SME

Bez dodatku zrejme investor na hlavnej stanici nezačne

Investor projektu tvrdí, že dodatok k Zmluve o budúcej kúpnej zmluve z roku 2010 je jediným chýbajúcim dokumentom, ktorý bráni naštartovaniu projektu.

(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA, S prestavbou okolia Hlavnej stanice Bratislava investor bez dodatku k Zmluve o budúcej kúpnej zmluve zrejme nezačne. Spoločnosť Transprojekt totiž tvrdí, že spusteniu projektu bráni práve chýbajúci dodatok k existujúcej zmluve z roku 2010.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Dodatok by dal právnu istotu mestu, že projekt bude realizovaný podľa dohody, oslabil by možnosť súdnych sporov a investorovi dal garanciu, že mesto bude súčinné a nebude vytvárať pri realizácii a preberaní jednotlivých objektov prekážky,“ uviedla pre agentúru SITA mediálna zástupkyňa projektu Predstaničné námestie Mária Adamová s tým, že existujúca zmluva to v plnom rozsahu nerieši. Bratislavská radnica však zrejme v spustenie projektu už neverí, priestor začala skrášľovať na vlastné náklady.

SkryťVypnúť reklamu

O dodatku ešte za Ftáčnika

Naposledy malo návrh dodatku k zmluve na stole ešte bývalé vedenie mesta na čele s primátorom Milanom Ftáčnikom. Vlani v októbri ho neschválilo mestské zastupiteľstvo, vtedajším poslancom sa nepozdávalo, že investor si chce predĺžiť termín dokončenia projektu. Podľa zmluvy má na to čas do konca roka 2016, no v dodatku požadoval termín ešte o rok posunúť.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal hovorí, že žiadny nový návrh dodatku na svete v súčasnosti nie je. V minulosti sa vyjadril, že v záujme mesta nie je uzatvárať dodatky k zmluve, investor mal podľa primátora už dosť času na uskutočnenie projektu v stanovenom čase. „Máme zmluvu do roku 2016, vyzvali sme investora, aby svoj zámer zrealizoval, lebo mu nechceme vytvárať prekážky ani zadávať príčiny pre nároky voči mestu, že mesto nebolo súčinné,“ vysvetlil primátor Nesrovnal.

SkryťVypnúť reklamu

Kto robí prieťahy?

Investor tvrdí, že projekt rekonštrukcie predstaničného priestoru je jeho prioritou. No v ústrety im vraj nevychádza radnica.

„Primátor hlavného mesta sa od svojho nástupu do funkcie dlhodobo vyhýba téme podpisu Dodatku k existujúcej Zmluve o budúcej kúpnej zmluve s investorom projektu Predstaničné námestie, spoločnosťou Transprojekt, s.r.o.,“ hovorí za investora Adamová s tým, že Transprojekt primátora v uplynulých týždňoch vyzval na rokovanie k tejto téme. O tom, že dodatok je jediným chýbajúcim dokumentom, ktorý bráni naštartovaniu projektu, podľa Adamovej radnicu informovali listom. „Rovnakou cestou bol upozornený aj zo strany partnerov projektu, že doriešenie tejto záležitostí považujú za kľúčovú smerom k úspešnej spolupráci,“ vysvetľuje ďalej Adamová.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dodala, v máji sa uskutočnilo stretnutie primátora Nesrovnala, investora, právnych zástupcov projektu a finančných partnerov, ktorí jasne deklarovali finančnú a materiálno-technologickú pripravenosť začať projekt. Nesrovnal potvrdzuje, že sa s investorom stretli. „Prišli predstaviť nejakého potenciálneho investora, ale všetko ostalo v rovine slov,“ približuje svoj pohľad na vec primátor Bratislavy.

Hlavnému mestu sa už zrejme minula trpezlivosť, do revitalizácie priestoru pred hlavnou stanicou sa totiž v júni pustilo na vlastné náklady. Do konca augusta tu chcú upraviť chodníky, vysadiť kvety, zúžiť parkovisko, presunúť stanovište taxíkov či pomeniť organizáciu dopravy. Mesto plánuje opraviť roky nefunkčné eskalátory k električkovej trati a presunúť stánky s občerstvením. Na úpravu priestoru pred hlavnou stanicou mesto vyčlenilo 220-tisíc eur, peniaze budú hľadať v rámci úspor.

Podľa primátora Nesrovnala takto mesto využíva čas do vypršania zmluvy s investorom. Tá vyprší, ak investor do konca roka 2016 neuskutoční sľúbené investície. „Ten čas využívame na skrášlenie Námestia Franza Liszta, lebo nás čaká Predsedníctvo SR v Rade EÚ,“ vysvetľuje svoje kroky Nesrovnal. Primátor sa toho, že by investor začal pred stanicou stavať a mesto by tak prišlo o investované peniaze nebojí. Podľa Nesrovnala totiž investorovi chýbajú stavebné povolenia. „My sme Transprojekt o tomto zámere a našej činnosti informovali tak, ako máme. Neprišla žiadna reakcia,“ uzatvára primátor.

O projekte rekonštrukcie predstaničného priestoru pred Hlavnou stanicou Bratislava sa hovorí už dlhé roky. Investor, spoločnosť Transprojekt, tu má do konca roka 2016 vybudovať infraštruktúru, cesty a križovatky i podzemnú električkovú trať. Viaže ho k tomu Zmluva o budúcej kúpnej zmluve z roku 2010, ktorú podpísal ešte primátor Andrej Ďurkovský.

V nej sa mesto zaviazalo investorovi predať pozemky s rozlohou približne 22-tisíc metrov štvorcových za cenu 23,7 milióna eur. Prvú časť kúpnej ceny vo výške 365-tisíc eur investor zaplatil, zvyšných 23 miliónov predstavujú stavebné objekty a investície, ktoré má investor odovzdať do vlastníctva mesta. Ak investor v dohodnutom termíne stavby nedokončí a neodovzdá mestu, zmluva sa ruší, navyše prvá časť kúpnej ceny ostane Bratislave ako pokuta za nesplnenie záväzku. Investor sa s mestom pokúšal dohodnúť na znení dodatku, v ňom žiadal posunúť termín ukončenia projektu o ďalší rok. Mesto však na návrhy investora nepristúpilo a na znení dodatku sa doteraz nedohodli.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 098
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 659
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 573
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 775
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 093
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 148
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 455
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 671
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 630
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 755
  6. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 11 184
  7. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 119
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 7 745
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu