SME
Štvrtok, 30. jún, 2022 | Meniny má Melánia

Šancou pre letisko je nákladná doprava

Letisko M. R. Štefánika, ktoré patrí pod Slovenskú správu letísk, š. p. o., by sa mohlo do konca tohto roka pretransformovať na akciovú spoločnosť v majetku štátu. V novovzniknutej spoločnosti by Bratislavský samosprávny kraj rád disponoval 34, respektíve

49% účasťou, uviedol to poslanec a predseda dopravnej komisie kraja Roman Filistein.

V prvej potransformačnej etape by sa na podnikaní Letiska Bratislava, a. s., zúčastňoval pravdepodobne ako majoritný akcionár štát, pričom svoj podiel by získala i Bratislava. Až druhá etapa by mala priniesť vstup strategického investora do spoločnosti. Záujem Letiska Viedeň o užšiu spoluprácu s bratislavským letiskom prezentoval riaditeľ oddelenia strategického plánovania Friedrich Lehr. Spolupráca by mohla spočívať v prevzatí časti bratislavského letiska alebo v získaní koncesie na jeho prevádzku. Vzájomné partnerstvo by podľa neho umožnilo vyrovnanie dopravnej špičky medzi oboma letiskami, ale aj optimalizáciu nákladov či redukciu príplatkov.

SkryťVypnúť reklamu

Letisko Viedeň zopakovalo presvedčenie, že nákladná (kargo) preprava preň nepredstavuje ťažiskovú činnosť. Nákladným uzlom by sa tak mohol stať jeho slovenský partner, hoci na to ešte nemá dostatočné predpoklady. Konečné rozhodnutie ohľadom spôsobu transformácie zatiaľ nepadlo.

Ako príklad môže poslúžiť práve viedenské letisko. To v súčasnosti ovláda zo 60% súkromný kapitál, z toho 10% pripadá na nadáciu zamestnancov. Rovnaký podiel (20%) vlastní kraj Dolné Rakúsko a mesto Viedeň.

V roku 1992 bol pritom podiel súkromného kapitálu len 27%, štát vlastnil 36,5% a kraj a mesto disponovali každý po 18,25%. „S rastom prevádzkových výkonov letiska sa menila i jeho podielnická štruktúra,“ vysvetlil F. Lehr. Rozhodnutie vo veci akcionárskych podielov bude predmetom rozhodovania na ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií až po prijatí základných pravidiel transformácie Slovenskej správy letísk vládou.

SkryťVypnúť reklamu

Letisko Milana Rastislava Štefánika prepravilo vlani 368 203 cestujúcich. V porovnaní s predminulým rokom, keď ich počet dosiahol 293 326, to predstavuje nárast o 26%. Do budúcnosti by sa táto bilancia mohla zlepšiť, nakoľko, ako prezradil riaditeľ letiska Jaroslav Mach, rokovania o vstupe na slovenský letecký trh prebiehajú v súčasnosti napríklad s írskymi aerolíniami Ryanair. (tasr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  3. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  4. Škrty robia aj ľudia s vyššími príjmami. Kto obmedzuje čo?
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  1. ŠKODA rozširuje infraštruktúru nabíjačiek
  2. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  4. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  6. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  7. Ďalší ekologický krok BILLA
  8. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 364
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 218
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 380
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 7 314
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 781
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 171
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 2 996
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 767
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  8. Jozef Drahovský: Uzavretie zjazdu z Prístavného mosta na Bajkalskú môže a nemusí spôsobiť kolaps
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 8 666
  2. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 7 874
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 7 424
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 085
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 718
  6. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 242
  7. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 088
  8. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 2 958
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu