SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Vozidlá MHD najazdili menej pre opravu trate v Dúbravke, reaguje DPB

Hlavné mesto chce vedieť, kam putuje každé jedno euro, ktorým dotuje DPB.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME)

BRATISLAVA. Vozidlá Dopravného podniku Bratislava (DPB) najazdili vlani menej vozokilometrov, lebo z Dúbravky bola od polovice júla do novembra pre modernizáciu trate vylúčená električková doprava. Podnik takto reagoval na slová hlavnej dopravnej inžinierky Bratislavy Tatiany Kratochvílovej, ktorá dnes uviedla, že DPB vlani neodjazdil 930.000 vozokilometrov, no mesto mu zaplatilo aj za túto nevykonanú prácu. Podotkla, že chcú preveriť, prečo podnik úplne nenaplnil zmluvné výkony a aj preto sa mesto rozhodlo vytvoriť dve pracovné skupiny.

Skryť Vypnúť reklamu

"DPB predložil na magistrát v decembri 2014 aktualizáciu plánu výkonov, ktoré boli z dôvodu výluky električkovej dopravy redukované o 645.000 vozokilometrov," vysvetľuje hovorkyňa DPB Adriana Volfová. Pre modernizáciu trate tak podľa nej električky nenajazdili 941.000 vozidlových kilometrov a náhradná autobusová doprava bola vo výške 284.000 kilometrov. "Z tohto dôvodu bol aktualizovaný plán o mínus 245.000 kilometrov.

V prípade, že sa tieto vozidlové kilometre odpočítajú, DPB plán výkonov v zmysle zmluvy splnil," podotkla hovorkyňa s tým, že podľa zmluvy môže DPB, resp. mesto upraviť rozsah výkonov o dve percentá bez toho, aby sa dokument musel upravovať. Vlani tak podľa Volfovej podnik splnil výkony na 98,95 percenta voči upravenému plánu výkonov.

Skryť Vypnúť reklamu

Kam idú peniaze?

Hlavné mesto chce ale vedieť, kam putuje každé jedno euro, ktorým dotuje DPB. "K tomu, aby mesto urobilo tento krok a rozhodlo sa zriadiť pracovné skupiny, slúžili aj výsledky auditu. Napriek tomu, že vieme, že vlani nebolo odjazdených 930.000 vozokilometrov, DPB skončil s kladným hospodárskym výsledkom," povedala pre TASR Kratochvílová. Zisk podľa podniku dosiahol 660.722 eur. Kratochvílová však tvrdí, že kroky, ktoré k takému výsledku viedli, nie sú v súlade s celkovou efektívnosťou činnosti dopravného podniku a využili sa i nástroje, na ktoré v konečnom dôsledku dopláca cestujúci. Vyplynulo to z jej analýzy, ktorú vypracovala s ďalšími pracovníkmi mesta.

Kratochvílová hovorí o dlhých prestojoch vozidiel, ktoré čakajú na opravu a počas pracovných dní tak chýbajú v premávke. V DPB tiež podľa nej nie je dostatok vodičov a niektoré vozidlá tak nie sú vypravené. Ďalej pripomína, že DPB nedodržiava vždy typovosť vozidla a na linke, ktorá má byť obsluhovaná kĺbovými vozidlami, sa často v špičke objaví krátky autobus.

Skryť Vypnúť reklamu

Volfová ale vysvetľuje, že na výpravu vozidiel majú vplyv aj nekvalitné cesty, najmä pri zastávkach mestskej hromadnej dopravy. "DPB sústavne na tieto nedostatky upozorňuje magistrát, nakoľko na týchto miestach dochádza k výraznému poškodzovaniu predovšetkým nízkopodlažných vozidiel," podotýka hovorkyňa. Vozidlá sú tak podľa nej odstavené a musia ich nahradiť tými s nižšou kapacitou. "Mesto stále nevykonalo opravu týchto chýb, čo zdôvodňovali nedostatkom finančných prostriedkov," dodala.

Analýza

Z analýzy Kratochvílovej vyplýva aj to, že podnik zvykne zmeniť trasu linky či počet zastávok, no mesto o to nepožiada vopred, ale až dodatočne. "Mesto pritom musí dať na linku licenciu a na základe toho môže dopravný podnik zmeniť trasovanie. Niekedy aj v rozpore s názorom hlavného mesta linku presmeruje, čo je už úplne nevhodné," dodala Kratochvílová. Takéto tvrdenie ale DPB označil za nepravdivé. "Všetky zmeny v organizácii MHD sú vždy prerokované s odborom dopravného inžinierstva ešte pred realizovaním zmien," reagovala Volfová. To sa podľa nej netýka iba operatívnych zmien v dôsledku havarijných stavov na cestách.

Podniku Kratochvílová vyčíta aj nedostatočnú technickú starostlivosť o vozidlá a množstvo z nich má podľa nej pre šetrenie nevymenené napríklad prasknuté čelné sklo. "Všetky vozidlá sú podrobované pravidelnej technickej prehliadke," reagovala Volfová. Len v prípade technických nedostatkov jednej skupiny nie sú podľa nej vypravované.

To všetko by však mali riešiť pracovné skupiny. Jedna sa bude zaoberať dopravnou obslužnosťou, druhá dopravnou infraštruktúrou. Pracovať majú od budúceho týždňa a ich členmi budú aj zamestnanci DPB. "Programom budú vždy konkrétne pálčivé veci, ktoré mesto alebo DPB trápia, a súčasne systémové veci," dodala Kratochvílová.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  2. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  8. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  9. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  1. Legislative intention - recodification of the corporate law
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  6. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  9. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  10. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 829
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 482
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 111
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 678
  5. Po Slovensku na motorke 6 769
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 357
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 909
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 831
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 622
  10. Crème de la crème po slovensky 3 180
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu