Na Avon pochod proti rakovine prsníka prišlo vyše 5-tisíc ľudí

Na boj a prevenciu rakoviny prsníkov sa vyzbieralo 75-tisíc eur.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ulice hlavného mesta dnes opäť zaplnili tisícky žien v ružových tričkách. Už po siedmykrát sa totiž v Bratislave pochodovalo proti rakovine prsníka.

Na Avon pochode sa tento rok zúčastnilo vyše 5-tisíc ľudí a v rámci projektu sa vyzbieralo viac než 75-tisíc eur, čo je dosiaľ najvyššia suma.

Pochod znova odštartoval na námestí pri OC Eurovea. Po prestrihnutí ružovej pásky o 14.00 h do centra mesta vyrazil dav, ktorý viedli mažoretky a bubeníci Campana Batucada. Po nábreží prešiel na Hviezdoslavovo a Hlavné námestie a vrátil sa späť k nákupnému centru.

Vyzbierali 75-tisíc eur

Tisíce pochodujúcich si obliekli symbolické tričko, ktorého kúpou prispeli na boj za zdravé prsia.

"Stretla som dámy z Popradu i z Michaloviec, onkologické pacientky, ktoré mi povedali, že iba kvôli pochodu takto cestujú každý rok. To je fascinujúce, že majú takú silu stále sem chodiť. Aj toto je istý druh terapie prísť a vyjadriť spolupatričnosť," povedala jedna z pochodujúcich, moderátorka Hana Rapantová.

Na boj a prevenciu rakoviny prsníkov sa vyzbierala suma 75.162 eur. Lige proti rakovine bol odovzdaný symbolický šek v hodnote 62.162 eur, ktoré pôjdu na programy prevencie a pomoci pre pacientky bojujúce s rakovinou prsníka. Z peňazí sa tiež podporia edukačné a voľnočasové aktivity v Centrách pomoci Ligy proti rakovine či organizácia verejnej finančnej zbierky Deň narcisov.

Občianske združenie Zdravá žena dostala 8-tisíc eur, ktoré sa použijú na zabezpečenie organizácie a usporiadanie prednášok zaisťujúcich osvetu v oblasti prevencie a diagnostiky nádorových ochorení prsníka. Občianskemu združeniu AMAZONKY zase odovzdali 5-tisíc eur. Suma poputuje na osvetovú činnosť a účely pomoci pacientom s karcinómom prsníka.

Nie je zriedkavá

Hoci sa povedomie o potrebe chodiť na preventívne mamografické prehliadky každý rok zvyšuje, číslo je stále nízke. Tvrdí to primár Mamologického oddelenia Onkologického ústavu svätej Alžbety v Bratislave Vladimír Bella.

"Oproti západu je to stále veľmi zlé. Podľa zdravotných poisťovní len 20 až 25 percent žien nad 40 rokov chodí na mamografickú prehliadku a len 40 percent žien na preventívne gynekologické prehliadky. Na nich však niektorí gynekológovia prsníky nepozerajú," povedal Bella pre TASR.

Porovnal, že v niektorých krajinách chodí na preventívne prehliadky 75 až 80 percent žien.

Primár podotýka, že každý rok sa pritom zvyšuje množstvo prípadov žien, ktoré majú rakovinu prsníka. "Koncom 80. rokov to bolo len 800 nových prípadov ročne a posledná štatistika z roku 2008 hovorí o čísle 2700," zdôrazňuje.

Podľa Bellu sa o rakovine prsníka ešte stále málo rozpráva a mnoho žien tiež vraví, že sa ich rakovina netýka.

"Avšak každá 12. žena na Slovensku, ktorá sa dožije 80 rokov, rakovinu prsníka, žiaľ, dostane. Takže to nie je vôbec zriedkavé ochorenie," podotkol. Ženy podľa primára tiež často na prehliadky nechodia, lebo sa boja diagnózy.

Vyšetrenia a samovyšetrenia

Bella radí, že hoci stopercentná metóda, ako odhaliť rakovinu neexistuje, ženy by mali kombinovať samovyšetrenie, vyšetrenie u gynekológa a ultrazvuk alebo röntgen.

"Keď sa to všetko dá dokopy, je veľká pravdepodobnosť, že rakovina sa odhalí," doplnil primár. Pripomína, že žena by mala chodiť na gynekologické vyšetrenia, v ktorom by malo byť aj vyšetrenie prsníkov, od 18 rokov.

"Gynekológ určí frekvenciu ultrazvuku, ktorá môže byť napríklad raz za tri roky, dva či rok, a to v závislosti od rizikových faktorov a nálezu," vysvetlil. Každá žena nad 40 rokov by zase mala chodiť na mamografickú prehliadku minimálne raz za dva roky.

Podujatie svojou účasťou podporili aj tváre projektu ako Jana Kirschner, Ada Straková, Maroš Kramár, Alena Heribanová, Hana Rapantová, Braňo "Bruno" Ciberej, Zlatica Puškárová, Nora Beňačková, Karin Habšudová, Roman Juraško, Beáta Dubasová, Henrieta Mičkovicová a topmodelka Daniela Peštová.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 852
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 384
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 4 938
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 3 398
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 075
  6. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 2 641
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 536
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 251
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 827
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 507