BRATISLAVA. Klasická, špeciálna vodopriepustná i vodiaca dlažba pre nevidiacich a slabozrakých - všetky tieto druhy dlažieb možno nájsť na vynovenej Štúrovej ulici. Pri dláždení chodníkov použil zhotoviteľ viacero druhov dlažby, vytvorili tu aj nový systém odvádzania zrážkovej vody z chodníka.
Práce na takmer dva roky rekonštruovanej Štúrovej ulici sa už blížia do finále, aktuálne tu zhutňujú chodníky a dokončujú cyklistický chodník. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.
Kritika
Rôznorodá dlažba sa však nie všetkým páči. Upozorňovali na ňu ľudia aj na sociálnych sieťach, niektoré média píšu, že dláždenie Štúrovej ulice sa stáva terčom posmechu. Hovorkyňa radnice Ivana Skokanový vysvetľuje, že ide o nový odvodňovací systém, ktorý nebol použitý pri predošlých mestských projektoch v Bratislave.
"Ide o novinku, ktorá sa bude zatiaľ nachádzať iba na Štúrovej ulici," priblížila Skokanová. Základ chodníka je vydláždený klasickou dlažbou. Použitá je tu však aj špeciálna vodopriepustná ekologická dlažba, ktorá sa nachádza na okrajoch chodníkov smerom k Dunaju. "Je špecifická tým, že zachytáva zrážky z chodníka tak, aby voda neodtekala priamo do kanalizácie, ale aby zostala v priestore v rámci chodníka a zvlhčovala prostredie, respektíve sa odparila," objasňuje Skokanová. Ide o pásik dlažby uložený do štrkovej drviny, ktorý nemá podkladový betón. Dažďová voda tak do neho môže vsiaknuť.
"Cieľom takýchto riešení je reagovať na zmeny klímy a prílišné prehrievanie vnútromestského priestoru. Takéto riešenia s čiastočnými alebo celoplošne vodopriepustnými povrchmi sú dnes v mestách bežné a nevyhnutné. Bratislava sa k tomu zaviazala v strategickom materiáli o adaptácii mesta na zmenu klímy, ktorý schválilo mestské zastupiteľstvo v roku 2014," priblížila ďalej Skokanová. Novinkou je aj vodpriepustný, ale čiastočne spevnený pás, do ktorého nechá radnica spolu s dohodnutými majiteľmi prevádzok vysadiť živé ploty alebo trvalky. Zeleň pomôže pri zadržiavaní dažďovej vody a spôsobí prirodzené ochladzovanie a zvlhčovanie vzduchu.
Pre nevidiacich
Ďalším druhom dlažby na Štúrovej je vodiaca dlažba pre nevidiacich a slabozrakých. "Ide o technické riešenia, ktoré si vyžadujú normy a predpisy, a ktoré boli konzultované priamo s Úniou pre nevidiacich a slabozrakých Slovenska. Jej umiestnenie znamená výraznú pomoc v odstraňovaní bariér zrakovo postihnutým spoluobčanom," informovala Skokanová. Zhotoviteľ na Štúrovej ulici použil aj drenážne obrubníky, ktoré sú dôležité pri odvodňovaní ciest.
Sú to štrbinové žľaby, ktoré po celej dĺžke zvádzajú vodu do uličných vpustov. V praxi to podľa Skokanovej znamená, že voda netečie popri obrubníku do vpustov, ale priamo odteká do otvorov v obrubníku a následne do skrytých vpustov. "To zabezpečuje rýchlejšie odvodnenie vozovky a menšie množstvo dažďovej vody priamo na vozovke, čo je prínosom pre bezpečnosť premávky a komfort chodcov, resp. cyklistov. Nemali by sa tvoriť kaluže ako pred klasickými vpustami, ktoré často pri prívalových dažďoch nestačia vodu z komunikácie odvádzať," približuje výhody tejto novinky hovorkyňa radnice.
Rekonštrukcia Štúrovej ulice je súčasťou projektu prestavby Starého mosta a budovania prvej časti električkovej trate do Petržalky. Ulica v centre hlavného mesta je pre mestskú hromadnú dopravu i pre autá uzavretá od januára minulého roka. Prestavba Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave. Projekt bude stáť 58,8 milióna eur bez DPH a je financovaný z eurofondov.
Na financovaní projektu sa 85 percentami podieľa Európska únia, desať percent prispeje štát a päť percent zaplatí mesto Bratislava. Podmienkou je, že projekt musí byť dokončený a vyfakturovaný do konca tohto roka.