SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Druhú časť trate električky v Petržalke chcú začať stavať v roku 2018

Náklady na pokračovanie projektu sa podľa predpokladov vyšplhajú približne na 70 miliónov eur a práce majú trvať dva roky.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Druhý úsek električkovej trate v bratislavskej Petržalke od Bosákovej ulice po Janíkov dvor by mali začať stavať v roku 2018. V projekte sa už nepočíta so štvorprúdovou komunikáciou, ako boli pôvodné plány, a v súbehu s traťou má vzniknúť cyklotrasa. Náklady na pokračovanie projektu sa podľa predpokladov vyšplhajú približne na 70 miliónov eur a práce majú trvať dva roky. Vyplýva to zo zámeru, ktorý hlavné mesto predložilo na posudzovanie vplyvov na životné prostredie EIA.

"Realizáciou navrhovanej investície dôjde na území Petržalky k vybudovaniu nosného dopravného systému, ktorý prispeje k zvýšeniu kvality a bezpečnosti prepravy cestujúcich a k zabezpečeniu požadovaných prepravných kapacít počas pravidelnej každodennej prevádzky," uvádza sa v zámere.

Skryť Vypnúť reklamu

Celkovo má mať nová električková trať dĺžku 3,78 kilometra. Nadviazať má pritom na prvú etapu, ktorá vedie zo Šafárikovho námestia cez Starý most. Druhý úsek sa teda bude začínať za novou zastávkou Jungmannova a bude končiť v lokalite Janíkov dvor, kde vyrastá developérsky projekt Južné mesto.

V úseku plánujú zriadiť sedem zastávok električiek Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor. Zastávky majú mať dĺžku 65 metrov, teda pre dve súpravy električiek. Tie majú na trati jazdiť maximálnou rýchlosťou 50 km/h. "Vedenie trasy a polomery oblúkov umožňujú dosiahnuť túto rýchlosť v celej dĺžke trasy bez obmedzení," uvádza sa v zámere. Podľa zákona môžu električky jazdiť rýchlosťou 60 km/h.

Skryť Vypnúť reklamu

Súčasťou projektu sú i dva električkové mosty cez Chorvátske rameno. Prístupové trasy k zastávkam majú byť bezbariérové, zastávka Janíkov dvor a Stred by tiež mohla mať i výťah. V súbehu s traťou sa plánuje vybudovať štyri metre široká cyklotrasa. "Navrhované chodníky pre cyklistov budú vybudované aj na mostných objektoch, pričom bude umožnený aj zjazd či výjazd cyklistov z mostných telies na súčasné cyklotrasy v území," píše sa v zámere.

Hlavne v medzizastávkových úsekoch má byť kryt električkovej trate zelený. Vysadiť tam majú sukulenty, napríklad rozchodník, nenáročný na údržbu a závlahu. Na konci električkovej trate sa zase počíta s vybudovaním dvojkoľajného obratiska. V jeho susedstve má byť umiestnená vozovňa pre 12 električkových súprav.

Skryť Vypnúť reklamu

Posudzovať sa budú dva varianty projektu. Pri prvom sa celkové predpokladané náklady majú vyšplhať na 69,88 milióna eur bez DPH, pri druhom na 73,17 milióna eur. Varianty sa líšia napríklad riešením zastávky Lietavská či spôsobom križovania trate s Pajštúnskou ulicou. "Samozrejme, rátame s financiami z Európskej únie," uviedla hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová. Začať s výstavou druhého úseku by sa podľa zámeru malo v roku 2018 a prevádzka by tak mohla odštartovať v roku 2020.

V severojužnej osi Petržalky sa plánovala výstavba nosného dopravného systému na báze koľajovej dopravy od 80. rokov minulého storočia. Celé urbanistické riešenie počas rokov budovaného sídliska rešpektovalo trasu pôvodne navrhovaného metra. Plocha je stále nezastavaná a v území dodnes platí stavebná uzávera.

Prvý úsek stavby nosného dopravného systému si hlavné mesto od zhotoviteľa prevzalo 16. decembra minulého roka. Práve prebieha kolaudácia. V utorok (16.2.) po novom Starom moste do Petržalky prvýkrát skúšobne prešli dve električky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 982
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 301
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 856
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 631
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 329
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 694
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 547
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 2 874
  9. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 671
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 533
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  3. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  4. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  8. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 326
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 8 660
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 893
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 037
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 966
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 192
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 153
  8. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 3 975
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu