Viac ľudí a menej áut v centre Bratislavy? Architekti kreslia pešie zóny

Dvaja bratislavskí architekti prišli s nápadom pretvorenia dvoch ulíc v centre mesta.

Takto by mal vyzerať bulvár na Mickiewiczovej ulici.(Zdroj: Tomáš Šebo)

BRATISLAVA. Menej áut a viac chodcov. S návrhmi, ako zatraktívniť mesto a prilákať doň viac ľudí či znížiť počet áut v centre prišli nedávno medzi Bratislavčanov architekti Igor Lichý a Tomáš Šebo.

„Chceme podporiť vznik peších zón, aby z ulíc boli živé mestské centrá, obchody a kaviarne by prosperovali a, aby hromadná doprava tvorila prevažujúci spôsob dopravy,“ povedal Šebo počas jedného z nedávnych Bratislavských večerov.

Spoločne s kolegom v minulosti navrhovali napríklad vzhľad a interiér biznis centier či bytových komplexov v Bratislave a aj v Prahe. Tento rok získali ceny v súťažiach na riešenie mestského centra Petržalky aj bytového domu Nový háj, tiež v Petržalke.

„Mali by dostať úplne inú tvár, rozšíril by sa priestor pre chodcov a premávalo by tadiaľ menej áut,“ tvrdil Šebo.

Život chcú vrátiť späť do mesta

Nad prechádzkami v centre miest, však momentálne nielen u obyvateľov nášho hlavného mesta vyhrávajú obchodné centrá. „Myslíme si, že ľuďom nie je dopriaty základný komfort v centre mesta. Nemajú kam zaparkovať, nemajú súvislú sieť verejných priestorov, kde by sa pohybovali,“ myslí si Šebo.

Preto ľudia dnes uprednostňujú nákupné centrá, kde prídu, zaparkujú, dajú si kávu, sedia v príjemnom prostredí, deti dajú do detského kútika.

Uskutočnenie nápadu, ktorý by priniesol viac ľudí do centra Bratislavy by podľa architektov nebolo ani finančne náročné, keďže ide viac-menej len o úpravu povrchov a reorganizovanie dopravy. No obe navrhované úpravy ulíc sú zatiaľ len víziou.

„Komunikovali sme s hlavnou dopravnou inžinierkou, naša prezentácia sa jej pozdávala. Dohodli sme sa, že sa budeme navzájom koordinovať v tom, ako tieto myšlienky posunúť ďalej do reálnejšej formy,“ povedal Šebo. Štúdia je podľa neho zatiaľ iba nástrel a predpokladá ďalšiu diskusiu s odborníkmi, aby sa návrhy dotiahli do funkčného riešenia.

Iniciatívu architektov na premenu ulíc víta aj mesto Bratislava. Pred troma rokmi na Štefánikovej ulici testovali pruh pre MHD a cestovný čas sa skrátil, tvrdí hlavná dopravná inžinierka Tatiana Kratochvílová.

„Aj vzhľadom na zhoršujúcu sa dopravnú situáciu v meste a trend narastajúcej automobilovej dopravy bude mesto znovu iniciovať zriadenie vyhradeného BUS pruhu na Štefánikovej," povedala Kratochvílová.

Inšpiráciou je aj Viedeň

Ulice teraz slúžia ako dopravné skratky. Štefánikova je najkratšou cestou z hlavnej stanice do centra. Mickiewiczova zas tvorí predĺženie Obchodnej ulice.

„Je ľahké dostať sa Mickiewiczovou ulicou na Kollárovo námestie smerom napríklad na Krížnu a podobne a na výpadovku z Bratislavy," povedal Šebo.

"S usporiadaním Mickiewiczovej čiastočne súvisí aj riešenie priestoru Amerického námestia, o ktorom sa diskutuje v rámci modernizácie električkovej trate," dodala Kratochvílová.

S podobnou situáciou sa zložitou dopravnou situáciu sa stretli aj v zahraničí, napríklad v neďalekej Viedni. Mariahilfer Strasse nedávno prešla rekonštrukciou.

„Výrazne sa tu zmenil verejný priestor v prospech chodcov, zredukovala sa doprava. To, že úprava týchto ulíc spôsobí dopravný kolaps v iných častiach Viedne sa ukázali ako neopodstatnené," povedal architekt Šebo.

"V prípade Štefánikovej a Mickiewiczovej nie je celkom možná ich premena na ulicu typu Mariahilfer Strasse, keďže je na týchto uliciach potrebné zachovať aj premávku mestskej hromadnej dopravy. Je však možné znížiť podiel tranzitnej automobilovej dopravy,“ vysvetlila dopravná inžinierka Kratochvílová.

Obaja architekti si so svojim nápadom počas spomenutej diskusie získali sympatie publika, na Bratislavčania na ulici to vidia trošku inak. „Štefánikova ulica podľa mňa nie je korzo,“ hovorí jeden z oslovených Bratislavčanov priamo v centre mesta.

„V prospech ľudí treba robiť a autá dať preč, hovorí sa o tom už 15 rokov,“ dodáva staršia pani.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 852
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 384
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 4 938
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 3 398
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 075
  6. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 2 641
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 536
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 251
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 827
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 507