SME

Len električky zadarmo pustiť nemôžeme, tvrdí mesto

Podiel cestujúcich vo verejnej doprave od roku 1990 klesol z 80 na 50 percent, do mesta prichádza denne do 120-tisíc vozidiel.

(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Po tom, čo sa v Bratislavskom kraji zaviedol plnohodnotný integrovaný dopravný systém a schválili tarifné podmienky, už Bratislavčania zadarmo iba električkami cestovať nemôžu.

Takto reagovalo hlavné mesto na návrh poslancov z klubu Bratislava Inak, ktorí prišli s myšlienkou zaviesť bezplatnú prepravu električkami. Do verejnej dopravy takto chceli prilákať viac ľudí a pomôcť riešiť zápchy v slovenskej metropole.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa mesta však ich návrh dopravnú situáciu vyriešiť nepomôže.

Zadarmo chcel klub pustiť do električiek ľudí s trvalým pobytom v Bratislave a tých, ktorí prichádzajú napríklad zo Senca a sú ochotní nechať svoje auto na záchytnom parkovisku.

SkryťVypnúť reklamu

Problém s integrovanou dopravou

"Ak by sa ale umožnila bezplatná preprava v jednom druhu dopravy na území Bratislavy, znamenalo by to vystúpenie mesta z integrovaného systému, o ktorý sa dlhodobo snažilo a ktorého dobudovanie schválilo samotné mestské zastupiteľstvo," vysvetlila pre TASR hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.

Takéto riešenie by podľa jej slov nebolo možné ani v samostatnom systéme MHD v Bratislave, pretože aj tu už boli električky, autobusy a trolejbusy tarifne integrované.

Hovorkyňa tiež pripomína, že ak by sa vybral zo systému len jeden druh dopravy, prinieslo by to chaos. "Ľudia by nevedeli, aké lístky si majú kupovať pri cestovaní s prestupmi medzi jednotlivými druhmi dopravy," podotkla. Šéf mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler tiež vraví o určitej forme diskriminácie. Poukazuje totiž na to, že tí cestujúci, ktorí električku nepoužívajú, lebo ju napríklad nemajú v dosahu, by si museli za lístok zaplatiť.

SkryťVypnúť reklamu

Vykrytie straty

Podiel cestujúcich vo verejnej doprave od roku 1990 klesol z 80 na 50 percent, do mesta prichádza denne do 120-tisíc vozidiel, Bratislava má viac áut ako mnohé európske metropoly, mesto zaťažujú dopravné zápchy a meškanie MHD potom dopravný podnik stojí ročne 10 až 12 miliónov eur.

Aj na tieto fakty poukazujú poslanci, ktorí chcú bezplatné cestovanie električkami zaviesť. Mesto by tak muselo podľa ich výpočtov vykryť stratu vo výške 10,5 milióna eur ročne.

"Suma nie je až taká vysoká, keď si povieme, že len preferenciou MHD vieme ušetriť okolo päť miliónov eur ročne a výnos bude určite aj z parkovacej politiky," podotkla šéfka klubu Bratislava Inak Katarína Augustinič.

Skokanová ale tvrdí, že zvýšené náklady dnes nemožno presne vyčísliť. "Stále nevieme, koľko ľudí reálne cestuje, nakoľko ešte stále sú cestujúci, ktorí chodia MHD bezplatne a bez akejkoľvek registrácie," podotkla. Mesto tiež podľa nej nepozná ani potenciálne správanie cestujúcich v takomto tarifnom prostredí, ani počet priamych ciest len električkovou dopravou bez prestupov.

SkryťVypnúť reklamu

"Rozdielne tarifné prostredie v podmienkach a špecifikách MHD by tiež pravdepodobne viedlo k nárastu čiernych pasažierov, ktorí by sa výhody bezplatnej električkovej dopravy snažili prenášať aj do autobusov a trolejbusov," zdôraznila Skokanová. Zmena by rovnako podľa Uhlera priniesla väčší dopyt po električkách, ktoré by museli jazdiť častejšie. "Toľko vozidiel ale mesto nemá," dodal Uhler.

Nereálny návrh

Šéf dopravnej komisie podotýka, že nateraz je teda návrh klubu nereálny a potrebuje jasné finančné analýzy. Dopravná komisia, ktorá ho už prerokovala, vzniesla podľa Uhlera mnoho pripomienok a poslancom odporučila materiál dopracovať.

Mesto dnes financuje DPB dotáciou vo výške asi 60 miliónov eur. Podnik po svojej hovorkyni Adriane Volfovej iba odkázal, že pri návrhu poslancov ide o výraznú koncepčnú zmenu, no je len v návrhovej fáze časti mestského zastupiteľstva. Bližšie by sa mohli k téme vyjadriť po ňom.

V balíku návrhov, ako chce klub Bratislava Inak riešiť dopravnú situáciu v meste, sú aj ďalšie bus pruhy, väčšia čistota vo vozidlách, alebo aby pruhy pre autobusy mohli využívať aj autá, kde sedia traja a viacerí ľudia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Nové Planeo v Košiciach
  2. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  3. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  6. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  8. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  1. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  2. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  3. Nové Planeo v Košiciach
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  8. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 846
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 8 476
  3. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 561
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 303
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 053
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 982
  7. Čo bude toto leto in? 2 892
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 784
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 11 292
  2. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 201
  3. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 7 178
  4. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 418
  5. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 5 182
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 5 099
  7. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 792
  8. Eva Gallova: Dopadnú Ukrajinci tak ako za starých čias dopadli Indiáni? 4 497
  1. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  2. Tupou Ceruzou: Žiačik
  3. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
  4. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  5. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  6. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  7. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  8. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
SkryťZatvoriť reklamu