Poslanci Petržalky pre súťaž na parkovanie dali podnet na ÚVO a NKÚ

Mestská časť sa prevádzkovanie parkovania rozhodla zveriť externej firme EEI. Vo verejnej obchodnej súťaži ju vybrala z troch kandidátov.

(Zdroj: ARCHÍV SME)

PETRŽALKA. Pre súťaž na prevádzkovateľa nového parkovania v bratislavskej Petržalke sa dnes dvaja z miestnych poslancov obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) i na Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR. Peter Cmorej (SaS) a Vladimír Dolinay (NOVA) upozornili, že mestská časť pri súťaži podliezla verejné obstarávanie len o jedno euro a úrad tak má teraz podľa poslancov preskúmať, ako samospráva sumu vypočítala.

"My dávame podnet úradu, aby preskúmal, ako dospela mestská časť k sume 4.999.999 eur a či práve tu nie je dôvod, pre ktorý malo byť uskutočnené verejné obstarávanie," uviedol na dnešnom brífingu Dolinay. Samospráva totiž takto vypísala na prevádzkovateľa parkovania verejnú obchodnú súťaž, cez verejné obstarávanie by musela ísť pri sume nad 5 miliónov eur.

Mestská časť sa prevádzkovanie parkovania rozhodla zveriť externej firme EEI. Vo verejnej obchodnej súťaži ju vybrala z troch kandidátov a v júni s ňou podpísala koncesnú zmluvu na 4.999.999 eur na zabezpečenie prevádzky parkovacieho systému. Poslanci však dosiaľ nevedia, ako samospráva k tejto sume prišla. Žiadne vysvetlenie vraj nedostali.

"Dokument, ktorý je kľúčový v tejto veci, teda predpokladaná hodnota zákazky, sme dvakrát pýtali od mestskej časti, no doteraz sme ho nedostali. Sme veľmi zvedaví na výpočet," podotkol Dolinay. "Samospráva si nemôže len tak povedať, že chce obísť verejné obstarávanie a že ak ho musím robiť pri sume nad päť miliónov, seknem sumu o jedno euro. Tú sumu musia nejako vypočítať," doplnil Cmorej s tým, že argumentom nie je ani to, že mestská časť chcela takto konanie urýchliť.

Poslanci rovnako poukazujú na to, že podmienky súťaže boli nastavené v prospech spoločnosti EEI a ďalší dvaja uchádzači ich tak nevedeli splniť. "Jednou z nich bola poistná zmluva, ktorá mala znieť na päť miliónov eur. Doteraz sme nedostali vysvetlenie, prečo musela byť suma taká vysoká," uviedol Cmorej, podľa ktorého firma EEI požiadala o zvýšenie poistnej zmluvy na päť miliónov eur len asi mesiac pred spustením verejnej obchodnej súťaže. "To nasvedčuje, že vedeli podmienky vopred," zdôraznil. Podľa poslancov mala samospráva súťaž s jedným uchádzačom stopnúť.

Poslanci tiež starostovi znova vyčítali, že zmluvu podpísal bez súhlasu zastupiteľstva. To totiž schvaľovalo iba zásady parkovacej politiky, kde sa hovorilo, že systém bude robiť externý partner, ktorý vyjde zo súťaže. "Podpis zmluvy bolo svojvoľné konanie starostu," podotkol Cmorej. Starosta zmluvu pritom podpísal deň po rokovaní zastupiteľstva, 24. júna, hoci ho vraj poslanci žiadali, aby sa s nimi k tejto veci stretol.

Starosta ešte v septembri reagoval, že zmluva neprišla na rokovanie zastupiteľstva, lebo sa takto dohodol s predsedami klubov. "Že niektorí členovia klubov nerešpektujú svoje vedenie, ktoré mi to takto odporúčalo, to už nie je môj problém," uviedol Bajan s tým, že zmluva však je platná, aj keď nebola v zastupiteľstve schválená. "Ak niekto tvrdí iné, budem rád, ak o tom rozhodne súd. Právne názory môžu byť rôzne," dodal. Viac sa k zmluve vyjadrovať nechcel.

Poslanci mestskej časti vyčítali opäť aj to, že uchádzači mohli pôvodne dávať svoje ponuky len 14 dní. Až potom termín predĺžili na mesiac, avšak aj to bolo podľa poslancov enormne málo. Pripomínali tiež, že 93 percent firmy EEI vlastní Slovenský rozvojový kapitálový fond, ktorého podpredseda Branislav Šafárik organizoval predraženú konferenciu TechMatch. "Aj verejné obstarávanie na dodávateľa celej tej konferencie bolo robené len naokolo," podotkol Dolinay.

Mestská časť medzitým po kritike vyrokovala, že z každej parkovacej karty pôjde koncesionárovi 40 eur s DPH. Pôvodná dohoda bola 48 eur s DPH. Samospráva sa tiež s firmou dohodla na zvýšení nákladov na opravu ciest, namiesto 3000 eur má ročne opravovať cesty za 20.000 eur ročne.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 218
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 259
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 899
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 526
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 622
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 597
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 353
  8. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 227
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 139
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 129