
ILUSTRAČNÉ FOTO
SME - ĽUBOŠ PILC
V niektorých krajinách ani po Štedrom večere život v obchodoch neutícha. Naopak - až v tomto čase sa začne ruch spojený s výmenou darčekov, ktoré obdarovaným neboli dobré alebo sa im nepáčili. V Bratislave obchodníci ešte stále pristupujú k zákazníkom, ktorí chcú kúpený tovar vymeniť alebo vrátiť, s dávkou neprehliadnuteľnej nevôle.
Ak nemáte od tovaru blok, zbytočne pôjdete do obchodu. Stratili ste šancu tovar vymeniť, aj keby bol poškodený. A nezáleží na tom, že je to napríklad značkový výrobok firmy Baťa a vy ho reklamujete v jednej z jeho predajní. Ak blok máte, tesné topánky sa vám snažia vymeniť. Ak v obchode vyhovujúce číslo nemajú, môžete skúsiť ešte u Baťu v Auparku či Poluse. Sú ochotní vám aj vrátiť peniaze.
V reklamačnom oddelení na druhom poschodí obchodného domu Tesco na Kamennom námestí sa včera okolo obeda nahromadilo asi desať ľudí. Čakali v rade, kým predavačka preberala vrátené veci - prevažne spodnú bielizeň - od dvojice po anglicky hovoriacich cudzincov. Správali sa na rozdiel od väčšiny našincov suverénne a nevyužili neustále pobádanie žien za pultom, či nechcú tovar predsa len radšej vymeniť za iný. Chceli späť peniaze. „Neviem, či toľko peňazí vôbec budeme mať v kase,“ pokrútila hlavou jedna z troch predavačiek za pultom reklamačného oddelenia.
Ak vám darček nevyhovuje, je vám malý, veľký alebo sa vám len jednoducho nepáči, ak máte od neho blok, v Tescu vám ho vymenia za iný, alebo ak chcete, vrátia vám peniaze.
Na rozdiel od Tesca vám v obchodnom dome Dunaj v predajni pánskeho oblečenia či v dámskom butiku K and M tovar len vymenia za iný. Ak nemajú vaše číslo alebo iný tovar na výmenu nechcete, peniaze vám nevrátia. Takisto ani v predajni odevov Prostějov na 2 poschodí.
A čo, ak ste si pod stromčekom našli dve rovnaké knihy? „Po iné roky som knihy bežne po Vianociach vymieňala, ale tento rok je to komplikovanejšie,“ povedala pani Marta Šáteková z kníhkupectva Ex Libris. „Momentálne musíme preceňovať. DPH na knihy sa od budúceho roka zvyšuje z desiatich na štrnásť percent. Je to útok nielen na literatúru, ale aj na kníhkupcov. Zákazníkov som na túto komplikáciu pri nákupe upozornila. Samozrejme, stálym zákazníkom výmenu neodmietnem a urobím, čo im na očiach uvidím,“ zasmiala sa pani Šáteková z kníhkupectva Ex libris.
JANA PARKROVÁ