SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Na výjazdy budú vozidlá zimnej údržby čakať v teréne

Takéto opatrenie zaviedla firma zabezpečujúca zimnú a letnú údržbu ciest v hlavnom meste.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SITA)

BRATISLAVA. Vozidlá zimnej údržby v Bratislave budú stáť na stanovištiach v meste už pred začiatkom sneženia. Aj takéto opatrenie na zlepšenie zimnej údržby zavádza konzorcium A.R.K. technické služby, ktoré v hlavnom meste zabezpečuje zimnú aj letnú údržbu. Firma plánuje postaviť vozidlá na stanovištia, kde budú čakať na pokyn magistrátu, na vlastné náklady.

Firma si totiž môže fakturovať výjazd až od pokynu od magistrátu. Podľa konateľa A.R.K. technické služby Jana Ludvíka, keď sypače vyrážali do terénu až na pokyn radnice, často sa stávalo, že uviazli v zápchach.

Skryť Vypnúť reklamu

Niektoré opatrenia na zlepšenie zimnej údržby zaviedli už skôr. Reagovali tak na snehovú kalamitu z konca januára, kedy v Bratislave pre sneženie skolabovala doprava. Radnica vtedy priznala, že systém zimnej údržby treba sfunkčniť. Mesto preto nariadilo preventívne posypy a vozidlá zimnej údržby začali monitorovať GPS zariadeniami.

Dopravný kolaps?

"Keď sme sa s pánom primátorom dohodli, že nás magistrátny dispečing pošle na cesty dostatočne včas a ešte v predstihu sa urobí posyp, výsledkom bolo, že 9. februára 2015, kedy v Bratislave naposledy snežilo, nebol žiadny dopravný kolaps," priblížil Ludvík s tým, že koncom januára pri výdatnom snežení bola situácia opačná, sypače sa na cesty dostali až počas sneženia, krátko pred desiatou hodinou dopoludnia a ostali stáť v zápchach.

Skryť Vypnúť reklamu

Firma na zimnú údržbu tiež navrhuje, aby zimnú pohotovosť riadil dispečing, ktorý bude pracovať ako tím tvorený zástupcami mesta, spoločnosti, mestských častí, Dopravného podniku Bratislava a polície. Možnosti magistrátneho dispečingu sú totiž podľa Ludvíka v súčasnosti obmedzené a limitované. "Je nevyhnutné, aby naša technika vyrážala do terénu nielen podľa rozhodnutia dispečera, ktorý nemusí mať všetky relevantné informácie, ale najmä podľa predpovedí počasia a údajov z terénu," vysvetlil konateľ spoločnosti, zabezpečujúcej zimnú údržbu v hlavnom meste.

Okrem toho konzorcium navrhuje, aby mesto umiestnilo na problémové miesta - teda na mosty či do kopcovitých častí - tepelné senzory. Tie totiž hlásia riziko námrazy či zachytávania snehu. Na základe toho bude vedieť radnica nasadiť potrebnú techniku. Návrhy na zlepšenie zimnej údržby konzorcium predstavilo v stredu bratislavským mestským poslancom, dnes ich predstavili aj na tlačovej konferencii.

Skryť Vypnúť reklamu

Kritika

Konzorcium sa stretlo s kritikou nielen pre nezvládnuté tohtoročné sneženie, poslanci už viackrát kritizovali aj to, že služby zimnej údržby sú drahé a mesto za ne nedostáva adekvátne služby.

Začiatkom februára preto požiadali radnicu o vypracovanie informácie o zmluvnom vzťahu s konzorciom A.R.K. technické služby, aj o tom, ako bolo konzorcium vybraté. Mestskí poslanci chcú tiež vedieť, ako možno zmluvu s konzorciom ukončiť a ako by chcela radnica potom zimnú údržbu riešiť.

O materiáli majú poslanci rokovať na zasadnutí mestského zastupiteľstva 26. marca. Konateľ konzorcia A.R.K. technické služby Jan Ludvík hovorí, že prípadné vypovedanie zmluvy by poslal právnikom na posúdenie. Pripomína však, že radnica ešte firme dlží 1,8 milióna za minuloročnú údržbu. "O tom mesto vie a muselo by to byť zohľadnené aj pri prípadnej výpovedi alebo dohode," uzavrel Ludvík.

Zmluvu na údržbu komunikácií v hlavnom meste podpísalo mesto na začiatku novembra 2010, keď úradoval ešte primátor Andrej Ďurkovský. Za zimnú údržbu si firma účtuje 6,51 eura za hodinu, hodina zimnej pohotovosti stojí 5,70 eura. Konzorcium vysvetľuje, že ani počas suchej zimy pracovníci v pohotovosti nesedia v šatniach a nečakajú na sneh, ale vykonávajú tzv. letné práce - teda bežnú údržbu komunikácii a priľahlej zelene.

Mesto sa stará o 449 kilometrov komunikácií I. a II. triedy a nájazdov na štátne cesty. Stará sa tiež o 357 643 metrov štvorcových námestí, verejných priestranstiev, chodníkov, lávok a mostov. Údržbu zabezpečujú aj na 249 zastávkach mestskej hromadnej dopravy a 1 228 priechodoch pre chodcov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 165
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 831
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 577
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 426
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 008
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 379
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 7 172
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 009
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 696
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 607
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu