SME

Prvá bratislavská električka vyšla do ulíc pred 120 rokmi

Počas prvého dňa sa ňou previezlo viac ako 2000 cestujúcich.

BRATISLAVA. Bratislava si pripomína významné výročie. Pred 120 rokmi, 27. augusta 1895, bola do jej ulíc o 08.00 h vypravená prvá električka. Počas prvého dňa sa ňou previezlo viac ako 2000 cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Jej trať merala 3125 metrov a jednosmerná cesta trvala 16 minút. V tom čase cestovné bolo 10 grajciarov pre dospelých a päť grajciarov pre deti. Na hlavnej trati bolo 12 zastávok. Električky premávali v intervale 10 minút," približuje na svojej webovej stránke Dopravný podnik Bratislava (DPB).

SkryťVypnúť reklamu

História električkovej dopravy v hlavnom meste je spojená s rokom 1893, keď Alexander Werner získal od Uhorského ministerstva obchodu povolenie na výstavbu mestskej elektrickej železnice vo vtedajšom Prešporku. "Dňa 9. júla 1894 Werner, zastúpený firmami GanzBudapest a LindheimWien uzatvoril zmluvu o bezplatnom používaní verejných priestorov na položenie koľajníc a trakčných vedení na 50 rokov," uvádza DPB. O rok neskôr v máji sa začala výstavba električkovej trate, depa, dielní a parnej elektrárne na Prístavnej ulici.

V januári 1896 boli otvorené nové trate k Filiálnemu nádražiu a Novomestskému nádražiu. O necelé dva roky vznikla spoločnosť Pozsony városivillamosvasút (PVVV) Bratislavská mestská elektrická železnica (BMEŽ) a vozový park doplnilo šesť motorových a štyri vlečné vozne. Na jeseň v roku 1899 otvorili trať k tabakovej továrni na Krajinskej ceste. "Ďalším významným krokom k rozvinutiu električkovej dopravy bolo spustenie Elektrickej automobilovej linky do Vydrickej doliny od Palugyayho paláca na Železnú studničku," približuje DPB.

SkryťVypnúť reklamu

O rok neskôr bola trať predĺžená k továrni DynamitNobel po Račišdorfskej ulici. V roku 1911 sa začali značiť linky písmenami A až E. O dva roky neskôr zhorelo pôvodné drevené depo električiek i s vozidlami. "V priebehu roka dostavali novú betónovú vozovňu pre 50 električiek. V roku 1914 bola otvorená trať Elektrickej lokálnej železnice Bratislava - Zemská hranica," približuje DPB. Dopravu zabezpečovali dve lokomotívy, štyri motorové vozne a tri vlečné vozne. Na jar 1915, počas 1. svetovej vojny, bola premávka Elektrickej automobilovej linky do Vydrickej doliny zastavená a následne zrušená.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Nové Planeo v Košiciach
  2. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  3. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  6. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  8. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  1. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  2. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  3. Nové Planeo v Košiciach
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  8. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 846
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 8 476
  3. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 561
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 303
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 053
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 982
  7. Čo bude toto leto in? 2 892
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 784
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 11 292
  2. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 201
  3. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 7 178
  4. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 418
  5. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 5 182
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 5 099
  7. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 792
  8. Eva Gallova: Dopadnú Ukrajinci tak ako za starých čias dopadli Indiáni? 4 497
  1. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  2. Tupou Ceruzou: Žiačik
  3. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
  4. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  5. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  6. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  7. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  8. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
SkryťZatvoriť reklamu