SME

Na výjazdy budú vozidlá zimnej údržby čakať v teréne

Takéto opatrenie zaviedla firma zabezpečujúca zimnú a letnú údržbu ciest v hlavnom meste.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SITA)

BRATISLAVA. Vozidlá zimnej údržby v Bratislave budú stáť na stanovištiach v meste už pred začiatkom sneženia. Aj takéto opatrenie na zlepšenie zimnej údržby zavádza konzorcium A.R.K. technické služby, ktoré v hlavnom meste zabezpečuje zimnú aj letnú údržbu. Firma plánuje postaviť vozidlá na stanovištia, kde budú čakať na pokyn magistrátu, na vlastné náklady.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Firma si totiž môže fakturovať výjazd až od pokynu od magistrátu. Podľa konateľa A.R.K. technické služby Jana Ludvíka, keď sypače vyrážali do terénu až na pokyn radnice, často sa stávalo, že uviazli v zápchach.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré opatrenia na zlepšenie zimnej údržby zaviedli už skôr. Reagovali tak na snehovú kalamitu z konca januára, kedy v Bratislave pre sneženie skolabovala doprava. Radnica vtedy priznala, že systém zimnej údržby treba sfunkčniť. Mesto preto nariadilo preventívne posypy a vozidlá zimnej údržby začali monitorovať GPS zariadeniami.

Dopravný kolaps?

"Keď sme sa s pánom primátorom dohodli, že nás magistrátny dispečing pošle na cesty dostatočne včas a ešte v predstihu sa urobí posyp, výsledkom bolo, že 9. februára 2015, kedy v Bratislave naposledy snežilo, nebol žiadny dopravný kolaps," priblížil Ludvík s tým, že koncom januára pri výdatnom snežení bola situácia opačná, sypače sa na cesty dostali až počas sneženia, krátko pred desiatou hodinou dopoludnia a ostali stáť v zápchach.

SkryťVypnúť reklamu

Firma na zimnú údržbu tiež navrhuje, aby zimnú pohotovosť riadil dispečing, ktorý bude pracovať ako tím tvorený zástupcami mesta, spoločnosti, mestských častí, Dopravného podniku Bratislava a polície. Možnosti magistrátneho dispečingu sú totiž podľa Ludvíka v súčasnosti obmedzené a limitované. "Je nevyhnutné, aby naša technika vyrážala do terénu nielen podľa rozhodnutia dispečera, ktorý nemusí mať všetky relevantné informácie, ale najmä podľa predpovedí počasia a údajov z terénu," vysvetlil konateľ spoločnosti, zabezpečujúcej zimnú údržbu v hlavnom meste.

Okrem toho konzorcium navrhuje, aby mesto umiestnilo na problémové miesta - teda na mosty či do kopcovitých častí - tepelné senzory. Tie totiž hlásia riziko námrazy či zachytávania snehu. Na základe toho bude vedieť radnica nasadiť potrebnú techniku. Návrhy na zlepšenie zimnej údržby konzorcium predstavilo v stredu bratislavským mestským poslancom, dnes ich predstavili aj na tlačovej konferencii.

SkryťVypnúť reklamu

Kritika

Konzorcium sa stretlo s kritikou nielen pre nezvládnuté tohtoročné sneženie, poslanci už viackrát kritizovali aj to, že služby zimnej údržby sú drahé a mesto za ne nedostáva adekvátne služby.

Začiatkom februára preto požiadali radnicu o vypracovanie informácie o zmluvnom vzťahu s konzorciom A.R.K. technické služby, aj o tom, ako bolo konzorcium vybraté. Mestskí poslanci chcú tiež vedieť, ako možno zmluvu s konzorciom ukončiť a ako by chcela radnica potom zimnú údržbu riešiť.

O materiáli majú poslanci rokovať na zasadnutí mestského zastupiteľstva 26. marca. Konateľ konzorcia A.R.K. technické služby Jan Ludvík hovorí, že prípadné vypovedanie zmluvy by poslal právnikom na posúdenie. Pripomína však, že radnica ešte firme dlží 1,8 milióna za minuloročnú údržbu. "O tom mesto vie a muselo by to byť zohľadnené aj pri prípadnej výpovedi alebo dohode," uzavrel Ludvík.

Zmluvu na údržbu komunikácií v hlavnom meste podpísalo mesto na začiatku novembra 2010, keď úradoval ešte primátor Andrej Ďurkovský. Za zimnú údržbu si firma účtuje 6,51 eura za hodinu, hodina zimnej pohotovosti stojí 5,70 eura. Konzorcium vysvetľuje, že ani počas suchej zimy pracovníci v pohotovosti nesedia v šatniach a nečakajú na sneh, ale vykonávajú tzv. letné práce - teda bežnú údržbu komunikácii a priľahlej zelene.

Mesto sa stará o 449 kilometrov komunikácií I. a II. triedy a nájazdov na štátne cesty. Stará sa tiež o 357 643 metrov štvorcových námestí, verejných priestranstiev, chodníkov, lávok a mostov. Údržbu zabezpečujú aj na 249 zastávkach mestskej hromadnej dopravy a 1 228 priechodoch pre chodcov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 74 764
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 320
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 004
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 256
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 186
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 154
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 219
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 488
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 540
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 60 191
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 746
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 303
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 928
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 519
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu