BRATISLAVA. Legendárny propeler, ktorý sa koncom minulého leta na krátky čas vrátil na Dunaj, zrejme tento rok bratislavské brehy spájať nebude.
V staromestskom rozpočte totiž položka na prevádzku lodnej linky chýba. Ako pre agentúru SITA vysvetlila Nora Gubková z kancelárie starostu Starého Mesta, podľa minuloročného odhadu premávka propeleru vyšla denne na približne 500 eur. Mesačné náklady sa tak vyšplhali až na 15-tisíc eur.
Lodnú linku na Dunaj vlani na pár týždňov vrátilo bývalé vedenie Starého Mesta. Išlo o skúšobnú prevádzku.
Rozpočet s propelerom nepočíta
Nový starosta Starého Mesta Radoslav Števčík už začiatkom tohto roka o návrate propeleru hovoril neisto. Keďže vtedy mestská časť nepoznala ekonomickú stránku projektu a finančné náklady, Števčík považoval otázku o propeleri za predčasnú.
Staré Mesto otázku obnovenia legendárnej lodnej linky nezavrhuje, tvrdia, že obnovenie lodnej dopravy cez Dunaj by bolo dobré. No tento rok s ňou v miestnom rozpočte ešte nepočítali.
Turistov tak chce Staré Mesto lákať na iné atrakcie. Každý pondelok napríklad funguje na Rybnom námestí farmársky trh. O necelé dva týždne sa začne v Medickej záhrade aj podujatie Cirkul´art.
Už pred festivalom by sa v staromestských uliciach mali objaviť cirkusoví umelci, priblížila Gubková.
Lodná linka propeler sa na Dunaj vrátila 22. augusta 2014 a premávala len v piatky a víkendy. Po Dunaji sa propeler plavil do 26. októbra 2014. Za ten čas odplával 191 hodín a previezol takmer 7 000 ľudí, najviac si projekt obľúbili rodiny s deťmi. Návštevníci sa propelerom mohli prepraviť na petržalskú stranu Dunaja, zastavoval aj pri Riverparku a nákupnom centre Eurovea. Cestujúcich vozila loď Prešov s kapacitou 220 ľudí.
O obnovení sa hovorilo niekoľko rokov
O obnovení legendárneho propeleru sa hovorilo niekoľko rokov. Staré Mesto pod vedením Tatiany Rosovej spolu so spoločnosťou Nautivia v minulosti predstavili jeden projekt obnovy lodnej linky, ten sa však neskončil úspechom. Zabrzdili ho problémy s vybudovaním prístavísk, ale i privysoké náklady na nové plavidlo či jeho prevádzku. V projekte pôvodne počítali, že po Dunaji sa bude plaviť loď typu katamarán s kapacitou 60 ľudí.
História bratislavského propelera siaha do 19. storočia. Podnikateľ Heinrich Hörnes začal v roku 1891 prevádzkovať tri lode, ktoré kyvadlovým spôsobom premávali medzi dunajskými brehmi. Ľudia lode využívali hlavne na cestu za kaviarňami a kúpaliskom na petržalskom nábreží, neskôr sa rodiny plavili propelerom do lunaparku.
Posledný propeler uviedli do prevádzky v roku 1978 pod menom Kamzík. Na svoju poslednú plavbu sa propeler vydal v roku 2003, linka však bola stratová, preto ju zastavili.