Agentúrnu správu sme nahradili článkom z tlačového vydania.
BRATISLAVA. Mal to byť pilotný projekt, ktorý by inšpiroval ostatných starostov hlavného mesta. Po podozrivej súťaži na dodávateľa sa však reforma parkovania v bratislavskej Petržalke v utorok (27.10.) skončila za potlesku zúčastnených občanov.
Košická firma EEI, ktorá formálne sídli v Bratislave, a ktorá mala v Petržalke prevádzkovať nový parkovací systém, odstúpila od zmluvy v deň, keď o nej malo rokovať miestne zastupiteľstvo.
„Je nám to ľúto, ale dobré meno spoločnosti EEI už nemienime naďalej vystavovať urážkam od ľudí, ktorí netušia, o čom parkovacie systémy sú, ako fungujú a najmä komu a ako slúžia,“ píše vo svojom stanovisku firma.
Reformu poznačilo podlezenie zákona o verejnom obstarávaní o jediné euro, súťaž s jediným uchádzačom, koncesná zmluva, ktorú podpísal starosta bez vedomia poslancov či návrh platiť nie za parkovacie miesto, ale len za právo zaparkovať v Petržalke.
Mestská časť teraz čaká na iný koncept od poslancov, ktorý chcú predložiť na najbližšom zasadnutí, tvrdí Vladimír Bajan, starosta Petržalky. „Situácia je taká, že jednoducho nemáme partnera. Teraz sme v bode nula a začíname odznova,“ povedal Bajan.
Na primátora nečakajú
Bratislavský magistrát plánuje zaviesť jednotný systém parkovania v celom meste. Mestské časti však už samy pripravujú vlastné riešenia.
Na rozdiel od Petržalky, ktorá spravovanie parkovania chcela preniesť na súkromníka, v Novom Meste bude parkovanie prevádzkovať firma, ktorej vlastníkom je mestská časť. Projekt by mal byť spustený na jar budúceho roka.
„Nové Mesto už začalo s vyznačovaním parkovacích miest, pričom prvé boli namaľované ešte v septembri v okolí Zimného štadióna Ondreja Nepelu,“ povedal Marek Tettinger, hovorca mestskej časti.
Vo Vrakuni v súčasnosti aktualizujú počet parkovacích miest. „To je vôbec prvý krok k akémukoľvek systému reformy parkovania,“ povedal Tomáš Zajac, hovorca mestskej časti. Podobne aj Karlova Ves sa sústredila skôr na vypracovanie štatistiky a diskusie s občanmi o parkovaní, povedal Michal Skalník zo sekretariátu starostu mestskej časti.
Parkovanie je otvorené
Naopak, mestská časť Ružinov vlastný systém nemá a čaká na výsledky dohody o celomestskej politike parkovania. Zatiaľ sa prikláňa k zriadeniu vlastnej parkovacej firmy, povedal Marián Gajdoš, zástupca starostu Ružinova.
Na kroky bratislavského magistrátu čaká aj mestská časť Staré Mesto. Tá by chcela získať aj zhruba 650 parkovacích boxov, ktoré spravuje súkromná spoločnosť BPS Park. Magistrát sa jej rozhodol vypovedať zmluvu.
„Čakáme na oficiálny prevod týchto miest do našej správy,“ povedala hovorkyňa Starého Mesta Nora Gubková.