Mesto na svah nad Devínskou cestou požiada o peniaze ministerstvo

Svah nad Devínskou cestou sa zosunul vlani začiatkom septembra po intenzívnych dažďoch, zatiaľ ho pred ďalšími zrážkami chráni nepremokavá fólia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME)

BRATISLAVA. Na sanáciu svahu nad Devínskou cestou v Bratislave sa bude hlavné mesto uchádzať o peniaze z Environmentálneho fondu. Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal už o tejto možnosti hovoril aj s ministrom životného prostredia Petrom Žigom.

„Zistili sme, že na sanáciu havarijného zosuvu je možné využiť prostriedky len z Environmentálneho fondu, keďže Bratislava nie je oprávneným žiadateľom v rámci Operačného programu Kvalita životného prostredia,“ uviedol Nesrovnal v tlačovej správe, ktorú agentúre SITA poskytla hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová. Svah, ktorý sa zosunul vlani začiatkom septembra po intenzívnych dažďoch, zatiaľ chráni fólia.

Spevňovanie

So spevňovaním svahu nad Devínskou cestou by chcelo mesto začať v marci 2016. Zatiaľ kontrolujú projektovú dokumentáciu k sanácii svahu. Následne vypracujú podklady na verejné obstarávanie zhotoviteľa geologických prác a zároveň radnica vypracuje aj žiadosť o dotáciu z Environmentálneho fondu. Žiadosť o peniaze by chceli na ministerstvo životného prostredia poslať do konca októbra tohto roka. Podľa geologického zákona ministerstvo životného prostredia zabezpečí zo štátneho rozpočtu orientačný inžiniersko-geologický prieskum a následnú sanáciu geologického prostredia v prípade, ak bola v súvislosti so svahovou deformáciou vyhlásená mimoriadna situácia.

Podľa geologického prieskumu, ktorý si dalo mesto vypracovať, malo na zosunutie svahu vplyv rozšírenie pôvodného chodníka na ulici Nad Sihoťou na cestu. Pri rozširovaní chodníka nad Devínskou cestou totiž podľa posudku nepoužili vhodný materiál. Stabilite nepomohli ani inžinierske siete, ktoré sú pod cestou Nad Sihoťou uložené. V minulosti sa totiž práve pre ne podľa posudku rozrušil pôvodný podklad cesty a narušili sa stabilitné pomery. Pri prívalových dažďoch voda postupne vznikala do trhlín cesty, vsakovala do zeminy, až sa narušil okraj komunikácie.

"Komunikácia Nad Sihoťou bola využívaná aj na prejazd ťažkých nákladných áut, na ktoré komunikácia nebola konštruovaná a svojimi statickými a dynamickými účinkami takéto zaťaženie narúšalo podložie vozovky," priblížila v apríli tohto roka výsledky z prieskumu Skokanová.

Zosuv pred rokom

Od zosuvu svahu nad Devínskou cestou už uplynul takmer rok. Situáciu riešilo ešte bývalé vedenie mesta, ktoré si nechalo vypracovať geologický i statický posudok. Z nich vyplynulo niekoľko alternatív sanovania svahu. "Ako najschodnejšia prichádza do úvahy alternatíva, že postavíme pylóny, spevníme svah a zastavíme prevádzku na ceste na ulici Nad Sihoťou, ktorá sa čiastočne zosunula," priblížil možné riešenie vlani v októbri primátor Milan Ftáčnik. Práce vtedy statik odhadol na 300- až 500-tisíc eur a ich trvanie na dva až štyri mesiace v závislosti od alternatívy, ktorú mesto vyberie.

Svah nad Devínskou cestou zatiaľ pred dažďom chráni nepremokavá fólia. Vlani na svahu vyrúbali aj suché stromy, ktoré sa nakláňali na cestou a hrozilo, že by mohli spadnúť. Ostali z nich iba korene, tie totiž svah prirodzene spevňujú. V úseku, kde sa vlani v septembri zosunul svah, je dodnes obmedzená doprava. Obmedzenia pokračujú aj naďalej. "Dopravné obmedzenie na Devínskej ceste obmedzuje plynulosť dopravy len minimálne a je vyhovujúce aj pre potreby realizácie sanácie svahu," uviedla v minulosti Skokanová.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  5. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  6. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  10. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo
  1. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  2. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  3. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. V Tescu vlani zákazníci nakúpili až 700 miliónov sl. potravín
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  8. OMV ponúka kávu so sebou aj do opakovane použiteľných pohárov
  9. Pojistným podvodům při nehodě zabráníte s kamerou MiVue 733 WiFi
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 425
  2. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 22 690
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 069
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 903
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 14 528
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 703
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 6 598
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 5 717
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 5 659
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 4 026