Mesto prišlo o eurofondy na 3. etapu integrovanej dopravy

Môžu za to neúspešné obstarávania na nákup označovačov cestovných lístkov, v tretej etape by sa totiž malo dať cestovať v rámci integrovaného dopravného systému u zapojených dopravcov aj na jednorazové cestovné lístky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ARCHÍV SME)

Dôvodom sú opakované neúspešné verejné obstarávania na nákup označovačov cestovných lístkov.

BRATISLAVA. Hlavné mesto Bratislava prišlo o možnosť čerpať eurofondy na zavedenie tretej etapy Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja (IDS BK). Dôvodom sú opakované neúspešné verejné obstarávania na nákup označovačov cestovných lístkov.

Tretia etapa totiž má priniesť možnosť cestovať v rámci integrovaného dopravného systému u zapojených dopravcov aj na jednorazové cestovné lístky. Mesto tak bude musieť nakúpiť označovače za svoje peniaze, v mestskej kase na to budú musieť nájsť približne 2,4 milióna eur. "Je to nepríjemná situácia, lebo my musíme zaviesť integrovanú dopravu. Je to podmienka čerpania ďalších eurofondov na dopravu," priblížil vzniknutú situáciu bratislavský primátor Ivo Nesrovnal.

Ftáčnikova vina?

Na zavedenie tretej etapy integrovanej dopravy boli vyčlenené peniaze z operačného programu Bratislavský kraj. No v polovici mája ministerstvo pôdohospodárstva radnici oznámilo, že od financovania tarifných zariadení odstupuje. "Riadiaci orgán nám oznámil, že končí možnosť financovania zavedenia niektorých opatrení na integrovanú dopravu z eurofondov v dôsledku neúspešného obstarávania označovačov," vysvetlil Nesrovnal.

Primátor z toho viní predchádzajúce vedenie mesta. Exprimátor Bratislavy Milan Ftáčnik však vysvetľuje, že s obstarávaním začal ešte jeho predchodca Andrej Ďurkovský. "Tri neúspešné obstarávania organizoval ešte primátor Andrej Ďurkovský, pričom to tretie som zrušil ja krátko po nástupe do funkcie, pretože podľa odborníkov z magistrátu nebolo možné ho úspešne ukončiť. Rovnako sa skončilo štvrté obstarávanie v mojom volebnom období, pričom príčiny vidím dve," priblížil Ftáčnik.

Za neúspechom verejných súťaží podľa Ftáčnika stojí technická náročnosť i tvrdý konkurenčný boj. "Neúspešný uchádzač opakovane napádal obstarávanie na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO), až dosiahol zrušenie súťaže. Piate obstarávanie sa skončilo tiež podaním na ÚVO, a preto mesto nestihlo z časového hľadiska ukončiť obstarávanie tak, aby sa stihlo zrealizovať a preplatiť z európskych fondov do konca roku 2015," vysvetlil Ftáčnik s tým, že táto súťaž bola najbližšie k vygenerovaniu víťaza. No v marci tohto roku Úrad pre verejné obstarávanie zrušil aj poslednú, piatu súťaž.

Tarifné prístroje

Hlavné mesto však musí zaviesť integrovanú dopravu, ak chce ešte v budúcnosti získať peniaze z eurofondov na dopravné projekty. Bratislavskí mestskí poslanci preto na poslednom zasadnutí mestského zastupiteľstva rozhodli, že označovače lístkov kúpi mesto za svoje peniaze. Aktuálne potrebuje radnica obstarať 1 600 označovačov cestovných lístkov, stáť to bude približne 2,4 milióna eur.

Pôvodne bolo potrebných až 2 800 tarifných prístrojov. S príchodom nových vozidiel mestskej hromadnej dopravy však počet prístrojov poklesol, v nich už totiž sú namontované. Podľa primátora Nesrovnala však aj tu nastala chyba, ktorá sa riadiacemu orgánu nepozdávala.

"Keď sa začali kupovať nové vozidlá, ktoré už označovače obsahovali, tak počet klesol na polovicu, ale ostala pôvodná cena," priblížil Nesrovnal. Ftáčnik však vysvetľuje, že pri obstarávaní sa uvádza odhadovaná cena zákazky, ktorá bola pre piate obstarávanie stanovená na základe prieskumu trhu. "Na predošlé obstarávania bola stanovená príliš nízko, takže prieskum trhu ukázal, že napriek zníženiu počtu jednotiek cena zostala podobná," uviedol Ftáčnik s tým, že ide len o odhadovanú cenu, reálnu sumu zákazky má vygenerovať až verejná súťaž.

Na etapy

Integrovaný dopravný systém Bratislavského kraja má niekoľko etáp. Prvá a druhá etapa sú určené pravidelným cestujúcim, ktorí využívajú predplatné cestovné lístky. Prvú etapu integrovanej dopravy spustili v kraji 1. júna 2013. Ľudia odvtedy môžu cestovať zo Záhoria do Bratislavy a späť a taktiež v Bratislave na jednotný predplatný cestovný lístok. Druhá etapa integrovaného dopravného systému predstavuje integráciu predplatných cestovných lístkov na území celého Bratislavského kraja a vybraných obcí Trnavského kraja.

Druhá etapa však stále nie je spustená a termín zatiaľ nie je známy. Ako na svojej internetovej stránke informuje spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava, zatiaľ sa pripravuje III. etapa integrovanej dopravy. Tá by mala priniesť zavedenie jednorazových cestovných lístkov i zmeny v oblasti dopravy - teda zlepšenie nadväznosti spojov v regióne či rovnomernejšie rozloženie predovšetkým autobusových spojov počas dňa. Uvažuje sa dokonca aj o tom, že by sa druhá a tretia etapa zlúčili tak, aby bola integrovaná doprava plne funkčná k jednému termínu. Do systému integrovanej dopravy je zapojený Dopravný podnik Bratislava, autobusový prepravca Slovak Lines a Železničná spoločnosť Slovensko.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 24 864
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 20 824
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 20 012
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 17 352
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 914
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 656
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 879
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 5 057
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 4 955
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 4 670