SME
Sobota, 19. október, 2019 | Meniny má Kristián

Parkovanie je problém, nové pravidlá treba čo najskôr

Občianska iniciatíva Bratislava INAK navrhuje vytvoriť pracovnú skupinu, ktorá do konca roka pripraví parkovacie pravidlá i VZN.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME)

Občianska iniciatíva Bratislava INAK navrhuje vytvoriť pracovnú skupinu, ktorá do konca roka pripraví parkovacie pravidlá i VZN.

BRATISLAVA. Celomestské pravidlá parkovania v Bratislave treba prijať a zaviesť do praxe čo najskôr. Zhodujú sa na tom členovia občianskej iniciatívy Bratislava INAK.

Navrhujú preto vytvoriť pracovnú skupinu z mestských poslancov, starostov mestských častí a odborníkov, ktorej cieľom bude do konca tohto roka pripraviť parkovacie pravidlá a príslušné všeobecné záväzné nariadenie (VZN), predložiť ich na verejnú diskusiu a najneskôr v prvej polovici roka 2016 ich schváliť. Na dnešnej tlačovej konferencii to uviedla predsedníčka mestského poslaneckého klubu Bratislava INAK Katarína Augustinič.

Článok pokračuje pod video reklamou

Parkovanie je podľa iniciatívy Bratislava INAK jedným z najväčších problémov Bratislavy.

Parkuje sa všade

Podľa Michala Feika sa dnes parkuje takmer všade. Autá stoja na chodníkoch, zeleni, v križovatkách, ale aj na cyklotrasách, námestiach či peších zónach. „Chodci nemajú kade chodiť, musia obchádzať parkujúce autá po ceste,“ vykreslil situáciu s parkovaním v Bratislave Feik.

Riešením je podľa občianskej iniciatívy čo najskoršie prijatie celomestských pravidiel parkovania. Podľa poslankyne Kataríny Augustinič by nová parkovacia politika mala zvýhodniť rezidentov, teda obyvateľov s trvalým pobytom v Bratislave, ktorí tu platia dane. V meste by sa podľa nej mali vytvoriť aj zóny s krátkodobým parkovaním do dvoch hodín, napríklad pri úradoch či inštitúciách. Parkovacou politikou by tiež chceli docieliť to, aby návštevníci Bratislavy neparkovali v centre mesta, ale nechávali svoje autá na okraji.

„Občanom však musíme ponúknuť alternatívu. Preto treba zvýšiť kvalitu verejnej dopravy a budovať záchytné parkoviská,“ hovorí Augustinič. Vytvoriť by sa tiež mal fond parkovania, do ktorého by išli všetky peniaze za parkovanie.

„Peniaze by mali ísť potom späť do budovania parkovacích miest, skvalitnenia dopravy či do budovania cyklotrás,“ doplnila poslankyňa.

Aj mestské časti

S problémami v parkovaní bojuje väčšina bratislavských mestských častí. Problémy s tým majú napríklad aj vo Vrakuni. „Hlavne v sídliskovej časti autá stoja prakticky všade – na chodníkoch, v zákrutách a dokonca aj v dvoch radoch,“ popisuje situáciu vo Vrakuni starosta Martin Kuruc. Práve preto plánujú vo Vrakuni počas leta vypracovať analýzu parkovania a v spolupráci s mestom chcú navrhnúť novú organizáciu statickej dopravy.

Parkovacia politika bola diskutovanou témou už v minulom volebnom období. No návrh spoplatneného parkovania exprimátora Milana Ftáčnika vlani medzi mestskými poslancami opakovane neprešiel. Rokovania o parkovacej politike už otvorilo aj súčasné vedenie mesta.

Prvé rokovanie sa uskutočnilo 21. mája a stretli sa na ňom primátor Ivo Nesrovnal a hlavná dopravná inžinierka mesta Tatiana Kratochvílová so starostami a odborníkmi z bratislavských mestských častí. Obnoviť vtedy navrhovali pracovnú skupinu, v ktorej budú zástupcovia mestských častí, Krajského dopravného inšpektorátu a Slovenskej parkovacej asociácie. Poslankyňa Katarína Augustnič dnes pripomenula, že takáto skupina existuje, no mestskí poslanci o jej práci nemajú informácie. Iniciatíva Bratislava INAK preto navrhuje vytvoriť novú skupinu, v ktorej budú mestskí poslanci, starostovia i odborníci na dopravu.

Hlavné mesto už má od roku 2012 schválené zásady parkovacej politiky. No aj napriek tomu ostáva jediným krajským mestom na Slovensku bez jednotných pravidiel parkovania. Minulý rok totiž mestské zastupiteľstvo neprijalo všeobecné záväzné nariadenie ani zmenu štatútu mesta, teda dokumenty, potrebné na spustenie parkovacej politiky. Mestským poslancom vtedy prekážalo, že s parkovacou politikou nesúhlasilo všetkých 17 bratislavských mestských častí. Nové pravidlá parkovania v minulosti podporilo len šesť mestských častí, nesúhlasilo s nimi desať samospráv a jedna sa k materiálu nevyjadrila.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 14 206
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 293
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 13 231
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 251
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 102
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 794
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 7 607
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 425
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 940
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 664