BRATISLAVA. Autobusovú linku č. 801 z Bratislavy do maďarskej prihraničnej obce Rajka sa bratislavská radnica snaží zachovať, no už v menšom rozsahu. Po novom by totiž mohla táto medzinárodná linka zabezpečovať priame spojenie z Rajky k železničnej stanici v Rusovciach. Tak to navrhuje Dopravný podnik Bratislava, ktorý požiadal o vydanie licencie na prevádzku medzinárodnej linky č. 801 po tejto trase. Súčasné povolenie na prevádzku linky sa totiž končí v septembri tohto roka.
"Mesto napriek tomu, že nemá povinnosť obsluhovať územie mimo svojich hraníc, chce naďalej umožňovať prepravu obyvateľov Rajky na územie Bratislavy," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.
Autobusovú linku 801 do Rajky prevádzkuje v súčasnosti Dopravný podnik Bratislava, medzinárodná linka je financovaná z eurofondov v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Maďarská republika - Slovenská republika. Spolu s licenciou na prevádzku medzinárodnej linky však končí aj možnosť financovania z európskych fondov. Začalo sa preto uvažovať, čo bude s linkou do budúcnosti. V súčasnosti totiž "osemstojednička" spája Rajku s obcami Čunovo, Rusovce, Jarovce a jazdí až k Novému SND v Bratislave. No Dopravný podnik Bratislava upozorňuje, že v takomto rozsahu je linka pre dopravcu stratová. Dopravný podnik preto navrhuje, aby linka ostala zachovaná, no zabezpečovala by iba priame spojenie medzi Rajkou a železničnou stanicou v Rusovciach, kde budú môcť cestujúci prestúpiť na spoje bratislavskej mestskej hromadnej dopravy.
"DPB navrhol prevádzkovanie linky v úseku Rajka - ŽST Rusovce s priamou nadväznosťou na dostupné linky MHD, pričom v špičke pracovného dňa je odporúčaný 30-minútový interval na linke č. 801," informuje hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Adriana Volfová.
Bratislavská radnica tvrdí, že hľadajú možnosti, ako zachovať linku do Rajky a návrh Dopravného podniku vraj vznikol zo spoločných rokovaní. "Keďže hlavné mesto nemôže na prevádzku verejnej dopravy mimo svojich hraníc poskytovať finančné prostriedky, začali sme uvažovať o takých riešeniach dopravy do Rajky po skončení súčasnej dopravnej licencie, ktoré budú finančne oddeliteľné a rentabilnosť prevádzky transparentne sledovateľná," vysvetľuje za hlavné mesto Skokanová.
Podľa Dopravného podniku Bratislava by jednou z možností, ako zachovať súčasnú trasu "osemstojedničky", mohlo byť aj spolufinancovanie zo strany samotnej obce. Podobne Dopravný podnik prevádzkuje napríklad linky do Chorvátskeho Grobu a Marianky, ktoré sú mimo územia hlavného mesta, no na ich prevádzku prispievajú aj samotné obce. Bratislavská radnica však o zapojení Rajky do financovania linky zatiaľ neuvažuje. "V tomto prípade je to komplikovanejšie o to, že Rajka je obec na území iného štátu. Zatiaľ teda v tomto smere žiadne rokovania neprebehli, snažíme sa zabezpečiť obsluhu daného územia aj naďalej sami. V prípade, že to bude nevyhnutné, rokovania zvážime," odkázala Skokanová.
Dopravný podnik Bratislava pripomína, že linka 801 do Rajky je komerčnou linkou a jej zabezpečovanie nie je povinnosťou DPB ani bratislavského magistrátu. Linka preto ani nemôže byť dotovaná z verejných zdrojov, čo sa odráža aj vo výške cestovného. "Ide o komerčnú linku, takže o vydanie licencie na jej prevádzkovanie môže požiadať akýkoľvek dopravca na Slovensku, je však predpoklad, že cestovné by sa pravdepodobne zvýšilo," informuje Dopravný podnik Bratislava. O vydaní licencie rozhoduje Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.