SME

S operným javiskom sa lúči Toscou

Sopranistka MAGDALÉNA BLAHUŠIAKOVÁ (1943), jedna z najvýraznejších a najzaujímavejších sólistiek Opery Slovenského národného divadla sa po tieto dni pripravuje na svoje posledné predstavenie. Onedlho sa totiž dožíva významného a okrúhleho životného jubile


Magdaléna Blahušiaková sa s opernou scénou SND lúči 14. januára v predstavení Toscy od Giacoma Pucciniho. FOTO – ARCHÍV


a a opúšťa dosky našej poprednej scény. Lúči sa 14. januára predstavením Toscy G. Pucciniho.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bude naozaj posledné?

„Zatiaľ to vyzerá tak. Nemôžem povedať, že by sa mi chcelo odchádzať. Nechcem si to však nejako zvlášť pripúšťať. Je pravda, že sú postavy, ktoré by som rada spievala a ktorých stvárnenie by mne a, samozrejme, aj divákom ešte niečo dalo. Možno nejaká modernejšia vec.“

SkryťVypnúť reklamu

Viete si predstaviť, že už nebudete spievať?

„Neviem.“

Učíte na VŠMU, budete v tom pokračovať?

„Rozhodne, učím už asi 15 rokov. Je to náročná práca, ktorú by som nerobila, keby som nevidela pozitívne výsledky. Výučba spevu je pre mňa atraktívna. Hlavne keď vidím, že žiaci reagujú, chápu, čo od nich chcem. Niečo, čo sa nedá naučiť z knihy. Mojimi žiačkami boli Klaudia Dernerová, Iveta Jiříková, Janka Markovičová, Michal Mačuha. Takmer všetci sú stálymi členmi divadiel.“

Pamätáte si svoje prvé predstavenie?

„V Opere Slovenského národného divadla som hosťovala už v osemdesiatom roku, vtedy v predstavení Madam Butterfly. Prvé predstavenie, ktoré som robila v rámci angažmán, bol Don Carlos, spievala som Alžbetu. Operu režíroval Miroslav Fischer a účinkovala som v nej spolu s Jelenou Obrazcovovou. Bola to ľudsky i umelecky zaujímavá spolupráca, ktorá bola pre mňa veľkým prínosom. Zo svojej kariéry mimoriadne rada spomínam ešte na postavu Kataríny z opery Katarína Izmajlovová, Santuzzi z opery Sedliacka česť, ale aj na postavu Milady v Daliborovi.“

SkryťVypnúť reklamu

Môžete porovnať národnú opernú scénu v Bratislave s niektorou inou, na ktorej ste hosťovali?

„Na základe hosťovania by som nerada porovnávala. Keď niekam prídete, každý si vás váži, vychádza vám v ústrety a podobne. Ale myslím si, že bratislavská Opera bola vždy zaujímavá tým, že do svojho repertoáru dokázala zaradiť aj progresívny titul. Inak sa venuje prevažne klasickejším autorom ako Puccini, Verdi, ktorí tu majú dobrú odozvu.“

Keby ste mali do repertoáru niečo vybrať?

„Musím povedať, že keď v Opere pôsobil Ondrej Lenárd a riaditeľom bol Miroslav Fischer, navrhli vynikajúci repertoár, ktorý sa, žiaľ, nerealizoval. Bola v ňom napríklad Turandott alebo Straussov Gavalier s ružou, veci, ktoré divadlo potrebuje.“

Považujete bratislavské operné publikum za vyspelé?

SkryťVypnúť reklamu

„Môžem porovnávať s Brnom. Viem, že intelektuáli sa tam o divadlo veľmi zaujímajú a pravidelne ho navštevujú, majú veľký prehľad. Bratislavské publikum určite vyspelé je. Ale na to, aké je národné divadlo malé, malo by praskať vo švíkoch.“

A kultúrny život Bratislavy?

„Nie je taký bohatý, aký by mohol byť. Chýbajú agentúry, ktoré by zrealizovali programy s väčším spektrom umelcov. Napríklad veľké show, koncerty s poriadnou réžiou, kde by sa dali podať dobré umelecké výkony. Bratislavčania by iste hojne navštevovali nielen koncerty zahraničných operných hviezd, ale aj domácich.“

Magdaléna Blahušiaková (28. 3. 1943) vyštudovala spev na bratislavskom Konzervatóriu (1963) u prof. Smutnej-Vlkovej a na VŠMU v prof. Cokovej (1967). Vzdelanie si rozšírila na Bulharskom štátnom konzervatóriu v Sofii a v Benátkach u Giny Cigniovej. V rokoch 1969 – 1984 bola sólistkou Opery Štátneho divadla v Brne a súčasne od roku 1981 aj sólistkou Opery SND. Magdaléna Blahušiaková vytvorila vyše päťdesiat postáv, spomeňme aspoň – Manon z Manon Lescaut, Desdemonu v Otellovi, Aidu, Toscu, Alžbetu v Donovi Carlosovi, Abigail v Nabuccovi, Violettu v La traviate. Spevácky, ale aj hereckým talentom obohatila postavu Judity v Modrofúzovom zámku i Kataríny v Kataríne Izmajlovovej.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  2. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  3. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  4. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 445
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 4 007
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 615
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 778
  5. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 054
  6. Bez nich by elektrina netiekla. 1 704
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 555
  8. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť 1 408
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 599
  2. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 373
  3. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 12 364
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 10 927
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 10 346
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 929
  7. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 912
  8. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 164
  1. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  2. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  3. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  5. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  6. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  7. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  8. Tupou Ceruzou: Neotravujte
SkryťZatvoriť reklamu