Zabudnutá história bratislavských mostov: Most Červenej armády aj Most Mládeže

Pozrite si historické fotografie bratislavských mostov od roku 1945.

Bratislava v 1945. (Zdroj: TASR archív)

FOTO: archív TASR

Na archívnej snímke vyššie je zachytený pontónový most cez Dunaj, po ktorom v dňoch 5. - 8. apríla 1945 prechádzali sovietske vojská z Petržalky na ľavý breh Dunaja.

Na archívnej snímke z 28. apríla 1945 v Bratislave slávnostné otvorenie dunajského mosta pred tzv. Múzeom hygieny.

Na archívnej snímke z 28. apríla 1945 Nemcami zničený most cez Dunaj v Bratislave.

Na archívnej snímke z 25. januára 1946 v Bratislave zaťažkávacia skúška Mosta Červenej armády cez Dunaj.

Na archívnej snímke zo 4. februára 1946 v Bratislave slávnostné otvorenie Mosta Červenej armády cez Dunaj. Na snímke stráž na moste.

Na archívnej snímke zo 4. februára 1946 v Bratislave slávnostné otvorenie Mosta Červenej armády cez Dunaj. Na snímke slávnostní hostia.

Na archívnej snímke z 12. mája 1978 v Bratislave výstavba mosta cez Dunaj. Prípravné práce na zakladaní piatich nosných pilierov na jednom z najväčších mostov v strednej Európe, dvojpodlažnom diaľnično-železničnom moste cez Dunaj v Bratislave. Základy boli miestami hlboké až 26 metrov. Robili ich pracovníci Doprastavu a Hydrostavu pomocou umelých ostrovov. Cez hlavný mostný objekt mosta budú prechádzať nezávisle na sebe 3 druhy komunikácií - železničná, automobilová a cyklisticko-chodecká. Na snímke celkový pohľad na práce.

Na snímke čiastočne vybudovaný umelý ostrov pre zakladanie druhého piliera mosta.

Na archívnej snímke z 21. júla 1978 v Bratislave výstavba diaľnično-železničného mosta cez Dunaj. Na urýchlenie výstavby mostných diel v Československu sa používalo viacero v tom čase nových technológií. Jednou z nich bolo zakladanie vrtných pilotov. Pracovníci Doprastavu nimi zakladali estakádu pre diaľnično-železničný most cez Dunaj v Bratislave. Pohľad na ťažkú mostnú sústavu, ktorá slúžila ako premostenie z pravého brehu Dunaja na umelý ostrov.

Na archívnej snímke z 1. júna 1979 v Bratislave výstavba diaľnično-železničného mosta cez Dunaj. Na opore č. 1 z petržalskej strany sú zachytení pracovníci Doprastavu ako murujú obkladné murivo kvádrov až po výšku "storočnej vody". Murivo chránilo betón piliera proti agresívnym vodám Dunaja.

Železiarska časta Doprastavákov, vedená Františkom Vadkertym pri osadzovaní kostry armokoša piliera železničnej estakády.

Kolektív Brigády socialistickej práce (BSP) vedený Jánom Meszárošom odfotografovaný ako obkladá kvádrovým murivom pilier pre hlavný mostný objekt na petržalskej strane.

Na archívnej snímke z 11. júla 1980 v Bratislave výstavba diaľnično-železničného mosta cez Dunaj. Stavebné práce pokračovali na hlavnom mostnom objekte dopravného gigantu pozostávajúceho z piatich železobetónových pilierov. Okrem prvého, ktorý bol stavebne ukončený, sa na ďalších dvoch budovali drieky. Na snímke je pilier č. 2 v toku Dunaja.

Na archívnej snímke z 27. mája 1981 v Bratislave výstavba diaľnično-železničného mosta cez Dunaj. Výstavba diaľnično-železničného mosta - tretej spojnice bratislavských brehov Dunaja v plnom prúde. Na snímke celkový pohľad na spriahnutú železničnú a diaľničnú estakádu pravobrežných predpolí diaľnično-železničného mosta.

Na archívnej snímke zo 17. júla 1981 v Bratislave výstavba diaľnično-železničného mosta cez Dunaj. Pracovníci Hutných montáží pri montáži oceľovej konštrukcie na hlavnom mostnom objekte.

Pohľad na súčasný stav montáže oceľovej konštrukcie hlavného mostného objektu na archívnej snímke z 20. mája 1982.

Na snímke vidieť zmontovanú spodnú i vrchnú časť oceľovej konštrukcie hlavného mostného objektu dlhú 150 metrov.

Na archívnej snímke z 23. februára 1983 v Bratislave výstavba diaľnično-železničného mosta cez Dunaj. Na snímke zjazdová vetva smerom na Štrkovec.

Na archívnej snímke z 9. decembra 1983 v Bratislave výstavba diaľnično-železničného mosta cez Dunaj. Na snímke estakáda a pravá polovica hlavného mostného objektu v smere z Petržalky do Bratislavy.

Na archívnej snímke z 18. decembra 1983 v Bratislave spojazdnenie diaľnično-železničného mosta cez Dunaj. Symbolickú pásku slávnostne prestrihli Gejza Šlapka a Vladimír Blažek (tretí sprava).

Na snímke občania Bratislavy pri prehliadke čiastočne spojazdneného mosta.

Na archívnej snímke z 23. júla 1987 v Bratislave stavba Mosta Mládeže cez Dunaj (dnešný Most Lafranconi). Most Mládeže bol prvým s betónovou konštrukciou. Pri jeho výstavbe sa použilo 24-tisíc kubických metrov vysokopevnostného betónu.

Na archívnej snímke z 8. augusta 1989 v Bratislave stavba Mosta Mládeže cez Dunaj. Na snímke hlavný mostný objekt.

Na snímke pravá časť Mosta Mládeže, tak ako ju každý deň videl žeriavnik.

Na slávnostnom akte prepojenia štvrtého bratislavského mosta sa zúčastnil kandidát Predsedníctava ÚV KSČ, predseda vlády SSR Pavel Hrivnák, minister výstavby a stavebníctva SSR Ivan Šteis, ako aj zástupcovia dodávateľských, investorských a projekčných organizácií. Na snímke Pavel Hrivnák (uprostred) symbolicky spojil mostný objekt.

Na archívnej snímke z 26. marca 1991 v Bratislave otvorenie Mosta Mládeže. Za účasti zástupcov inžinierskych, projektových a rozhodujúcich stavebných dodávateľských a subdodávateľských organizáciií spojazdnili pravú stranu diaľničného Mosta Mládeže, štvrtého cez rieku Dunaj v Bratislave.

Téma: Sme v obrazoch