SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Len električky zadarmo pustiť nemôžeme, tvrdí mesto

Podiel cestujúcich vo verejnej doprave od roku 1990 klesol z 80 na 50 percent, do mesta prichádza denne do 120-tisíc vozidiel.

(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Po tom, čo sa v Bratislavskom kraji zaviedol plnohodnotný integrovaný dopravný systém a schválili tarifné podmienky, už Bratislavčania zadarmo iba električkami cestovať nemôžu.

Takto reagovalo hlavné mesto na návrh poslancov z klubu Bratislava Inak, ktorí prišli s myšlienkou zaviesť bezplatnú prepravu električkami. Do verejnej dopravy takto chceli prilákať viac ľudí a pomôcť riešiť zápchy v slovenskej metropole.

Podľa mesta však ich návrh dopravnú situáciu vyriešiť nepomôže.

Zadarmo chcel klub pustiť do električiek ľudí s trvalým pobytom v Bratislave a tých, ktorí prichádzajú napríklad zo Senca a sú ochotní nechať svoje auto na záchytnom parkovisku.

SkryťVypnúť reklamu

Problém s integrovanou dopravou

"Ak by sa ale umožnila bezplatná preprava v jednom druhu dopravy na území Bratislavy, znamenalo by to vystúpenie mesta z integrovaného systému, o ktorý sa dlhodobo snažilo a ktorého dobudovanie schválilo samotné mestské zastupiteľstvo," vysvetlila pre TASR hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.

Takéto riešenie by podľa jej slov nebolo možné ani v samostatnom systéme MHD v Bratislave, pretože aj tu už boli električky, autobusy a trolejbusy tarifne integrované.

Hovorkyňa tiež pripomína, že ak by sa vybral zo systému len jeden druh dopravy, prinieslo by to chaos. "Ľudia by nevedeli, aké lístky si majú kupovať pri cestovaní s prestupmi medzi jednotlivými druhmi dopravy," podotkla. Šéf mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler tiež vraví o určitej forme diskriminácie. Poukazuje totiž na to, že tí cestujúci, ktorí električku nepoužívajú, lebo ju napríklad nemajú v dosahu, by si museli za lístok zaplatiť.

SkryťVypnúť reklamu

Vykrytie straty

Podiel cestujúcich vo verejnej doprave od roku 1990 klesol z 80 na 50 percent, do mesta prichádza denne do 120-tisíc vozidiel, Bratislava má viac áut ako mnohé európske metropoly, mesto zaťažujú dopravné zápchy a meškanie MHD potom dopravný podnik stojí ročne 10 až 12 miliónov eur.

Aj na tieto fakty poukazujú poslanci, ktorí chcú bezplatné cestovanie električkami zaviesť. Mesto by tak muselo podľa ich výpočtov vykryť stratu vo výške 10,5 milióna eur ročne.

"Suma nie je až taká vysoká, keď si povieme, že len preferenciou MHD vieme ušetriť okolo päť miliónov eur ročne a výnos bude určite aj z parkovacej politiky," podotkla šéfka klubu Bratislava Inak Katarína Augustinič.

Skokanová ale tvrdí, že zvýšené náklady dnes nemožno presne vyčísliť. "Stále nevieme, koľko ľudí reálne cestuje, nakoľko ešte stále sú cestujúci, ktorí chodia MHD bezplatne a bez akejkoľvek registrácie," podotkla. Mesto tiež podľa nej nepozná ani potenciálne správanie cestujúcich v takomto tarifnom prostredí, ani počet priamych ciest len električkovou dopravou bez prestupov.

SkryťVypnúť reklamu

"Rozdielne tarifné prostredie v podmienkach a špecifikách MHD by tiež pravdepodobne viedlo k nárastu čiernych pasažierov, ktorí by sa výhody bezplatnej električkovej dopravy snažili prenášať aj do autobusov a trolejbusov," zdôraznila Skokanová. Zmena by rovnako podľa Uhlera priniesla väčší dopyt po električkách, ktoré by museli jazdiť častejšie. "Toľko vozidiel ale mesto nemá," dodal Uhler.

Nereálny návrh

Šéf dopravnej komisie podotýka, že nateraz je teda návrh klubu nereálny a potrebuje jasné finančné analýzy. Dopravná komisia, ktorá ho už prerokovala, vzniesla podľa Uhlera mnoho pripomienok a poslancom odporučila materiál dopracovať.

Mesto dnes financuje DPB dotáciou vo výške asi 60 miliónov eur. Podnik po svojej hovorkyni Adriane Volfovej iba odkázal, že pri návrhu poslancov ide o výraznú koncepčnú zmenu, no je len v návrhovej fáze časti mestského zastupiteľstva. Bližšie by sa mohli k téme vyjadriť po ňom.

V balíku návrhov, ako chce klub Bratislava Inak riešiť dopravnú situáciu v meste, sú aj ďalšie bus pruhy, väčšia čistota vo vozidlách, alebo aby pruhy pre autobusy mohli využívať aj autá, kde sedia traja a viacerí ľudia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 654
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 666
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 756
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 826
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 643
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 213
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 461
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 614
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  8. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 11 631
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 709
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 215
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 166
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 054
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 959
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 896
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 374
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu