SME
Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

S operným javiskom sa lúči Toscou

Sopranistka MAGDALÉNA BLAHUŠIAKOVÁ (1943), jedna z najvýraznejších a najzaujímavejších sólistiek Opery Slovenského národného divadla sa po tieto dni pripravuje na svoje posledné predstavenie. Onedlho sa totiž dožíva významného a okrúhleho životného jubile


Magdaléna Blahušiaková sa s opernou scénou SND lúči 14. januára v predstavení Toscy od Giacoma Pucciniho. FOTO – ARCHÍV

a a opúšťa dosky našej poprednej scény. Lúči sa 14. januára predstavením Toscy G. Pucciniho.

Bude naozaj posledné?

„Zatiaľ to vyzerá tak. Nemôžem povedať, že by sa mi chcelo odchádzať. Nechcem si to však nejako zvlášť pripúšťať. Je pravda, že sú postavy, ktoré by som rada spievala a ktorých stvárnenie by mne a, samozrejme, aj divákom ešte niečo dalo. Možno nejaká modernejšia vec.“

Viete si predstaviť, že už nebudete spievať?

„Neviem.“

Učíte na VŠMU, budete v tom pokračovať?

„Rozhodne, učím už asi 15 rokov. Je to náročná práca, ktorú by som nerobila, keby som nevidela pozitívne výsledky. Výučba spevu je pre mňa atraktívna. Hlavne keď vidím, že žiaci reagujú, chápu, čo od nich chcem. Niečo, čo sa nedá naučiť z knihy. Mojimi žiačkami boli Klaudia Dernerová, Iveta Jiříková, Janka Markovičová, Michal Mačuha. Takmer všetci sú stálymi členmi divadiel.“

Pamätáte si svoje prvé predstavenie?

„V Opere Slovenského národného divadla som hosťovala už v osemdesiatom roku, vtedy v predstavení Madam Butterfly. Prvé predstavenie, ktoré som robila v rámci angažmán, bol Don Carlos, spievala som Alžbetu. Operu režíroval Miroslav Fischer a účinkovala som v nej spolu s Jelenou Obrazcovovou. Bola to ľudsky i umelecky zaujímavá spolupráca, ktorá bola pre mňa veľkým prínosom. Zo svojej kariéry mimoriadne rada spomínam ešte na postavu Kataríny z opery Katarína Izmajlovová, Santuzzi z opery Sedliacka česť, ale aj na postavu Milady v Daliborovi.“

Môžete porovnať národnú opernú scénu v Bratislave s niektorou inou, na ktorej ste hosťovali?

„Na základe hosťovania by som nerada porovnávala. Keď niekam prídete, každý si vás váži, vychádza vám v ústrety a podobne. Ale myslím si, že bratislavská Opera bola vždy zaujímavá tým, že do svojho repertoáru dokázala zaradiť aj progresívny titul. Inak sa venuje prevažne klasickejším autorom ako Puccini, Verdi, ktorí tu majú dobrú odozvu.“

Keby ste mali do repertoáru niečo vybrať?

„Musím povedať, že keď v Opere pôsobil Ondrej Lenárd a riaditeľom bol Miroslav Fischer, navrhli vynikajúci repertoár, ktorý sa, žiaľ, nerealizoval. Bola v ňom napríklad Turandott alebo Straussov Gavalier s ružou, veci, ktoré divadlo potrebuje.“

Považujete bratislavské operné publikum za vyspelé?

„Môžem porovnávať s Brnom. Viem, že intelektuáli sa tam o divadlo veľmi zaujímajú a pravidelne ho navštevujú, majú veľký prehľad. Bratislavské publikum určite vyspelé je. Ale na to, aké je národné divadlo malé, malo by praskať vo švíkoch.“

A kultúrny život Bratislavy?

„Nie je taký bohatý, aký by mohol byť. Chýbajú agentúry, ktoré by zrealizovali programy s väčším spektrom umelcov. Napríklad veľké show, koncerty s poriadnou réžiou, kde by sa dali podať dobré umelecké výkony. Bratislavčania by iste hojne navštevovali nielen koncerty zahraničných operných hviezd, ale aj domácich.“

Magdaléna Blahušiaková (28. 3. 1943) vyštudovala spev na bratislavskom Konzervatóriu (1963) u prof. Smutnej-Vlkovej a na VŠMU v prof. Cokovej (1967). Vzdelanie si rozšírila na Bulharskom štátnom konzervatóriu v Sofii a v Benátkach u Giny Cigniovej. V rokoch 1969 – 1984 bola sólistkou Opery Štátneho divadla v Brne a súčasne od roku 1981 aj sólistkou Opery SND. Magdaléna Blahušiaková vytvorila vyše päťdesiat postáv, spomeňme aspoň – Manon z Manon Lescaut, Desdemonu v Otellovi, Aidu, Toscu, Alžbetu v Donovi Carlosovi, Abigail v Nabuccovi, Violettu v La traviate. Spevácky, ale aj hereckým talentom obohatila postavu Judity v Modrofúzovom zámku i Kataríny v Kataríne Izmajlovovej.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  2. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  3. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  4. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  5. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  6. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  8. Vážení poslanci, to naozaj?
  9. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. Koniec čakania na kuriéra
  4. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  5. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  8. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  9. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  10. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 11 498
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 642
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 910
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 863
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 5 146
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 691
  7. Crème de la crème po slovensky 3 211
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 966
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 871
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 634
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu