Situáciu sa snaží riešiť čistením kanalizačných vpustov, podľa aktivistov to však nie je systémové riešenie.
BRATISLAVA. Silná búrka s prívalovým dažďom cez víkend opäť zatopila niektoré ulice v centre mesta. Na viacerých miestach sa zastavila hromadná doprava a museli zasahovať hasiči.
Lokálne zaplavenie ulíc spôsobili úzke kanalizačné vpusty, cez ktoré prívaly vody nestíhali dostatočne rýchlo odtekať do kanalizácie, tvrdí Bratislavská vodárenská spoločnosť. Ich čistenie pomáha len dočasne. Stará kanalizácia a zlé počasie by však nemali byť podľa aktivistu Miroslava Draguna pre vedenie mesta výhovorkou, ale k problému by malo pristupovať systematicky.
„Áno, kanály sú staré, neočakávali takéto výkyvy počasia, ale v Bratislave to nie je raz začas, v Bratislave je to pri každom veľkom daždi,“ hovorí Dragun. V rámci občianskeho združenia Nie ropovodu a Inštitútu pre rozvoj Bratislavského kraja sa dlhodobo venuje vodohospodárstvu v regióne.
Bratislavou sa prehnala silná búrka, zatopilo garáže a pivniceČítajte
Čistenie vpustov
Verejná kanalizácia v správe Bratislavskej vodárenskej spoločnosti je dostatočne široká, aby vodu odviedla. Problémom je, že pri prívalových dažďoch sa do vpustov dostáva omnoho viac vody, ako dokážu odviesť, a začne sa hromadiť na povrchu, tvrdí Alexander Buzinkay, hovorca vodární.
Hlavné mesto spravuje na prejazdných úsekoch ciest I. až III. triedy viac ako 10-tisíc vpustov. Mesto ich čistí pravidelne a tento rok ich plánuje skontrolovať a vyčistiť všetky, tvrdí Ivana Skokanová, hovorkyňa bratislavského magistrátu.
Minulý rok vyčistilo vyše 1800 vpustov, tento rok ich bolo do polovice júla 564. Vyplýva to z analýzy, ktorú si Dragun vyžiadal na základe infozákona.
„Čistenie sa robí najmä na jeseň. V tomto období opadáva zo stromov najviac lístia, ktoré kanalizačné vpusty upcháva,“ píše v stanovisku magistrát.
Rozširovať sa nedá
Kanalizácia v Bratislave musí spĺňať technické normy, podľa ktorých sa navrhuje na štandardný prietok, nie na extrémne situácie. „My teda nemôžeme inštalovať vpusty podľa toho, ako chceme, ale podľa toho, aká je technická norma,“ vysvetľuje Skokanová.
Dôležité je, aby si mesto vytipovalo najkritickejšie úseky a dbalo na to, aby boli vždy čisté. Ak je problém s úzkymi vpustami, ktoré sa nedajú rozširovať, tak by ich na kritických miestach mali postaviť viac, tvrdí Dragun.
„Keď mesto opravuje cesty, tak to nemá robiť sfrézovaním jednej či dvoch vrstiev asfaltu. Musí rozmýšľať aj nad širšími súvislosťami a pri takejto oprave musí riešiť aj prípadné komplikácie s vodou,“ povedal.
Vodárne pripúšťajú, že mesto bude musieť problémy s dažďovou vodou riešiť komplexne.
„Sme vystavovaní dosiaľ nevídaným prejavom počasia,“ povedal Buzinkay, „a budeme sa musieť na ne pripraviť, možno i zmeniť prístup k odvádzaniu zrážkových vôd z povrchu.“