SME
Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky

O parkovaní v Petržalke sa rozhodne neskôr, starosta materiál stiahol

Starosta Vladimír Bajan však materiál na začiatku zasadnutia stiahol s argumentom, že treba ešte vytvoriť priestor na zapracovanie pripomienok odbornej i laickej verejnosti.

Starosta Bajan.Starosta Bajan. (Zdroj: ARCHÍV SME)

PETRŽALKA. V bratislavskej Petržalke sa má za parkovanie platiť. Odstaviť svoje auto v najväčšej mestskej časti má vyjsť rezidenta na 60 eur ročne za prvé auto, nerezidenta na 800 eur. Takéto poplatky za parkovaciu kartu mali dnes schvaľovať miestni petržalskí poslanci. Starosta Vladimír Bajan však materiál na začiatku zasadnutia stiahol s argumentom, že treba ešte vytvoriť priestor na zapracovanie pripomienok odbornej i laickej verejnosti.

"Vytvoríme priestor na stretnutie, myslím si, že by to mohlo pomôcť pochopeniu celej problematiky a upokojilo situáciu," uviedol Bajan. "Všetci dobre vieme, že je to stiahnuté preto, lebo ste nemali dostatok hlasov na schválenie," podotkol poslanec Peter Cmorej. "Návrh bol stiahnutý na základe požiadaviek predsedov klubov, lebo chceme ešte diskutovať. To je jediné," oponoval poslanec Oliver Kríž s tým, že k návrhu vznikli mnohé výhrady zo strany poslancov i verejnosti. Na rokovanie prišli aj občania, ktorí začali vykrikovať "Zmluvu zrušiť!"

Rezidenti

Parkovacia politika má uprednostniť obyvateľa Petržalky pred vodičom z inej mestskej časti či mimobratislavského. Petržalčan si bude môcť pre parkovanie svojho auta, aj firemného, kúpiť rezidentskú kartu, za ktorú by mal podľa pôvodného materiálu na rok zaplatiť 60 eur. Ale to len pri prvom aute, pri druhom by sa mala suma vyšplhať na 90 eur, pri druhom na 120 eur. Na jeden byt bude pritom možné vydať tri rezidentské parkovacie karty. Vodič, ktorý nemá trvalý pobyt alebo miesto podnikania na území mestskej časti, zaplatí však za abonentskú kartu niekoľkonásobne viac, a to 800 eur. Abonent bude mať pritom nárok na vydanie najviac jednej parkovacej karty.

Rezidenti a abonenti by mali môcť zaparkovať na vyhradených parkoviskách zóny, ktoré budú na to určené. Ak tam nenájdu miesto pre svoje auto, budú mať podľa pôvodného návrhu nárok zaparkovať na parkovacom mieste určenom pre návštevníkov. Pre tých plánuje mestská časť vyhradiť päť až 20 percent zo svojich komunikácií na cestách tretej a štvrtej triedy a ďalších 1500 až 2000 áut na mestských cestách prvej a druhej triedy. Tieto miesta budú bezplatné. V Petržalke má pritom fungovať aj dočasné, hodinové parkovanie.

Externá firma

Mestská časť nebude parkovací systém prevádzkovať, túto úlohu sa rozhodla zveriť externej firme. Vo verejnej obchodnej súťaži, ktorú niektorí poslanci Petržalky kritizovali, z troch kandidátov vybrala spoločnosť EEI a v júni s ňou podpísala koncesnú zmluvu na zabezpečenie prevádzky parkovacieho systému. S firmou sa v zmluve dohodla, že výška odplaty z predaja jednej rezidentskej i abonentskej karty sa bude pohybovať na úrovni 40 eur bez DPH. Pri predaní 20.000 parkovacích kariet suma klesne na 32 eur bez DPH.

Podľa zástupcu petržalského starostu Jána Bučana sa iba vstupné náklady prevádzkovateľa vyšplhajú na asi dva milióny eur. "Výška odplaty zodpovedá komplexnosti a náročnosti zavádzania daného systému. Medzi zmluvné povinnosti prevádzkovateľa patrí aj letná a zimná údržba parkovacích boxov," podotkol. Prevádzkovateľ je tiež podľa samosprávy povinný skontrolovať denne päťtisíc áut a jednotlivé zóny monitorovať.

Všetky príjmy pritom pôjdu podľa samosprávy na účet mestskej časti a tá bude spoločnosti vyplácať odmenu. Samospráva predpokladá, že z parkovania bude mať ročný príjem asi 500.000 eur, ktoré majú byť viazané len na vytváranie nových parkovacích miest.

Novú parkovaciu politiku sa samospráva chystá spustiť od budúceho roku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  2. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  3. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  8. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  9. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  10. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  1. Koniec čakania na kuriéra
  2. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  3. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  6. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  7. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  8. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  9. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 11 135
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 637
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 7 084
  4. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 5 991
  5. Stiahnite si stovky e-kníh 4 793
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 4 167
  7. Crème de la crème po slovensky 3 257
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 941
  9. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 2 721
  10. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 660
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu