SME

Poslanci výsledok NKÚ o parkovaní v Petržalke vítajú

Najvyšší kontrolný úrad SR tvrdí, že uzatvorenie zmluvy na prevádzku parkovacieho systému v bratislavskej mestskej časti Petržalka malo schváliť miestne zastupiteľstvo.

(Zdroj: Archív SME)

NKÚ tvrdí, že uzatvorenie zmluvy s košickou firmou EEI na prevádzku parkovacieho systému malo schváliť petržalské miestne zastupiteľstvo.

PETRŽALKA. Výsledok kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) o postupe pri výbere dodávateľa na prevádzkovanie parkovacieho systému v bratislavskej mestskej časti Petržalka miestni poslanci vítajú a považujú ho za spravodlivý. NKÚ tvrdí, že uzatvorenie zmluvy s košickou firmou EEI na prevádzku parkovacieho systému malo schváliť petržalské miestne zastupiteľstvo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Správa potvrdila to, na čo som spolu s inými poslancami poukazoval od začiatku, že systém parkovania, ktorý chcel zaviesť starosta Vladimír Bajan v Petržalke, je pre jej obyvateľov nevýhodný a že sa mal zaviesť v rozpore so zákonom," uviedol pre agentúru SITA petržalský miestny poslanec Milan Vetrák s tým, že starosta neprejavil žiadny rešpekt voči poslancom a nemal ani snahu o konštruktívny dialóg. "Namiesto toho im posielal listy, v ktorých sa vyhrážal žalobami na ochranu osobnosti, ak budú naďalej tvrdiť, že porušil zákon a obišiel zastupiteľstvo. Starosta stratil dôveru nielen petržalských poslancov, ale aj obyvateľov Petržalky a svojím konaním poškodil dobré meno Petržalky pred celým Slovenskom," pokračuje Vetrák.

SkryťVypnúť reklamu

EEI odstúpili

Zistenia NKÚ považuje za spravodlivé aj petržalský poslanec Vladimír Dolinay.

"Kontrolný úrad skonštatoval, že petržalský úrad svojvoľne a účelne použil analýzy, aby mohol obísť verejné obstarávanie," hovorí a dopĺňa, že kontrola potvrdila aj to, čo kritizoval od začiatku, že starosta Petržalky Vladimír Bajan uzavrel koncesnú zmluvu bez súhlasu zastupiteľstva. "Aj v tejto súvislosti NKÚ konštatuje, že takýto právny úkon mal byť preto schválený miestnym zastupiteľstvom a mestská časť preto nepostupovala v súlade so zákonom o obecnom zriadení. Očakával by som, že ak kontrolný orgán zistí porušenie zákona, ktoré môže mať trestnoprávne následky, postúpi tieto zistenia orgánom činným v trestnom konaní. Tak sa deje vo vyspelých demokratických krajinách, dokonca aj v Rumunsku, kde bolo trestne stíhaných niekoľko desiatok starostov," zhrnul Dolinay. "Od starostu Bajana očakávam vyvodenie politickej zodpovednosti za zmarené petržalské parkovanie," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Petržalský miestny poslanec Juraj Kríž vníma pozitívne fakt, že firma EEI od zmluvy odstúpila.

"Najmä si myslím, že celá kauza veľmi škodí našej mestskej časti a prekrýva samotnú situáciu s parkovaním, ktorá je už dlhodobo neudržateľná. Rovnako odvádza našu pozornosť aj od ďalších problémov a úloh, ktoré máme ako samospráva zabezpečiť, či už ide o miesta v materských školách, územný rozvoj či budovanie športovísk," uzavrel Kríž.

Najvyšší kontrolný úrad SR spomína, že uzatvorenie zmluvy na prevádzku parkovacieho systému, z ktorej vyplýval záväzok vyplatiť sumu až do päť miliónov eur možno zaradiť do skupiny najdôležitejších právnych úkonov týkajúcich sa majetku mestskej časti. "Kontrolóri sú toho názoru, že takýto právny úkon mal byť preto schválený miestnym zastupiteľstvom v súlade so zákonom o obecnom zriadení. Neuplatnenie tohto ustanovenia zákona nie je možné zdôvodniť argumentáciou, že osobitnú povinnosť zabezpečiť schválenie koncesnej zmluvy miestnym zastupiteľstvom nezakotvujú ani zásady hospodárenia a nakladania s majetkom," tvrdí NKÚ v stanovisku, ktoré agentúre SITA poskytla hovorkyňa úradu Daniela Bolech Dobáková. Kontrolóri sa sústredili aj na výpočet celkovej ceny zákazky, pričom pracovali s dvoma alternatívami. "Celková hodnota zákazky síce predstavovala v prvej analýze sumu 4 961 250 eur a v druhej 4 978 701 eur, obidve však obsahovali matematické chyby vo výpočtoch a po prepočítaní sa sumy pohybovali vo výške nad päť miliónov eur. Kontrolóri konštatujú, že z prílohy k súťažným podkladom a z ustanovenia zmluvy vyplynul zámer stanoviť rozsah a trvanie zmluvy tak, aby nedosiahol finančný limit podľa zákona o verejnom obstarávaní," doplnila Bolech Dobáková.

Žiadne plnenie...

Starosta Petržalky Vladimír Bajan uvádza, že od zmluvy koncesionár odstúpil, takže nebolo žiadne plnenie, žiadne záväzky či povinnosti, takže je otázne, či NKÚ vôbec mal čo kontrolovať.

"Napokon aj to, že samospráve neodporučil žiadne opatrenia svedčí o tom, že išlo len o kontrolu bez podstaty a teda ani nie je čo naprávať. Chcem zdôrazniť, že kontrola NKÚ nekonštatovala neefektívne vynaloženie finančných prostriedkov ani zneužitie právomoci verejného činiteľa, úmysel a podobne, tak, ako to rozhodol už v decembri pred ukončením kontroly predseda NKÚ,” komentuje závery kontroly petržalský starosta.

Samospráva tvrdí, že NKÚ nespochybnil uskutočnenie verejnej obchodnej súťaže, ani stanovenie ceny parkovacej karty, ani podpísanie koncesionárskej zmluvy. Jediným záverom kontroly je podľa Bajana konštatovanie, že zmluva mala byť v zmysle zákona o obecnom zriadení predmetom schvaľovania miestnym zastupiteľstvom, čo je v danom kontexte len administratívnym úkonom, keďže podpis zmluvy vyplýva priamo zo zákona.

Košická firma EEI, ktorá mala v bratislavskej mestskej časti Petržalka zabezpečiť nový systém parkovania, odstúpila od zmluvy. Urobila tak po tom, ako voči zákazke, ktorú vyhrali, ako aj voči samotnej spoločnosti začali niektorí petržalskí poslanci antikampaň. Starosta s firmou EEI podpísal zmluvu v júni minulého roka. Spoločnosť EEI sa v zmluve zaviazala, že v Petržalke vybuduje a bude prevádzkovať kompletný parkovací systém. Za parkovacie karty by po zavedení parkovacej politiky rezidenti platili 60 eur za jedno auto, za druhé 90 eur a za tretie auto v domácnosti 120 eur. Abonenti bez trvalého pobytu v Petržalke mali za ročnú parkovaciu kartu zaplatiť 800 eur.

Parkovanie

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 019
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 506
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 934
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 407
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 096
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 699
  7. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 378
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 232
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 20 859
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 591
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 941
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 682
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 233
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 153
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 321
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 852
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu