Na výjazdy budú vozidlá zimnej údržby čakať v teréne

Takéto opatrenie zaviedla firma zabezpečujúca zimnú a letnú údržbu ciest v hlavnom meste.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SITA)

BRATISLAVA. Vozidlá zimnej údržby v Bratislave budú stáť na stanovištiach v meste už pred začiatkom sneženia. Aj takéto opatrenie na zlepšenie zimnej údržby zavádza konzorcium A.R.K. technické služby, ktoré v hlavnom meste zabezpečuje zimnú aj letnú údržbu. Firma plánuje postaviť vozidlá na stanovištia, kde budú čakať na pokyn magistrátu, na vlastné náklady.

Firma si totiž môže fakturovať výjazd až od pokynu od magistrátu. Podľa konateľa A.R.K. technické služby Jana Ludvíka, keď sypače vyrážali do terénu až na pokyn radnice, často sa stávalo, že uviazli v zápchach.

Článok pokračuje pod video reklamou

Niektoré opatrenia na zlepšenie zimnej údržby zaviedli už skôr. Reagovali tak na snehovú kalamitu z konca januára, kedy v Bratislave pre sneženie skolabovala doprava. Radnica vtedy priznala, že systém zimnej údržby treba sfunkčniť. Mesto preto nariadilo preventívne posypy a vozidlá zimnej údržby začali monitorovať GPS zariadeniami.

Dopravný kolaps?

"Keď sme sa s pánom primátorom dohodli, že nás magistrátny dispečing pošle na cesty dostatočne včas a ešte v predstihu sa urobí posyp, výsledkom bolo, že 9. februára 2015, kedy v Bratislave naposledy snežilo, nebol žiadny dopravný kolaps," priblížil Ludvík s tým, že koncom januára pri výdatnom snežení bola situácia opačná, sypače sa na cesty dostali až počas sneženia, krátko pred desiatou hodinou dopoludnia a ostali stáť v zápchach.

Firma na zimnú údržbu tiež navrhuje, aby zimnú pohotovosť riadil dispečing, ktorý bude pracovať ako tím tvorený zástupcami mesta, spoločnosti, mestských častí, Dopravného podniku Bratislava a polície. Možnosti magistrátneho dispečingu sú totiž podľa Ludvíka v súčasnosti obmedzené a limitované. "Je nevyhnutné, aby naša technika vyrážala do terénu nielen podľa rozhodnutia dispečera, ktorý nemusí mať všetky relevantné informácie, ale najmä podľa predpovedí počasia a údajov z terénu," vysvetlil konateľ spoločnosti, zabezpečujúcej zimnú údržbu v hlavnom meste.

Okrem toho konzorcium navrhuje, aby mesto umiestnilo na problémové miesta - teda na mosty či do kopcovitých častí - tepelné senzory. Tie totiž hlásia riziko námrazy či zachytávania snehu. Na základe toho bude vedieť radnica nasadiť potrebnú techniku. Návrhy na zlepšenie zimnej údržby konzorcium predstavilo v stredu bratislavským mestským poslancom, dnes ich predstavili aj na tlačovej konferencii.

Kritika

Konzorcium sa stretlo s kritikou nielen pre nezvládnuté tohtoročné sneženie, poslanci už viackrát kritizovali aj to, že služby zimnej údržby sú drahé a mesto za ne nedostáva adekvátne služby.

Začiatkom februára preto požiadali radnicu o vypracovanie informácie o zmluvnom vzťahu s konzorciom A.R.K. technické služby, aj o tom, ako bolo konzorcium vybraté. Mestskí poslanci chcú tiež vedieť, ako možno zmluvu s konzorciom ukončiť a ako by chcela radnica potom zimnú údržbu riešiť.

O materiáli majú poslanci rokovať na zasadnutí mestského zastupiteľstva 26. marca. Konateľ konzorcia A.R.K. technické služby Jan Ludvík hovorí, že prípadné vypovedanie zmluvy by poslal právnikom na posúdenie. Pripomína však, že radnica ešte firme dlží 1,8 milióna za minuloročnú údržbu. "O tom mesto vie a muselo by to byť zohľadnené aj pri prípadnej výpovedi alebo dohode," uzavrel Ludvík.

Zmluvu na údržbu komunikácií v hlavnom meste podpísalo mesto na začiatku novembra 2010, keď úradoval ešte primátor Andrej Ďurkovský. Za zimnú údržbu si firma účtuje 6,51 eura za hodinu, hodina zimnej pohotovosti stojí 5,70 eura. Konzorcium vysvetľuje, že ani počas suchej zimy pracovníci v pohotovosti nesedia v šatniach a nečakajú na sneh, ale vykonávajú tzv. letné práce - teda bežnú údržbu komunikácii a priľahlej zelene.

Mesto sa stará o 449 kilometrov komunikácií I. a II. triedy a nájazdov na štátne cesty. Stará sa tiež o 357 643 metrov štvorcových námestí, verejných priestranstiev, chodníkov, lávok a mostov. Údržbu zabezpečujú aj na 249 zastávkach mestskej hromadnej dopravy a 1 228 priechodoch pre chodcov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Najužitočnejšia appka
  3. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  6. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  7. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  8. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu
  10. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur
  1. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  2. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  3. Najužitočnejšia appka
  4. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  6. Otvorenie akademického roka 2018/2019 na EU v Bratislave
  7. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  8. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  9. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 28 853
  2. Najužitočnejšia appka 14 492
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 12 763
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 8 954
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 7 505
  6. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 6 736
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 511
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 4 906
  9. Osem dovolenkových destinácii, kde leto ešte nekončí 3 315
  10. Zmenky a dlhopisy s fixným výnosom 5 – 6,6 % p.a. 2 640