SME

Na malom bicykli spravila dieru do Európy

Patrí medzi najlepšie európske bikrosárky, hoci na Slovensku nepatrí do spoločnosti mediálne známych športovcov. Bikros jazdí jedenástu sezónu. Je poloprofesionálka, ktorá si na svoj šport zarába ako inštruktorka v posilňovni, kde sa zároveň pripravuje ..


Jednej z najlepších bikrosárok Európy sa na bikrose najviac páčia skoky cez terénne nerovnosti. Napriek tomu vraví, že ju extrémne disciplíny na bicykloch vôbec nelákajú. Nemôže si dovoliť riskovať zranenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


FOTO – ARCHÍV DP



Dagmar Poláková:“Okrem bikrosu ma lákali aj horské bicykle či dráhová cyklistika, ale ťažko by som časovo dokázala skombinovať viac športov.“


Patrí medzi najlepšie európske bikrosárky, hoci na Slovensku nepatrí do spoločnosti mediálne známych športovcov. Bikros jazdí jedenástu sezónu. Je poloprofesionálka, ktorá si na svoj šport zarába ako inštruktorka v posilňovni, kde sa zároveň pripravuje počas zimnej sezóny. Reč je o 22-ročnej Dagmar Polákovej, členke Kaktus Bike Petržalka. „Na bikrose ma najviac bavia skoky, na dráhe ma dopredu poháňa túžba byť najlepšia. Extrémne disciplíny na bicykloch ma príliš nepriťahujú. Nechcem riskovať zranenie.“

SkryťVypnúť reklamu

Začiatky na požičanom bicykli

Dagmar začínala s bikrosom v jedenástich rokoch v Eláne Petržalka. Bicyklovať sa vedela, no nemala vlastný bicykel. „Bývala som dvadsať metrov od petržalskej dráhy. Sledovala som chlapcov pri tréningu a raz som na požičanom klubovom bicykli vyhrala náborové preteky. Neskôr som dostala svoj a moja bikrosová kariéra sa mohla začať.“

Ťažké začiatky Dagmar obišli, hneď na svojich prvých majstrovstvách Európy po necelom roku jazdenia získala bronz. Odvtedy v Európskom pohári (seriál 10 pretekov) neskončila horšie, ako na treťom mieste.

Tréning v každom počasí

Aj poloprofesionálny jazdec musí počas sezóny zvládnuť okolo päťdesiatky pretekov. Základom je dobrá zimná príprava. „Tréningový plán mi na mieru zostavuje jeden holanský odborník, osobného trénera nemám. Bikrosár musí mať silné nohy a dobrú kondičku. Tréning obsahuje cvičenia na vytrvalosť, výbušnosť a na silu dolných a horných končatín. Asi najdôležitejšie sú šprinty na bicykli. Jazdí sa za každého počasia, aj na snehu. Ak sa už vôbec nedá, dostane sa ku slovu trenažér.“

SkryťVypnúť reklamu

Dagmar Polákovej uplynulá sezóna vyšla. V desaťkolovom seriáli majstrovstiev Európy skončila na druhom mieste, a rovnakú pozíciu si vybojovala aj v šesťkolovom Európskom pohári. „Už koncom marca nás v Čechách čakajú otváracie preteky novej sezóny a potom v apríli prvé dve kolá seriálu majstrovstiev Európy.“

Typické problémy malých športov

Bikros vznikol v Amerike a k nám sa dostal pred osemnástimi rokmi. Slovenskí jazdci sú špičkou iba v Európe, v zámorí by sa medzi profesionálmi len veľmi ťažko presadili. Chýba nám široká členská základňa a dobré dráhy. V Bratislave máme síce tri, no ich profil sa dlhé roky nemení. Väčšina jazdcov ich dokonale pozná, preto sa nemajú ako zlepšovať. Na Slovensku chýba literatúra s modernými poznatkami o metodike tréningu. Problematická je aj možnosť štúdia trénerstva bikrosu na FTVŠ UK a tak ako v iných malých športoch bikros držia väčšinou nad vodou iba peniaze rodičov.

SkryťVypnúť reklamu

PROKOP SLOVÁČEK

Bikros vznikol na konci šesťdesiatych rokov v Kalifornii. Podľa svojich vzorov začali chlapci jazdiť na bicykloch a napodobňovať štýl a spôsob jazdy svojich idolov na motocykloch. Jazdili v teréne i po motokrosových tratiach s prekážkami. Do Európy sa bikros dostal v roku 1978.

Na Slovensku sa jazdí od roku 1984. Postupne pribúdali špeciálne dráhy. Sú z udupanej hliny, betónu či asfaltu. Dráha má od 400 do 450 metrov (niekedy aj viac). Na trati bývajú dve až štyri zákruty a niekoľko rôzne náročných terénnych prekážok. Tie pretekári buď kopírujú alebo preskočia. Bicykle sú očividne menšie ako horské. V disciplíne cruiser sa používajú väčšie kolesá a tak má bicykel porovnateľné parametre s horským. Cena takýchto špeciálnych strojov je od 45 tisíc vyššie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Finančná gramotnosť? Väčšina netuší, čo by sa stalo, keby zomrel ich partner
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 19 470
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 454
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 8 752
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 8 522
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 630
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 6 480
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 6 435
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 072
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 20 378
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 11 167
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 10 067
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 8 075
  5. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 7 361
  6. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 6 158
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 5 552
  8. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 4 327
  1. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  2. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  3. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  4. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  5. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  6. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  7. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  8. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
SkryťZatvoriť reklamu