SME

Chodníky na Štúrovej vydláždili niekoľkými druhmi dlažby

Chodníky na Štúrovej ulici sú vytvorené z klasickej, ale aj z vodopriepustnej ekologickej dlažby, použité sú tu i drenážne obrubníky a nechýba ani vodiaca dlažba pre nevidiacich a slabozrakých.

BRATISLAVA. Klasická, špeciálna vodopriepustná i vodiaca dlažba pre nevidiacich a slabozrakých - všetky tieto druhy dlažieb možno nájsť na vynovenej Štúrovej ulici. Pri dláždení chodníkov použil zhotoviteľ viacero druhov dlažby, vytvorili tu aj nový systém odvádzania zrážkovej vody z chodníka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Práce na takmer dva roky rekonštruovanej Štúrovej ulici sa už blížia do finále, aktuálne tu zhutňujú chodníky a dokončujú cyklistický chodník. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.

SkryťVypnúť reklamu

Kritika

Rôznorodá dlažba sa však nie všetkým páči. Upozorňovali na ňu ľudia aj na sociálnych sieťach, niektoré média píšu, že dláždenie Štúrovej ulice sa stáva terčom posmechu. Hovorkyňa radnice Ivana Skokanový vysvetľuje, že ide o nový odvodňovací systém, ktorý nebol použitý pri predošlých mestských projektoch v Bratislave.

"Ide o novinku, ktorá sa bude zatiaľ nachádzať iba na Štúrovej ulici," priblížila Skokanová. Základ chodníka je vydláždený klasickou dlažbou. Použitá je tu však aj špeciálna vodopriepustná ekologická dlažba, ktorá sa nachádza na okrajoch chodníkov smerom k Dunaju. "Je špecifická tým, že zachytáva zrážky z chodníka tak, aby voda neodtekala priamo do kanalizácie, ale aby zostala v priestore v rámci chodníka a zvlhčovala prostredie, respektíve sa odparila," objasňuje Skokanová. Ide o pásik dlažby uložený do štrkovej drviny, ktorý nemá podkladový betón. Dažďová voda tak do neho môže vsiaknuť.

SkryťVypnúť reklamu

"Cieľom takýchto riešení je reagovať na zmeny klímy a prílišné prehrievanie vnútromestského priestoru. Takéto riešenia s čiastočnými alebo celoplošne vodopriepustnými povrchmi sú dnes v mestách bežné a nevyhnutné. Bratislava sa k tomu zaviazala v strategickom materiáli o adaptácii mesta na zmenu klímy, ktorý schválilo mestské zastupiteľstvo v roku 2014," priblížila ďalej Skokanová. Novinkou je aj vodpriepustný, ale čiastočne spevnený pás, do ktorého nechá radnica spolu s dohodnutými majiteľmi prevádzok vysadiť živé ploty alebo trvalky. Zeleň pomôže pri zadržiavaní dažďovej vody a spôsobí prirodzené ochladzovanie a zvlhčovanie vzduchu.

Pre nevidiacich

Ďalším druhom dlažby na Štúrovej je vodiaca dlažba pre nevidiacich a slabozrakých. "Ide o technické riešenia, ktoré si vyžadujú normy a predpisy, a ktoré boli konzultované priamo s Úniou pre nevidiacich a slabozrakých Slovenska. Jej umiestnenie znamená výraznú pomoc v odstraňovaní bariér zrakovo postihnutým spoluobčanom," informovala Skokanová. Zhotoviteľ na Štúrovej ulici použil aj drenážne obrubníky, ktoré sú dôležité pri odvodňovaní ciest.

SkryťVypnúť reklamu

Sú to štrbinové žľaby, ktoré po celej dĺžke zvádzajú vodu do uličných vpustov. V praxi to podľa Skokanovej znamená, že voda netečie popri obrubníku do vpustov, ale priamo odteká do otvorov v obrubníku a následne do skrytých vpustov. "To zabezpečuje rýchlejšie odvodnenie vozovky a menšie množstvo dažďovej vody priamo na vozovke, čo je prínosom pre bezpečnosť premávky a komfort chodcov, resp. cyklistov. Nemali by sa tvoriť kaluže ako pred klasickými vpustami, ktoré často pri prívalových dažďoch nestačia vodu z komunikácie odvádzať," približuje výhody tejto novinky hovorkyňa radnice.

Rekonštrukcia Štúrovej ulice je súčasťou projektu prestavby Starého mosta a budovania prvej časti električkovej trate do Petržalky. Ulica v centre hlavného mesta je pre mestskú hromadnú dopravu i pre autá uzavretá od januára minulého roka. Prestavba Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave. Projekt bude stáť 58,8 milióna eur bez DPH a je financovaný z eurofondov.

Na financovaní projektu sa 85 percentami podieľa Európska únia, desať percent prispeje štát a päť percent zaplatí mesto Bratislava. Podmienkou je, že projekt musí byť dokončený a vyfakturovaný do konca tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 27 213
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 548
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 925
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 301
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 178
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 870
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 708
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 127
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 436
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 369
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 278
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 433
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu