SME

Šancou pre letisko je nákladná doprava

Letisko M. R. Štefánika, ktoré patrí pod Slovenskú správu letísk, š. p. o., by sa mohlo do konca tohto roka pretransformovať na akciovú spoločnosť v majetku štátu. V novovzniknutej spoločnosti by Bratislavský samosprávny kraj rád disponoval 34, respektíve

49% účasťou, uviedol to poslanec a predseda dopravnej komisie kraja Roman Filistein.

V prvej potransformačnej etape by sa na podnikaní Letiska Bratislava, a. s., zúčastňoval pravdepodobne ako majoritný akcionár štát, pričom svoj podiel by získala i Bratislava. Až druhá etapa by mala priniesť vstup strategického investora do spoločnosti. Záujem Letiska Viedeň o užšiu spoluprácu s bratislavským letiskom prezentoval riaditeľ oddelenia strategického plánovania Friedrich Lehr. Spolupráca by mohla spočívať v prevzatí časti bratislavského letiska alebo v získaní koncesie na jeho prevádzku. Vzájomné partnerstvo by podľa neho umožnilo vyrovnanie dopravnej špičky medzi oboma letiskami, ale aj optimalizáciu nákladov či redukciu príplatkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Letisko Viedeň zopakovalo presvedčenie, že nákladná (kargo) preprava preň nepredstavuje ťažiskovú činnosť. Nákladným uzlom by sa tak mohol stať jeho slovenský partner, hoci na to ešte nemá dostatočné predpoklady. Konečné rozhodnutie ohľadom spôsobu transformácie zatiaľ nepadlo.

Ako príklad môže poslúžiť práve viedenské letisko. To v súčasnosti ovláda zo 60% súkromný kapitál, z toho 10% pripadá na nadáciu zamestnancov. Rovnaký podiel (20%) vlastní kraj Dolné Rakúsko a mesto Viedeň.

V roku 1992 bol pritom podiel súkromného kapitálu len 27%, štát vlastnil 36,5% a kraj a mesto disponovali každý po 18,25%. „S rastom prevádzkových výkonov letiska sa menila i jeho podielnická štruktúra,“ vysvetlil F. Lehr. Rozhodnutie vo veci akcionárskych podielov bude predmetom rozhodovania na ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií až po prijatí základných pravidiel transformácie Slovenskej správy letísk vládou.

SkryťVypnúť reklamu

Letisko Milana Rastislava Štefánika prepravilo vlani 368 203 cestujúcich. V porovnaní s predminulým rokom, keď ich počet dosiahol 293 326, to predstavuje nárast o 26%. Do budúcnosti by sa táto bilancia mohla zlepšiť, nakoľko, ako prezradil riaditeľ letiska Jaroslav Mach, rokovania o vstupe na slovenský letecký trh prebiehajú v súčasnosti napríklad s írskymi aerolíniami Ryanair. (tasr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 294
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 10 213
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 301
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 805
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 390
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 096
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 377
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 317
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 833
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 362
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 76 697
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 718
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 14 362
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 13 990
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 539
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 693
  1. Tupou Ceruzou: Businessman
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  8. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
SkryťZatvoriť reklamu