SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Podzemným garážam pri Justičnom paláci povedala verejnosť opäť nie

Samospráva má však niekoľko možností, ako od nájomnej zmluvy odstúpiť. Poslanci schválili garáže bez predloženého investičného zámeru.

BRATISLAVA. Obyvatelia okolitých domov pri bratislavskom Justičnom paláci opätovne vyjadrili nesúhlas s navrhovanou výstavbou podzemných garáží v tejto lokalite. Nepresvedčila ich ani dnešná verejná diskusia, ktorá sa konala v Primaciálnom paláci za účasti hlavnej architektky Bratislavy Ingrid Konrad, architektov, ktorí proces pripravujú po odbornej stránke, i zástupcu investora Krajského súdu v Bratislave.

Ľudia sa totiž boja ničenia parku i množstva áut, ktoré môžu s výstavbou garáží prísť. Občiansky aktivista a miestny poslanec bratislavského Starého Mesta Matej Vagač, ktorý stojí za petíciou proti výstavbe podzemných garáží pri Justičnom paláci, tvrdí, že garáže znamenajú veľa smradu, hluku, emisií a zníženie životnej úrovne. Podľa jeho slov na niektorých podzemných garážach v Bratislave, ktoré majú na strechách umiestnenú zeleň, sa väčšinou nachádzajú zakrpatené i vyschnuté stromy a nerastie tu plnohodnotná zeleň.

Skryť Vypnúť reklamu

"Práve keby sme v týchto miestach pri Justičnom paláci dovolili stavať podzemné garáže, na tejto ploche vyrastú nejaké komíny, schodiská, technické zariadenia, zničí to prirodzenú zeleň a mikroklímu danej lokality," skonštatoval Vagač s tým, že mesto nemá byť určené na garáže, ale pre ľudí.

Riešenie parkovania?

Podľa architekta Mateja Gréberta je ale parkovanie pred Justičným palácom živelné, čo treba vyriešiť. Ako tvrdí, projekt podzemných garáží vie byť realizovaný tak, aby nedošlo k žiadnemu výrubu stromov v dotknutej lokalite. "V tom priestore chceme zachovať zeleň. Tam nemá dôjsť k vydláždeniu či vybetónovaniu tej plochy. Ten verejný priestor chceme zachovať," uviedol v diskusii. Spustiť chcú aj participatívny proces, do ktorého chcú zapojiť občanov z okolia Justičného paláca, aby bol projekt osožný pre krajský súd jeho návštevníkov i obyvateľov z okolia.

Skryť Vypnúť reklamu

Zástupca Krajského súdu v Bratislave Lukáš Kapičák v rámci verejnej diskusii uviedol, že garáže majú slúžiť verejnosti i návštevníkom súdu. Projekt ich výstavby je podľa neho v súčasnosti myšlienka, ktorej cieľom je zlepšiť dopravnú situáciu pri Justičnom paláci. "My sa striktne riadime ustanoveniami zmluvných vzťahov s hlavným mestom. My ich rešpektujeme a riešime následnosť jednotlivých krokov," povedal.

Zúčastnená verejnosť však s argumentmi architektov ani zástupcu súdu nesúhlasila a vyzvala mestských poslancov, aby zrušili hlasovanie bývalého zastupiteľstva, ktorým minulý rok schválilo nájom pozemkov pri Justičnom paláci.

Zmluva

Zmluva nadobudla účinnosť minulý rok v novembri. Hlavné mesto krajskému súdu ňou na 25 rokov prenajalo vyše 5200 štvorcových metrov parciel na Záhradníckej ulici. Nájom na 25 rokov je za symbolické jedno euro ročne. Proti budovaniu podzemných garáží pri Justičnom paláci však začali bojovať občania i petíciou, ktorú spustili vlani a pod ktorú sa podpísalo viac ako 3600 ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu

Krajský súd začiatkom roka hlavné mesto informoval, že zámer je ešte len vo fáze ideového návrhu a ide sa hľadať urbanisticko-architektonické riešenie. Sľúbil mu však, že sa budú v čo najširšej miere snažiť akceptovať oprávnené požiadavky občanov a plne spolupracovať od počiatočnej fázy realizácie s dotknutými samosprávnymi orgánmi.

Samospráva má však niekoľko možností, ako od nájomnej zmluvy odstúpiť. Poslanci schválili garáže bez predloženého investičného zámeru. Ten musí podľa zverejneného dodatku k nájomnej zmluve krajský súd predložiť na posúdenie a odsúhlasenie mestu do konca júna 2016. Mesto ho potom musí odsúhlasiť do konca roka 2017. Do konca roka 2018 následne musí byť vydané územné rozhodnutie na realizáciu podzemných garáží, do konca roka 2020 zase stavebné povolenie a do konca roka 2023 kolaudačné rozhodnutie. Ak sa niektorý bod nedodrží, mesto Bratislava môže od zmluvy odstúpiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  2. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  3. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  4. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  5. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  6. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  2. Budúcnosť M&A v Európe
  3. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  4. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  5. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  6. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  9. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  10. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 401
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 176
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 430
  4. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 329
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 087
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 879
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 599
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 591
  9. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 567
  10. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 290
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu