Experimentovanie s plastickým obrazom v kine prišlo s panikou a snahou zachrániť film pred televíziou. Jej príchod začal v Amerike filmárov ohrozovať už v tridsiatych rokoch. Snažili sa teda hľadať záchranu pred tým, aby im televízia nevyprázdňovala kiná.
Prvé pokusy o plastický film boli, samozrejme, nedokonalé. „V štyridsiatych rokoch napríklad nakrútili scénu tromi kamerami. Každá snímala obraz z iného uhla. Potom sa premietalo naraz z troch premietačiek,“ povedal Richard Blech, ktorý prednáša dejiny filmu na filmovej fakulte VŠMU.
Vyžadovalo to zvýšenú zrakovú námahu a pozornosť diváka. Zároveň obraz neustále museli sledovať a doostrovať samotní premietači. Sústavne dolaďovali nielen obraz, ale aj zvuk. Dosiahlo to až také rozmery, že 26 zohratých technikov premietalo jeden film. „Na takto premietanom filme bolo, samozrejme, často vidieť, že dolaďovanie sa nie vždy podarilo. V šesťdesiatych rokoch som bol v podobnom trojrozmernom kine v Moskve. Rozdali nám okuliare a museli sme si sadnúť do trojuholníkového hľadiska. Taktiež nás upozornili, aby sme nevychyľovali hlavu. Lebo ak divák pozrel mimo plátno a späť, museli si jeho oči chvíľu zvykať, kým začali vidieť opäť obraz plasticky,“ povedal Richard Blech.
Ohrozenie kina televíziou okrem experimentov s plastickým obrazom vnieslo do kinosál aj mnohé ďalšie inovácie – počnúc širokouhlým a panoramatickým plátnom až po „voňavý film“, keď počas obrazu prírodnej scenérie v kine vypúšťali zo sedadiel prírodné vône a arómy.
V istom zmysle boj o diváka a snaha vylákať ho z domáceho kresla spred televízora do kina trvá aj v súčasnosti. Dnes, keď si už ľudia kupujú domáce kiná – snažia sa im konkurovať kinosály s plátnom vysokým ako šesťposchodový dom a s trojrozmerným obrazom.
„3D filmy sú atrakciou pre typ veľkého mestského kina. Je to projekcia vhodná pre také filmy, ako sú Hviezdne vojny alebo Jurský park – pre komorné umelecké filmy to význam nemá. Je to pokrok skôr v rámci komerčnej stránky filmu. Nie je to revolúcia taká, akou bolo napríklad ozvučenie filmu alebo akou je v súčasnosti jeho digitalizácia,“ myslí si Richard Blech.