SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

DPB považuje vyjadrenia bratislavského primátora za účelové

Nesrovnal na adresu DPB zároveň uviedol, že investoval do nákupu nových električiek ešte pred obnovou električkových tratí, alebo nakúpil nové vozidlá a nepočítal so zmenami označovačov.

Ivo Nesrovnal, primátor.Ivo Nesrovnal, primátor. (Zdroj: TASR)

Nesrovnal na adresu DPB zároveň uviedol, že investoval do nákupu nových električiek ešte pred obnovou električkových tratí, alebo nakúpil nové vozidlá a nepočítal so zmenami označovačov.

BRATISLAVA. Dopravný podnik Bratislava (DPB) považuje dnešné vyjadrenia primátora Bratislavy Iva Nesrovnala na adresu podniku za účelové v súvislosti s výberovým konaním na post generálneho riaditeľa DPB. Primátor dnes totiž tento bratislavský mestský podnik kritizoval za to, že projekt modernizácie električkovej trate Radlinského Štefanovičova mal "mnohé nedostatky a v tejto súvislosti musí mesto opravovať aj hrubé pochybenia spôsobené DPB".

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravný podnik však tieto tvrdenia odmieta a konštatuje, že nesie hlavnú zásluhu na sfunkčnení trate. "DPB vykonal opravu vrchného úseku z vlastných prostriedkov. Až na základe toho riadiaci orgán povolil čerpanie z fondov EÚ na modernizáciu spodného úseku," priblížila vedúca odboru marketingu a komunikácie DPB Zuzana Vachová s tým, že podnik akékoľvek chyby v projekte odmieta. Projektová dokumentácia bola podľa jej slov vypracovaná ešte pred siedmimi rokmi. "Ak aj nejaká úprava bola, realizovalo ju mesto. Ak teda aj vznikli nejaké pochybenia, spôsobilo ich mesto, nie DPB," podotýka Vachová. Ako spresňuje, investorom bola samospráva, preto je aj za celý projekt realizácie zodpovedná.

DPB: Absurdný argument

Nesrovnal na adresu DPB zároveň uviedol, že investoval do nákupu nových električiek ešte pred obnovou električkových tratí, alebo nakúpil nové vozidlá a nepočítal so zmenami označovačov. Vedenie DPB však tvrdí, že zabezpečilo nevyhnutné opravy a v plnej miere sú všetky trate schopné prevádzky nových električiek.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tento argument primátora je absurdný, lebo keby sme čakali, kým budú všetky radiály zmodernizované do roku 2020, po tomto roku by sme nikdy nemohli žiadne električky kúpiť z eurofondov," konštatuje Vachová. V prípade zmarených súťaží na označovače uvádza, že DPB zabezpečoval len technickú časť a verejné obstarávania robilo niekoľkokrát mesto. Podľa DPB bola technická časť spracovaná dobre, čo mal potvrdiť aj audit. "Mesto bolo prijímateľom prostriedkov z fondov EÚ a je v plnej miere zodpovedné za neúspešné súťaže," poznamenala Vachová.

Dopravný podnik taktiež nesúhlasí s konštatovaním primátora o výsledkoch auditu v DPB. Podľa Nesrovnala tento audit odhalil v podniku obrovské plytvanie peňazí. Príkladom má byť to, že za posledných 10 rokov zaplatil DPB 15 miliónov eur exekútorom na vymáhanie pohľadávok. Podľa primátora však za toto obdobie vymohol len 4,5 milióna eur. Nesrovnal upozornil aj na predražené úvery v podniku. DPB sa bráni. Všetky audity, ktoré v spoločnosti boli, nezistili podľa Vachovej žiadne pochybenia. "Hlavný kontrolór mesta potvrdil, že DPB hospodárne nakladá s prostriedkami a dlhodobo šetrí. Odmietame akékoľvek nedostatky, ktoré primátor účelovo prezentuje," podotýka. Súčasný audit podľa nej primátor nezverejnil z dôvodu, že ešte s ním neboli oboznámení mestskí poslanci.

Skryť Vypnúť reklamu

Predražené úvery?

DPB tvrdí, že predražené úvery podpísalo ešte bývalé vedenie podniku v roku 2010. "S osempercentným úrokom, ktorý znamená najväčšiu záťaž pre DPB a táto zmluva je nevypovedateľná," priblížila Vachová. Ako tvrdí, informované o tom bolo aj mestské zastupiteľstvo aj finančná komisia. Súčasné vedenie podniku muselo hneď po nástupe v roku 2011 podpísať úver schválený predstavenstvom s úrokom 2,35 percenta. "Týmito prostriedkami sme museli splácať autobusy, ktoré boli rok v prevádzke a bývalí nominanti nezaplatili ani len DPH," vysvetľuje dopravný podnik s tým, že momentálne má podpísané úvery, ktoré sú z hľadiska úrokov na úrovni mesta, teda zhruba 0,9 percenta. "Čo sa týka vymáhania pohľadávok podľa zmluvy podpísanej bývalými vedeniami pred desiatimi rokmi, ktorá bola taká nevýhodná, že ak by DPB pokračoval podľa nej v plnej miere, tak skrachuje," konštatuje vo svojom stanovisku podnik. DPB tvrdí, že jeho súčasné vedenie hneď po nástupe vyrokovalo ďaleko výhodnejšie podmienky, čo znamená úsporu zhruba 15 miliónov eur. "Boli sme nútení riešiť prípady staré 10 a viac rokov," povedala Vachová.

Nesrovnal dnes kritizoval DPB aj za električkovú trať do bratislavskej Dúbravky, ktorá bola spustená minulý rok načierno či vyrúbané stromy na Trenčianskej ulici. Podľa dopravného podniku bolo v prípade modernizovanej električkovej trate do Dúbravky investorom mesto. "DPB poskytoval len technickú súčinnosť a všetko z hľadiska revízií bolo pred spustením prevádzky v absolútnom poriadku," tvrdí podnik. Taktiež poznamenal, že o spustení prevádzky električkovej dopravy rozhodol bývalý hlavný dopravný inžinier mesta a nie DPB. Dopravný podnik taktiež argumentuje, že s vyrúbanými stromami na Trenčianskej ulici nemal nič spoločné, pretože to realizovala samospráva.

Podľa bratislavského primátora DPB stojí mesto ročne na dotáciách viac ako 70 miliónov eur. Podnik však prízvukuje, že v celkovom transfere sú aj náklady na spoluúčasť na projekty z eurofondov, ktoré sú oproti minulému roku vyššie o 6,8 milióna eur. "To znamená, že v skutočnosti dalo mesto na prevádzku o 3,5 milióna eur menej," konštatuje DPB. Podľa neho je nutné pripomenúť aj výpadok 600.000 eur na Bratislavskú integrovanú dopravu a 200.000 eur za Bratislavskú mestskú kartu. "Najzávažnejším faktom je, že mesto prvýkrát v histórii nezaplatí ani istinu v plnej výške na splátku úverov," dodáva DPB.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 493
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 747
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 470
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 398
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 129
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 431
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 459
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 332
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 241
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 997
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu