BRATISLAVA . Hlavné mesto Bratislava možno zváži opätovné zavedenie bezplatného cestovania v MHD pre zdravotne ťažko postihnutých občanov. Najprv však chcú zistiť, aký dopad by mala bezplatná preprava pre vybrané skupiny obyvateľov, medzi ktoré patria ťažko zdravotné postihnutí Bratislavčania, darcovia krvi s minimálne zlatou Janského plaketou a držitelia preukazov protifašistického a protikomunistického odboja a ich najbližšia rodina.
Výpočet má primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal pripraviť na najbližšie zasadnutie mestského zastupiteľstva, zaviazali ho k tomu bratislavskí mestskí poslanci na rokovaní decembrového zasadnutia zastupiteľstva.
Spoplatnenie bratislavskej MHD pre hendikepovaných súvisí so zavedením tretej etapy integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji, ktorú spustili začiatkom novembra.
90-percentná zľava
Všetkým zdravotne ťažko postihnutým občanom najprv hrozilo, že budú v bratislavskej MHD cestovať na polovičnú zľavu, tak ako vo vlakoch a regionálnych autobusoch. Bratislavskí mestskí poslanci a po nich aj krajskí poslanci však nakoniec pre hendikepovaných schválili 90-percentnú zľavu na cestovanie v MHD, vlakoch aj regionálnych autobusoch. Extra zľava však platí len pre ťažko zdravotne postihnutých s trvalým pobytom v Bratislave alebo Bratislavskom kraji, získať ju možno len na predplatné cestovné lístky a platí u všetkých troch dopravcov zapojených do integrovanej dopravy, avšak len na území Bratislavy. Pre hendikepovaných s trvalým pobytom mimo hlavného mesta či Bratislavského kraja a pre dopravu mimo územia Bratislavy platí polovičná zľava z cestovného. Spoplatnenie bratislavskej MHD však pobúrilo zdravotne ťažko postihnutých občanov, ktorí spísali petíciu. Podľa predsedu petičného výboru Rastislava Krippela sa pod ňu za mesiac od jej spustenia podpísalo vyše 3 000 ľudí.
"Schválili ste nezmyselné a diskriminačné rozhodnutie. Dnes sami vidíte, že nielen spoplatnenie cestovania pre ľudí so zdravotným postihnutím, ale aj celý bratislavský integrovaný dopravný systém bol nezvládnutý a technicky nepripravený krok, ktorý stál občanov tohto mesta veľa síl a nervov, aby dokázali túto skutočnosť nielen prijať, ale aj ustáť," vyčítal bratislavským mestským poslancom Krippel. Podľa neho argumenty primátora Nesrovnala o tom, že zo spoplatnenia MHD sa zrekonštruuje a prispôsobí doprava aj pre vozíčkarov, alebo že Bratislava má najvyššie zľavy pre hendikepovaných z takmer všetkých krajských miest, sú zavádzajúce a vyznievajú teatrálne.
Súčasné nastavenie systému integrovanej dopravy v kraji sa nepozdáva ani niektorým bratislavským mestským poslancom. Kritizovali napríklad to, že Bratislava platí vyše 90 percent prepravy v rámci integrovanej dopravy, no v spoločnosti, ktorá systém prevádzkuje, nemá takmer žiadny vplyv.
Na zváženie
"Mesto Bratislava platí 94 percent prepravy integrovanej dopravy a máme len 35 percent v spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava. Nielen zástupcov, ale ani generálneho riaditeľa tam nenominujeme my. Treba okamžite otvoriť túto zmluvu, lebo integrovaná doprava je naozaj zle pripravená," hovoril starosta Vajnôr a mestský poslanec Ján Mrva. Poslanec Radoslav Olekšák však pripomenul, že o zrušení bezplatnej prepravy pre hendikepovaných sa rozhodlo už v roku 2012. "My sme iba zaviedli tretiu etapu, ktorú sme museli zaviesť z dôvodu čerpania eurofondov. Chyba bola spravená už na začiatku, keď 65 percent tam má vyšší územný celok a iba 35 percent mesto, takže my môžeme vyskakovať len do výšky 35 percent," dodal Olekšák.
Podľa niektorých poslancov by však opätovné zavedenie bezplatnej prepravy stálo ešte za zváženie. Predseda mestského poslaneckého Pravicového klubu a šéf dopravnej komisie mesta Jozef Uhler napríklad vysvetľoval, že za cestujúceho, ktorý má cestovanie zadarmo, mesto platí dopravcovi 263 eur - teda cenu ročného predplatného lístka. "Lenže v skutočnosti dopravcovi nemusí vzniknúť škoda 263 eur. Hendikepovaní v mnohých prípadoch cestujú niekam len raz za týždeň, možno za mesiac - k lekárovi či na návštevu. Nevyťažujú však MHD každý deň. Možno ak by sme prehodnotili výšku, ktorou dotujeme dopravcu, tak by sme si mohli dovoliť dávať tieto zľavy bez toho, aby to bolelo mestský rozpočet," priblížil Uhler.
O spoplatnení bratislavskej MHD pre zdravotne postihnutých sa začalo hovoriť vo februári 2013. Držiteľom preukazu ŤZP a ŤZP so sprievodcom totiž hrozilo, že by po zavedení bratislavskej integrovanej dopravy museli za dopravu v MHD platiť. Vyplývalo to totiž z tarifných podmienok, ktoré pôvodne schválili krajskí i mestskí poslanci. Držitelia preukazov ŤZP by aj v MHD mali polovičnú zľavu tak ako vo vlakoch či regionálnych autobusoch. Hendikepovaní vtedy spísali aj petíciu za zachovanie bezplatného cestovania v MHD, podpísalo sa pod ňu vyše 2 200 ľudí. Bezplatné cestovanie vtedajší mestskí poslanci niekoľkokrát predlžovali, no vždy hendikepovaným udelili len výnimku. Poslanci to vtedy obhajovali tým, že schválenie bezplatnej MHD pre ťažko zdravotne postihnutých nabúra myšlienku zjednotenia cestovného, ktoré má priniesť spustenie integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji.
Výnimka
Tarifnú výnimku na bezplatné cestovanie v bratislavskej MHD preto schválili hendikepovaným najprv len do konca roka 2013. Neskôr ju predĺžili až do zavedenia tretej etapy integrovanej dopravy. K hendikepovaným pribudli aj pravidelní darcovia krvi či účastníci protifašistického odboja a ich najbližší príbuzní.
O zrušení bezplatného cestovania rozhodli bratislavskí mestskí poslanci v júni tohto roka, keď schválili zavedenie tretej etapy integrovanej dopravy. Tvrdili však, že ich nik neupozornil, že súčasťou materiálu je aj zrušenie bezplatného cestovania pre hendikepovaných. Nakoniec teda pre vybrané skupiny obyvateľov schválili 90-percentnú zľavu, ktorá aktuálne platí pre hendikepovaných, darcov krvi s minimálne diamantovou Janského plaketou a pre Bratislavčanov, ktorí boli účastníkmi protikomunistického odboja a politickými väzňami s trvalým pobytom v Bratislave. Zľavu však možno získať len na predplatné cestovné lístky. Pridali sa aj poslanci BSK, ktorí odsúhlasili extra zľavu pre hendikepovaných a darcov krvi s trvalým pobytom v Bratislavskom kraji, zľava platí u všetkých troch dopravcov - teda v MHD, ktorú zabezpečuje Dopravný podnik Bratislava, vo vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko i v autobusoch Slovak Lines, avšak len na území Bratislavy.