SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Na Avon pochod proti rakovine prsníka prišlo vyše 5-tisíc ľudí

Na boj a prevenciu rakoviny prsníkov sa vyzbieralo 75-tisíc eur.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ulice hlavného mesta dnes opäť zaplnili tisícky žien v ružových tričkách. Už po siedmykrát sa totiž v Bratislave pochodovalo proti rakovine prsníka.

Na Avon pochode sa tento rok zúčastnilo vyše 5-tisíc ľudí a v rámci projektu sa vyzbieralo viac než 75-tisíc eur, čo je dosiaľ najvyššia suma.

Pochod znova odštartoval na námestí pri OC Eurovea. Po prestrihnutí ružovej pásky o 14.00 h do centra mesta vyrazil dav, ktorý viedli mažoretky a bubeníci Campana Batucada. Po nábreží prešiel na Hviezdoslavovo a Hlavné námestie a vrátil sa späť k nákupnému centru.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vyzbierali 75-tisíc eur

Tisíce pochodujúcich si obliekli symbolické tričko, ktorého kúpou prispeli na boj za zdravé prsia.

"Stretla som dámy z Popradu i z Michaloviec, onkologické pacientky, ktoré mi povedali, že iba kvôli pochodu takto cestujú každý rok. To je fascinujúce, že majú takú silu stále sem chodiť. Aj toto je istý druh terapie prísť a vyjadriť spolupatričnosť," povedala jedna z pochodujúcich, moderátorka Hana Rapantová.

Na boj a prevenciu rakoviny prsníkov sa vyzbierala suma 75.162 eur. Lige proti rakovine bol odovzdaný symbolický šek v hodnote 62.162 eur, ktoré pôjdu na programy prevencie a pomoci pre pacientky bojujúce s rakovinou prsníka. Z peňazí sa tiež podporia edukačné a voľnočasové aktivity v Centrách pomoci Ligy proti rakovine či organizácia verejnej finančnej zbierky Deň narcisov.

Občianske združenie Zdravá žena dostala 8-tisíc eur, ktoré sa použijú na zabezpečenie organizácie a usporiadanie prednášok zaisťujúcich osvetu v oblasti prevencie a diagnostiky nádorových ochorení prsníka. Občianskemu združeniu AMAZONKY zase odovzdali 5-tisíc eur. Suma poputuje na osvetovú činnosť a účely pomoci pacientom s karcinómom prsníka.

Nie je zriedkavá

Hoci sa povedomie o potrebe chodiť na preventívne mamografické prehliadky každý rok zvyšuje, číslo je stále nízke. Tvrdí to primár Mamologického oddelenia Onkologického ústavu svätej Alžbety v Bratislave Vladimír Bella.

"Oproti západu je to stále veľmi zlé. Podľa zdravotných poisťovní len 20 až 25 percent žien nad 40 rokov chodí na mamografickú prehliadku a len 40 percent žien na preventívne gynekologické prehliadky. Na nich však niektorí gynekológovia prsníky nepozerajú," povedal Bella pre TASR.

Porovnal, že v niektorých krajinách chodí na preventívne prehliadky 75 až 80 percent žien.

Primár podotýka, že každý rok sa pritom zvyšuje množstvo prípadov žien, ktoré majú rakovinu prsníka. "Koncom 80. rokov to bolo len 800 nových prípadov ročne a posledná štatistika z roku 2008 hovorí o čísle 2700," zdôrazňuje.

Podľa Bellu sa o rakovine prsníka ešte stále málo rozpráva a mnoho žien tiež vraví, že sa ich rakovina netýka.

"Avšak každá 12. žena na Slovensku, ktorá sa dožije 80 rokov, rakovinu prsníka, žiaľ, dostane. Takže to nie je vôbec zriedkavé ochorenie," podotkol. Ženy podľa primára tiež často na prehliadky nechodia, lebo sa boja diagnózy.

Vyšetrenia a samovyšetrenia

Bella radí, že hoci stopercentná metóda, ako odhaliť rakovinu neexistuje, ženy by mali kombinovať samovyšetrenie, vyšetrenie u gynekológa a ultrazvuk alebo röntgen.

"Keď sa to všetko dá dokopy, je veľká pravdepodobnosť, že rakovina sa odhalí," doplnil primár. Pripomína, že žena by mala chodiť na gynekologické vyšetrenia, v ktorom by malo byť aj vyšetrenie prsníkov, od 18 rokov.

"Gynekológ určí frekvenciu ultrazvuku, ktorá môže byť napríklad raz za tri roky, dva či rok, a to v závislosti od rizikových faktorov a nálezu," vysvetlil. Každá žena nad 40 rokov by zase mala chodiť na mamografickú prehliadku minimálne raz za dva roky.

Podujatie svojou účasťou podporili aj tváre projektu ako Jana Kirschner, Ada Straková, Maroš Kramár, Alena Heribanová, Hana Rapantová, Braňo "Bruno" Ciberej, Zlatica Puškárová, Nora Beňačková, Karin Habšudová, Roman Juraško, Beáta Dubasová, Henrieta Mičkovicová a topmodelka Daniela Peštová.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  5. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  6. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  7. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  10. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 056
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 734
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 845
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 739
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 653
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 336
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 838
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 268
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 5 251
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 022