SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Mesto prišlo o eurofondy na 3. etapu integrovanej dopravy

Môžu za to neúspešné obstarávania na nákup označovačov cestovných lístkov, v tretej etape by sa totiž malo dať cestovať v rámci integrovaného dopravného systému u zapojených dopravcov aj na jednorazové cestovné lístky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ARCHÍV SME)

Dôvodom sú opakované neúspešné verejné obstarávania na nákup označovačov cestovných lístkov.

BRATISLAVA. Hlavné mesto Bratislava prišlo o možnosť čerpať eurofondy na zavedenie tretej etapy Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja (IDS BK). Dôvodom sú opakované neúspešné verejné obstarávania na nákup označovačov cestovných lístkov.

Tretia etapa totiž má priniesť možnosť cestovať v rámci integrovaného dopravného systému u zapojených dopravcov aj na jednorazové cestovné lístky. Mesto tak bude musieť nakúpiť označovače za svoje peniaze, v mestskej kase na to budú musieť nájsť približne 2,4 milióna eur. "Je to nepríjemná situácia, lebo my musíme zaviesť integrovanú dopravu. Je to podmienka čerpania ďalších eurofondov na dopravu," priblížil vzniknutú situáciu bratislavský primátor Ivo Nesrovnal.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ftáčnikova vina?

Na zavedenie tretej etapy integrovanej dopravy boli vyčlenené peniaze z operačného programu Bratislavský kraj. No v polovici mája ministerstvo pôdohospodárstva radnici oznámilo, že od financovania tarifných zariadení odstupuje. "Riadiaci orgán nám oznámil, že končí možnosť financovania zavedenia niektorých opatrení na integrovanú dopravu z eurofondov v dôsledku neúspešného obstarávania označovačov," vysvetlil Nesrovnal.

Primátor z toho viní predchádzajúce vedenie mesta. Exprimátor Bratislavy Milan Ftáčnik však vysvetľuje, že s obstarávaním začal ešte jeho predchodca Andrej Ďurkovský. "Tri neúspešné obstarávania organizoval ešte primátor Andrej Ďurkovský, pričom to tretie som zrušil ja krátko po nástupe do funkcie, pretože podľa odborníkov z magistrátu nebolo možné ho úspešne ukončiť. Rovnako sa skončilo štvrté obstarávanie v mojom volebnom období, pričom príčiny vidím dve," priblížil Ftáčnik.

Za neúspechom verejných súťaží podľa Ftáčnika stojí technická náročnosť i tvrdý konkurenčný boj. "Neúspešný uchádzač opakovane napádal obstarávanie na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO), až dosiahol zrušenie súťaže. Piate obstarávanie sa skončilo tiež podaním na ÚVO, a preto mesto nestihlo z časového hľadiska ukončiť obstarávanie tak, aby sa stihlo zrealizovať a preplatiť z európskych fondov do konca roku 2015," vysvetlil Ftáčnik s tým, že táto súťaž bola najbližšie k vygenerovaniu víťaza. No v marci tohto roku Úrad pre verejné obstarávanie zrušil aj poslednú, piatu súťaž.

Tarifné prístroje

Hlavné mesto však musí zaviesť integrovanú dopravu, ak chce ešte v budúcnosti získať peniaze z eurofondov na dopravné projekty. Bratislavskí mestskí poslanci preto na poslednom zasadnutí mestského zastupiteľstva rozhodli, že označovače lístkov kúpi mesto za svoje peniaze. Aktuálne potrebuje radnica obstarať 1 600 označovačov cestovných lístkov, stáť to bude približne 2,4 milióna eur.

Pôvodne bolo potrebných až 2 800 tarifných prístrojov. S príchodom nových vozidiel mestskej hromadnej dopravy však počet prístrojov poklesol, v nich už totiž sú namontované. Podľa primátora Nesrovnala však aj tu nastala chyba, ktorá sa riadiacemu orgánu nepozdávala.

"Keď sa začali kupovať nové vozidlá, ktoré už označovače obsahovali, tak počet klesol na polovicu, ale ostala pôvodná cena," priblížil Nesrovnal. Ftáčnik však vysvetľuje, že pri obstarávaní sa uvádza odhadovaná cena zákazky, ktorá bola pre piate obstarávanie stanovená na základe prieskumu trhu. "Na predošlé obstarávania bola stanovená príliš nízko, takže prieskum trhu ukázal, že napriek zníženiu počtu jednotiek cena zostala podobná," uviedol Ftáčnik s tým, že ide len o odhadovanú cenu, reálnu sumu zákazky má vygenerovať až verejná súťaž.

Na etapy

Integrovaný dopravný systém Bratislavského kraja má niekoľko etáp. Prvá a druhá etapa sú určené pravidelným cestujúcim, ktorí využívajú predplatné cestovné lístky. Prvú etapu integrovanej dopravy spustili v kraji 1. júna 2013. Ľudia odvtedy môžu cestovať zo Záhoria do Bratislavy a späť a taktiež v Bratislave na jednotný predplatný cestovný lístok. Druhá etapa integrovaného dopravného systému predstavuje integráciu predplatných cestovných lístkov na území celého Bratislavského kraja a vybraných obcí Trnavského kraja.

Druhá etapa však stále nie je spustená a termín zatiaľ nie je známy. Ako na svojej internetovej stránke informuje spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava, zatiaľ sa pripravuje III. etapa integrovanej dopravy. Tá by mala priniesť zavedenie jednorazových cestovných lístkov i zmeny v oblasti dopravy - teda zlepšenie nadväznosti spojov v regióne či rovnomernejšie rozloženie predovšetkým autobusových spojov počas dňa. Uvažuje sa dokonca aj o tom, že by sa druhá a tretia etapa zlúčili tak, aby bola integrovaná doprava plne funkčná k jednému termínu. Do systému integrovanej dopravy je zapojený Dopravný podnik Bratislava, autobusový prepravca Slovak Lines a Železničná spoločnosť Slovensko.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Unikát medzi značkami. CUPRA
  3. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  4. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  7. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  10. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 075
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 774
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 862
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 780
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 626
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 104
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 854
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 231
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 5 197
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 985