BRATISLAVA. Ani služobne najstarší miestni poslanci si nepamätajú, kedy bolo na rokovaní zastupiteľstva toľko Petržalčanov ako v utorok (22.9.).
A bolo ich aj počuť: Zrušiť zmluvu! Odstúpiť! Hanba! Zosobniť! Gorila v Petržalke! – ozývalo sa smerom k predsedníckemu stolu. Dávali najavo svoje názory na novú koncepciu parkovacej politiky.
Na rokovanie ju mal predložiť už sedemnásty rok slúžiaci starosta mestskej časti Bratislava-Petržalka Vladimír Bajan. Nepredložil. Materiál stiahol z rokovania. Vraj ho treba ešte dopracovať.
Polotovar, za ktorý sa už platí
Ani nedotiahnutá koncepcia nebránila Bajanovi podpísať už v júni koncesnú zmluvu o prevádzke parkovacieho systému s bratislavskou eseročkou EEI.
Firma sa k biznisu za takmer päť miliónov eur dostala zvláštnym spôsobom. Obálky s ponukami ďalších dvoch uchádzačov, eseročiek Vinci Park Slovakia a Cinooc, hodnotiaca komisia okamžite vyradila pre formálne nesplnené kritériá, aj keď ponúkali oveľa nižšie ceny. Vo verejnej obchodnej súťaži súperila EEI len sama so sebou.
„Zákazku sme zrejme prihrali vopred vybranej firme. Forma a realizácia súťaže je zodpovednosťou vedenia mestskej časti,“ myslí si petržalský poslanec Peter Cmorej.
Podľa Milana Vetráka, poslanca mestského i miestneho zastupiteľstva, „súťaž obišla zákon o verejnom obstarávaní“.
Nepriamo to potvrdil aj hovorca Úradu pre verejné obstarávanie Ján Mažgút. „V prípade, ak ide o koncesiu, ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako päť miliónov eur, nevzťahuje sa na ňu povinnosť postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní. Teda nepodlieha ani režimu kontroly zo strany úradu,“ reagoval Mažgút.
Starosta Bajan a EEI o jediné euro podliezli hodnotu koncesie, teda aj tvrdšie zákonné podmienky obstarávania. Zhodli sa na sume 4 999 999 eur, aby mohli vypísať verejnú obchodnú súťaž, ktorá má menej prísne pravidlá ako verejné obstarávanie.
Neplatná zmluva
Kto má auto a trvalé bydlisko v Petržalke, by podľa Bajanovej koncepcie a podpísanej koncesie na sedem rokov od januára 2016 mal každoročne zaplatiť za parkovanie najmenej 60 eur. Za to bude mať právo zaparkovať na tzv. rezidentskom mieste. Teda ak nejaké voľné miesto nájde. Ani pripravovaný ročný poplatok za prvé auto v domácnosti (druhé bude stáť viac) nie je zárukou bezoproblémového parkovania.