BRATISLAVA. O dotáciu na rozvoj kultúry a umenia, ktorá je súčasťou novej Stratégie rozvoja kultúry v Bratislavskom kraji, sa uchádza 235 žiadateľov. Ako dnes pred novinármi povedala riaditeľka odboru cestovného ruchu a kultúry Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Zuzana Šajgalíková, žiadatelia spolu žiadajú o viac ako 1,8 milióna eur. BSK podporí rozvoj kultúry a umenia sumou 400-tisíc eur. Najviac žiadostí prišlo na podporu divadla a tanca. Celkovo ich podľa Šajgalíkovej dostali 53.
Grantová výzva je určená pre subjekty tzv. nezriaďovanej kultúry, ale aj pre mestá, obce a kultúrne subjekty, ktoré vyvíjajú kultúrne aktivity na území Bratislavského kraja. Šajgalíková dnes pripomenula, že je medzi nimi napríklad žiadosť "o nový život" pre synagógu v obci Rohožník a prišla aj žiadosť o podporu Festivalu podunajskej kultúry v bratislavskej mestskej časti Jarovce. Dotáciu žiada aj cyklus dokumentárnych filmov Prvá, festival animácie Fest Anča a žiadosť prišla aj o vydanie prvej knihy na Slovensku, ktorú napísal človek s autizmom. Podporu žiadajú aj galéria Nedbalka a študenti, ktorí chcú vytvoriť inštaláciu vo verejnom priestore na Obchodnej ulici v Bratislave. Žiadosti o grant bude posudzovať Rada BSK pre kultúru a umenie, ktorú na tento účel vymenoval predseda kraja Pavol Frešo. Ide o poradný orgán zložený z odborníkov na kultúru, ktorý bude hodnotiť projekty uchádzajúce sa o grant.
„Členovia rady budú dávať body v piatich kategóriách, celkový počet bodov je štyridsať,“ vysvetlila Šajgalíková. Dotáciu nad 2 500 eur musí schváliť krajské zastupiteľstvo. „Jeden subjekt môže žiadať najviac 20-tisíc eur. Môže žiadať aj o dotáciu na viac projektov, ale za jeden rok nemôže od kraja dostať viac, ako je táto suma,“ spomenula Šajgalíková.
Nová dotačná schéma je súčasťou Stratégie rozvoja kultúry v kraji na roky 2015 - 2020, ktorú poslanci BSK schválili na júnovom rokovaní. „Cieľom tejto stratégie je najmä rozvoj kultúry, sprístupnenie kultúrnych hodnôt pre obyvateľov a návštevníkov kraja, inovácia kultúrnych zariadení, podpora previazanosti kultúry s inými odvetviami a oblasťami, ako je napríklad marketing regiónu, cestovný ruch, školstvo, sociálna oblasť či medzinárodné vzťahy. Cieľom stratégie je tiež aktívne komunikovať s odbornou i širšou verejnosťou, poznávať, chrániť a prezentovať kultúrne dedičstvo nášho kraja,“ priblížil po júnovom rokovaní krajského zastupiteľstva predseda BSK Pavol Frešo.