Staré Mesto pripravuje koncepciu kultúrnej politiky

V strategickom dokumente chce mestská časť zadefinovať problémy i potreby v oblasti kultúry a zistiť, po čom je dopyt.

Staromestský starosta.(Zdroj: stevcik.sk)

BRATISLAVA. Bratislavská mestská časť Staré Mesto pripravuje koncepciu kultúrnej politiky na svojom území. Ide o dokument, ktorý má zadefinovať ciele, úlohy a nástroje kultúrnej politiky, ale aj problémy a potreby v oblasti kultúry. "Ide o to, aby sme poznali potreby obyvateľov, potrebujeme poznať po čom je dopyt a čo chcú ľudia," vysvetlil potrebu kultúrnej politiky starosta Starého Mesta Radoslav Števčík.

Podobný dokument, ako je pripravovaná koncepcia kultúrnej politiky, doteraz v Starom Meste podľa starostu Števčíka chýbal. Staromestský úrad chce v dokumente zmapovať súčasnú situáciu, zistiť aké sú v Starom Meste inštitúcie, priestory, aký majú potenciál i po čom je tu dopyt. "Koncepcia je dôležitá aj preto, aby v Starom Meste nevznikali projekty, na ktoré neexistuje spoločenská objednávka, ale aby tu vznikali projekty na základe dopytu," vysvetlila vedúca oddelenia kultúry v Starom Meste Ľubica Janegová.

Staré Mesto tak napríklad chce predísť podobným sporom, aký vznikol okolo projektu Šafko na Šafárikovom námestí v Bratislave. Projekt občianskeho združenia Urban Kontakt, ktoré tu prevádzkovalo lodné kontajnery, starosta Števčík po svojom nástupe do úradu stopol. Zrušil im totiž povolenie podpísané ešte bývalý vedením mestskej časti. Lodné kontajnery, v ktorých pôsobila napríklad Cyklokuchyňa či dizajnový obchod, muselo združenie z námestia odstrániť, podľa súčasného vedenia Starého Mesta tu totiž boli umiestnené bez stavebného i ďalších potrebných povolení. "Ak by bolo koncepčne zadefinované, že takéto projekty chceme na týchto miestach, tak by sa nemohlo stať, že príde nový starosta a povie, že tu takýto projekt nebude," vysvetlila potrebu kultúrnej koncepcie Janegová.

Cieľom pripravovanej kultúrnej politiky v Starom Meste je vytvoriť nástroje na podporu kultúrnych projektov, ktoré budú zamerané na oživenie verejného priestoru. Staré Mesto tiež chce vytvoriť databázu kultúrnych podujatí na svojom území a skoordinovať ich. Vytvoriť a rozvíjať chcú aj spoluprácu s kultúrnymi či vzdelávacími inštitúciami a v neposlednom rade pripravovať i vlastné podujatia, ktoré budú v súlade so spoločenskou objednávkou.

Staromestský úrad má zatiaľ pripravený návrh koncepcie kultúry a stanovili princípy jej tvorby, ktoré momentálne konzultujú na príslušných oddeleniach úradu. Informáciu o príprave strategického dokumentu už predložili aj miestnym poslancom, ktorí ju vzali na vedomie. V najbližších týždňoch plánuje Staré Mesto zmapovať kultúrne subjekty na svojom území a zisťovať dopyt a ponuku. Koncepciu kultúrnej politiky by chcelo Staré Mesto pripraviť do jari budúceho roka. No nie všetci staromestskí poslanci veria, že pripravovaný dokument bude mať nejaký účinok. Podľa poslankyne Lucie Nicholsonovej je materiál, ktorý úrad predstavil na septembrovom rokovaní staromestského zastupiteľstva príliš všeobecný. "Stojí to na štyroch pilieroch - akčný plán, stratégia, koncepcia a definícia.

Ak tieto štyri piliere na konci tohto volebného obdobia hodia niečo konkrétne v uliciach Starého Mesta, tak ja budem prvá, ktorá vám bude tlieskať. Ale teraz vyjadrujem vážnu pochybnosť, pretože akčný plán, stratégia, koncepcia a definícia ešte nikdy nič dobré nepriniesli ani v zákonoch, ktoré na papieri vyzerajú fantasticky a chválime sa nimi pred Bruselom, ale v praxi nám absolútne zlyhávajú," kritizovala poslankyňa.

Staré Mesto už má istú predstavu, ako rozvíjať kultúru v centre mesta. V budúcnosti by napríklad prepojením Jakubovho a Šafárikovho námestie s promenádou na Fajnorovom nábreží chceli vytvoriť akúsi kultúrnu zóny, kde by sa mohli konať napríklad koncerty, stretávať komunity či rozšíriť populárny Dobrý trh. Ako by mohol tento priestor vyzerať chce staromestský úrad zistiť v urbanisticko-architektonickej súťaži, ktorú plánujú vyhlásiť začiatkom budúceho roka. Výsledky súťaže budú potom podľa staromestského úradu podkladom k objednaniu projektovej dokumentácie. So samotnými úpravami priestoru by chcelo Staré Mesto začať v júni budúceho roka, podľa toho, ako sa podarí získať na projekt peniaze.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 610
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 430
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 267
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 895
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 997
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 449
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 402
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 269
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 565
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 025