SME

Podzemným garážam pri Justičnom paláci povedala verejnosť opäť nie

Samospráva má však niekoľko možností, ako od nájomnej zmluvy odstúpiť. Poslanci schválili garáže bez predloženého investičného zámeru.

BRATISLAVA. Obyvatelia okolitých domov pri bratislavskom Justičnom paláci opätovne vyjadrili nesúhlas s navrhovanou výstavbou podzemných garáží v tejto lokalite. Nepresvedčila ich ani dnešná verejná diskusia, ktorá sa konala v Primaciálnom paláci za účasti hlavnej architektky Bratislavy Ingrid Konrad, architektov, ktorí proces pripravujú po odbornej stránke, i zástupcu investora Krajského súdu v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľudia sa totiž boja ničenia parku i množstva áut, ktoré môžu s výstavbou garáží prísť. Občiansky aktivista a miestny poslanec bratislavského Starého Mesta Matej Vagač, ktorý stojí za petíciou proti výstavbe podzemných garáží pri Justičnom paláci, tvrdí, že garáže znamenajú veľa smradu, hluku, emisií a zníženie životnej úrovne. Podľa jeho slov na niektorých podzemných garážach v Bratislave, ktoré majú na strechách umiestnenú zeleň, sa väčšinou nachádzajú zakrpatené i vyschnuté stromy a nerastie tu plnohodnotná zeleň.

SkryťVypnúť reklamu

"Práve keby sme v týchto miestach pri Justičnom paláci dovolili stavať podzemné garáže, na tejto ploche vyrastú nejaké komíny, schodiská, technické zariadenia, zničí to prirodzenú zeleň a mikroklímu danej lokality," skonštatoval Vagač s tým, že mesto nemá byť určené na garáže, ale pre ľudí.

Riešenie parkovania?

Podľa architekta Mateja Gréberta je ale parkovanie pred Justičným palácom živelné, čo treba vyriešiť. Ako tvrdí, projekt podzemných garáží vie byť realizovaný tak, aby nedošlo k žiadnemu výrubu stromov v dotknutej lokalite. "V tom priestore chceme zachovať zeleň. Tam nemá dôjsť k vydláždeniu či vybetónovaniu tej plochy. Ten verejný priestor chceme zachovať," uviedol v diskusii. Spustiť chcú aj participatívny proces, do ktorého chcú zapojiť občanov z okolia Justičného paláca, aby bol projekt osožný pre krajský súd jeho návštevníkov i obyvateľov z okolia.

SkryťVypnúť reklamu

Zástupca Krajského súdu v Bratislave Lukáš Kapičák v rámci verejnej diskusii uviedol, že garáže majú slúžiť verejnosti i návštevníkom súdu. Projekt ich výstavby je podľa neho v súčasnosti myšlienka, ktorej cieľom je zlepšiť dopravnú situáciu pri Justičnom paláci. "My sa striktne riadime ustanoveniami zmluvných vzťahov s hlavným mestom. My ich rešpektujeme a riešime následnosť jednotlivých krokov," povedal.

Zúčastnená verejnosť však s argumentmi architektov ani zástupcu súdu nesúhlasila a vyzvala mestských poslancov, aby zrušili hlasovanie bývalého zastupiteľstva, ktorým minulý rok schválilo nájom pozemkov pri Justičnom paláci.

Zmluva

Zmluva nadobudla účinnosť minulý rok v novembri. Hlavné mesto krajskému súdu ňou na 25 rokov prenajalo vyše 5200 štvorcových metrov parciel na Záhradníckej ulici. Nájom na 25 rokov je za symbolické jedno euro ročne. Proti budovaniu podzemných garáží pri Justičnom paláci však začali bojovať občania i petíciou, ktorú spustili vlani a pod ktorú sa podpísalo viac ako 3600 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Krajský súd začiatkom roka hlavné mesto informoval, že zámer je ešte len vo fáze ideového návrhu a ide sa hľadať urbanisticko-architektonické riešenie. Sľúbil mu však, že sa budú v čo najširšej miere snažiť akceptovať oprávnené požiadavky občanov a plne spolupracovať od počiatočnej fázy realizácie s dotknutými samosprávnymi orgánmi.

Samospráva má však niekoľko možností, ako od nájomnej zmluvy odstúpiť. Poslanci schválili garáže bez predloženého investičného zámeru. Ten musí podľa zverejneného dodatku k nájomnej zmluve krajský súd predložiť na posúdenie a odsúhlasenie mestu do konca júna 2016. Mesto ho potom musí odsúhlasiť do konca roka 2017. Do konca roka 2018 následne musí byť vydané územné rozhodnutie na realizáciu podzemných garáží, do konca roka 2020 zase stavebné povolenie a do konca roka 2023 kolaudačné rozhodnutie. Ak sa niektorý bod nedodrží, mesto Bratislava môže od zmluvy odstúpiť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 534
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 532
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 796
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 009
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 947
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 621
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 728
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 736
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 519
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 379
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 331
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 108
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu