Mesto prišlo o eurofondy na 3. etapu integrovanej dopravy

Môžu za to neúspešné obstarávania na nákup označovačov cestovných lístkov, v tretej etape by sa totiž malo dať cestovať v rámci integrovaného dopravného systému u zapojených dopravcov aj na jednorazové cestovné lístky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ARCHÍV SME)

Dôvodom sú opakované neúspešné verejné obstarávania na nákup označovačov cestovných lístkov.

BRATISLAVA. Hlavné mesto Bratislava prišlo o možnosť čerpať eurofondy na zavedenie tretej etapy Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja (IDS BK). Dôvodom sú opakované neúspešné verejné obstarávania na nákup označovačov cestovných lístkov.

Tretia etapa totiž má priniesť možnosť cestovať v rámci integrovaného dopravného systému u zapojených dopravcov aj na jednorazové cestovné lístky. Mesto tak bude musieť nakúpiť označovače za svoje peniaze, v mestskej kase na to budú musieť nájsť približne 2,4 milióna eur. "Je to nepríjemná situácia, lebo my musíme zaviesť integrovanú dopravu. Je to podmienka čerpania ďalších eurofondov na dopravu," priblížil vzniknutú situáciu bratislavský primátor Ivo Nesrovnal.

Ftáčnikova vina?

Na zavedenie tretej etapy integrovanej dopravy boli vyčlenené peniaze z operačného programu Bratislavský kraj. No v polovici mája ministerstvo pôdohospodárstva radnici oznámilo, že od financovania tarifných zariadení odstupuje. "Riadiaci orgán nám oznámil, že končí možnosť financovania zavedenia niektorých opatrení na integrovanú dopravu z eurofondov v dôsledku neúspešného obstarávania označovačov," vysvetlil Nesrovnal.

Primátor z toho viní predchádzajúce vedenie mesta. Exprimátor Bratislavy Milan Ftáčnik však vysvetľuje, že s obstarávaním začal ešte jeho predchodca Andrej Ďurkovský. "Tri neúspešné obstarávania organizoval ešte primátor Andrej Ďurkovský, pričom to tretie som zrušil ja krátko po nástupe do funkcie, pretože podľa odborníkov z magistrátu nebolo možné ho úspešne ukončiť. Rovnako sa skončilo štvrté obstarávanie v mojom volebnom období, pričom príčiny vidím dve," priblížil Ftáčnik.

Za neúspechom verejných súťaží podľa Ftáčnika stojí technická náročnosť i tvrdý konkurenčný boj. "Neúspešný uchádzač opakovane napádal obstarávanie na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO), až dosiahol zrušenie súťaže. Piate obstarávanie sa skončilo tiež podaním na ÚVO, a preto mesto nestihlo z časového hľadiska ukončiť obstarávanie tak, aby sa stihlo zrealizovať a preplatiť z európskych fondov do konca roku 2015," vysvetlil Ftáčnik s tým, že táto súťaž bola najbližšie k vygenerovaniu víťaza. No v marci tohto roku Úrad pre verejné obstarávanie zrušil aj poslednú, piatu súťaž.

Tarifné prístroje

Hlavné mesto však musí zaviesť integrovanú dopravu, ak chce ešte v budúcnosti získať peniaze z eurofondov na dopravné projekty. Bratislavskí mestskí poslanci preto na poslednom zasadnutí mestského zastupiteľstva rozhodli, že označovače lístkov kúpi mesto za svoje peniaze. Aktuálne potrebuje radnica obstarať 1 600 označovačov cestovných lístkov, stáť to bude približne 2,4 milióna eur.

Pôvodne bolo potrebných až 2 800 tarifných prístrojov. S príchodom nových vozidiel mestskej hromadnej dopravy však počet prístrojov poklesol, v nich už totiž sú namontované. Podľa primátora Nesrovnala však aj tu nastala chyba, ktorá sa riadiacemu orgánu nepozdávala.

"Keď sa začali kupovať nové vozidlá, ktoré už označovače obsahovali, tak počet klesol na polovicu, ale ostala pôvodná cena," priblížil Nesrovnal. Ftáčnik však vysvetľuje, že pri obstarávaní sa uvádza odhadovaná cena zákazky, ktorá bola pre piate obstarávanie stanovená na základe prieskumu trhu. "Na predošlé obstarávania bola stanovená príliš nízko, takže prieskum trhu ukázal, že napriek zníženiu počtu jednotiek cena zostala podobná," uviedol Ftáčnik s tým, že ide len o odhadovanú cenu, reálnu sumu zákazky má vygenerovať až verejná súťaž.

Na etapy

Integrovaný dopravný systém Bratislavského kraja má niekoľko etáp. Prvá a druhá etapa sú určené pravidelným cestujúcim, ktorí využívajú predplatné cestovné lístky. Prvú etapu integrovanej dopravy spustili v kraji 1. júna 2013. Ľudia odvtedy môžu cestovať zo Záhoria do Bratislavy a späť a taktiež v Bratislave na jednotný predplatný cestovný lístok. Druhá etapa integrovaného dopravného systému predstavuje integráciu predplatných cestovných lístkov na území celého Bratislavského kraja a vybraných obcí Trnavského kraja.

Druhá etapa však stále nie je spustená a termín zatiaľ nie je známy. Ako na svojej internetovej stránke informuje spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava, zatiaľ sa pripravuje III. etapa integrovanej dopravy. Tá by mala priniesť zavedenie jednorazových cestovných lístkov i zmeny v oblasti dopravy - teda zlepšenie nadväznosti spojov v regióne či rovnomernejšie rozloženie predovšetkým autobusových spojov počas dňa. Uvažuje sa dokonca aj o tom, že by sa druhá a tretia etapa zlúčili tak, aby bola integrovaná doprava plne funkčná k jednému termínu. Do systému integrovanej dopravy je zapojený Dopravný podnik Bratislava, autobusový prepravca Slovak Lines a Železničná spoločnosť Slovensko.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 355
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 144
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 626
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 419
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 048
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 011
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 903
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 602
  10. Inteligencia vo všetkom 1 543

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop