Vozidlá MHD najazdili menej pre opravu trate v Dúbravke, reaguje DPB

Hlavné mesto chce vedieť, kam putuje každé jedno euro, ktorým dotuje DPB.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME)

BRATISLAVA. Vozidlá Dopravného podniku Bratislava (DPB) najazdili vlani menej vozokilometrov, lebo z Dúbravky bola od polovice júla do novembra pre modernizáciu trate vylúčená električková doprava. Podnik takto reagoval na slová hlavnej dopravnej inžinierky Bratislavy Tatiany Kratochvílovej, ktorá dnes uviedla, že DPB vlani neodjazdil 930.000 vozokilometrov, no mesto mu zaplatilo aj za túto nevykonanú prácu. Podotkla, že chcú preveriť, prečo podnik úplne nenaplnil zmluvné výkony a aj preto sa mesto rozhodlo vytvoriť dve pracovné skupiny.

"DPB predložil na magistrát v decembri 2014 aktualizáciu plánu výkonov, ktoré boli z dôvodu výluky električkovej dopravy redukované o 645.000 vozokilometrov," vysvetľuje hovorkyňa DPB Adriana Volfová. Pre modernizáciu trate tak podľa nej električky nenajazdili 941.000 vozidlových kilometrov a náhradná autobusová doprava bola vo výške 284.000 kilometrov. "Z tohto dôvodu bol aktualizovaný plán o mínus 245.000 kilometrov.

V prípade, že sa tieto vozidlové kilometre odpočítajú, DPB plán výkonov v zmysle zmluvy splnil," podotkla hovorkyňa s tým, že podľa zmluvy môže DPB, resp. mesto upraviť rozsah výkonov o dve percentá bez toho, aby sa dokument musel upravovať. Vlani tak podľa Volfovej podnik splnil výkony na 98,95 percenta voči upravenému plánu výkonov.

Kam idú peniaze?

Hlavné mesto chce ale vedieť, kam putuje každé jedno euro, ktorým dotuje DPB. "K tomu, aby mesto urobilo tento krok a rozhodlo sa zriadiť pracovné skupiny, slúžili aj výsledky auditu. Napriek tomu, že vieme, že vlani nebolo odjazdených 930.000 vozokilometrov, DPB skončil s kladným hospodárskym výsledkom," povedala pre TASR Kratochvílová. Zisk podľa podniku dosiahol 660.722 eur. Kratochvílová však tvrdí, že kroky, ktoré k takému výsledku viedli, nie sú v súlade s celkovou efektívnosťou činnosti dopravného podniku a využili sa i nástroje, na ktoré v konečnom dôsledku dopláca cestujúci. Vyplynulo to z jej analýzy, ktorú vypracovala s ďalšími pracovníkmi mesta.

Kratochvílová hovorí o dlhých prestojoch vozidiel, ktoré čakajú na opravu a počas pracovných dní tak chýbajú v premávke. V DPB tiež podľa nej nie je dostatok vodičov a niektoré vozidlá tak nie sú vypravené. Ďalej pripomína, že DPB nedodržiava vždy typovosť vozidla a na linke, ktorá má byť obsluhovaná kĺbovými vozidlami, sa často v špičke objaví krátky autobus.

Volfová ale vysvetľuje, že na výpravu vozidiel majú vplyv aj nekvalitné cesty, najmä pri zastávkach mestskej hromadnej dopravy. "DPB sústavne na tieto nedostatky upozorňuje magistrát, nakoľko na týchto miestach dochádza k výraznému poškodzovaniu predovšetkým nízkopodlažných vozidiel," podotýka hovorkyňa. Vozidlá sú tak podľa nej odstavené a musia ich nahradiť tými s nižšou kapacitou. "Mesto stále nevykonalo opravu týchto chýb, čo zdôvodňovali nedostatkom finančných prostriedkov," dodala.

Analýza

Z analýzy Kratochvílovej vyplýva aj to, že podnik zvykne zmeniť trasu linky či počet zastávok, no mesto o to nepožiada vopred, ale až dodatočne. "Mesto pritom musí dať na linku licenciu a na základe toho môže dopravný podnik zmeniť trasovanie. Niekedy aj v rozpore s názorom hlavného mesta linku presmeruje, čo je už úplne nevhodné," dodala Kratochvílová. Takéto tvrdenie ale DPB označil za nepravdivé. "Všetky zmeny v organizácii MHD sú vždy prerokované s odborom dopravného inžinierstva ešte pred realizovaním zmien," reagovala Volfová. To sa podľa nej netýka iba operatívnych zmien v dôsledku havarijných stavov na cestách.

Podniku Kratochvílová vyčíta aj nedostatočnú technickú starostlivosť o vozidlá a množstvo z nich má podľa nej pre šetrenie nevymenené napríklad prasknuté čelné sklo. "Všetky vozidlá sú podrobované pravidelnej technickej prehliadke," reagovala Volfová. Len v prípade technických nedostatkov jednej skupiny nie sú podľa nej vypravované.

To všetko by však mali riešiť pracovné skupiny. Jedna sa bude zaoberať dopravnou obslužnosťou, druhá dopravnou infraštruktúrou. Pracovať majú od budúceho týždňa a ich členmi budú aj zamestnanci DPB. "Programom budú vždy konkrétne pálčivé veci, ktoré mesto alebo DPB trápia, a súčasne systémové veci," dodala Kratochvílová.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 028
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 232
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 999
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 507
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 494
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 387
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 386
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 164
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 947
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 911