyroch stromov nesúhlasia vôbec. Na výrub posledného stromu, ktorý je ťažko poškodený, by aj pristúpili za podmienky, že bude nahradený novou výsadbou vo výške jeho spoločenskej hodnoty. Navrhovali tiež zmenu stavby tak, aby zastávka Žilinská v smere na Hlavnú stanicu Bratislava bola iba pre jednu električku, v takom prípade by stromy rastúce na tejto zastávke odstrániť nemuseli. Mesto však pripomienkam aktivistov nevyhovelo. „Pripomienky prišli od troch subjektov a boli prerokované na špeciálnom stavebnom úrade i na Ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Vzhľadom na to, že iným spôsobom nemôžeme túto trať skolaudovať, cestný správny orgán rozhodol o výrube, tzn. pripomienky boli prerokované, ale nemôžu byť zapracované,“ odôvodňuje Skokanová.

Obdobie mimovegetačné

Stromy na Štefanovičovej ulici by mali vyrúbať do konca marca. Stromy totiž možno odstraňovať len v mimovegetačnom období, ktoré trvá od 30. septembra do 31. marca. Rozhodnutie o výrube stromov ešte nie je právoplatné, plynie totiž zákonná lehota, v rámci ktorej sa možno proti rozhodnutiu odvolať.

Ak sa však stromy nepodarí vyrúbať do konca marca, mesto bude musieť s ich odstránením počkať zase až do októbra, keď sa opäť začne mimovegetačné obdobie. To by mohlo prevádzku električkovej trate skomplikovať, povolenie na dočasné užívanie totiž platí len do konca júla tohto roka a ak sa dovtedy trať nepodarí skolaudovať, hrozí, že zmodernizovaný úsek sa bude musieť uzavrieť.

„O tom je zatiaľ predčasné hovoriť. Výrub by sa mal ukončiť do konca marca a dočasné užívanie je zatiaľ povolené do konca júla. Máme čas na to, aby sme dokázali električkovú trať na hlavnú stanicu skolaudovať,“ dodala Skokanová.

Električkovú trať v úseku Radlinského – Štefanovičová mesto modernizovalo vlani v lete. Oprava časti trate stála vyše štyri milióny eur a mesto na ňu získalo príspevok z eurofondov z Operačného programu Doprava 2007 – 2013. V úseku od ministerstva financií po Radlinského zrekonštruovali električkovú trať, opravili dve zastávky, cestnú svetelnú signalizáciu i časti dotknutých križovatiek. Mesto nechalo vymeniť električkový zvršok, nainštalovali tu nové informačné tabule a pribudli aj nové prístrešky na zastávkach. Modernizácia časti trate nadviazala na opravu úseku trate od hlavnej stanice po ministerstvo financií, ktorú ešte v roku 2014 zabezpečil Dopravný podnik Bratislava spolu s firmou Transprojekt, ktorá má do konca tohto roka zrevitalizovať priestor okolo hlavnej stanice.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  2. Accessible Urban Living
  3. RPSP – A good intention ruined by execution
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  6. Riešenia pre hnedú planétu
  7. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  8. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 14 937
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 587
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 060
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 116
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 416
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 907
  7. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 640
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 434
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 397
  10. Slováci triedia lepšie 1 100