Na výjazdy budú vozidlá zimnej údržby čakať v teréne

Takéto opatrenie zaviedla firma zabezpečujúca zimnú a letnú údržbu ciest v hlavnom meste.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SITA)

BRATISLAVA. Vozidlá zimnej údržby v Bratislave budú stáť na stanovištiach v meste už pred začiatkom sneženia. Aj takéto opatrenie na zlepšenie zimnej údržby zavádza konzorcium A.R.K. technické služby, ktoré v hlavnom meste zabezpečuje zimnú aj letnú údržbu. Firma plánuje postaviť vozidlá na stanovištia, kde budú čakať na pokyn magistrátu, na vlastné náklady.

Firma si totiž môže fakturovať výjazd až od pokynu od magistrátu. Podľa konateľa A.R.K. technické služby Jana Ludvíka, keď sypače vyrážali do terénu až na pokyn radnice, často sa stávalo, že uviazli v zápchach.

Niektoré opatrenia na zlepšenie zimnej údržby zaviedli už skôr. Reagovali tak na snehovú kalamitu z konca januára, kedy v Bratislave pre sneženie skolabovala doprava. Radnica vtedy priznala, že systém zimnej údržby treba sfunkčniť. Mesto preto nariadilo preventívne posypy a vozidlá zimnej údržby začali monitorovať GPS zariadeniami.

Dopravný kolaps?

"Keď sme sa s pánom primátorom dohodli, že nás magistrátny dispečing pošle na cesty dostatočne včas a ešte v predstihu sa urobí posyp, výsledkom bolo, že 9. februára 2015, kedy v Bratislave naposledy snežilo, nebol žiadny dopravný kolaps," priblížil Ludvík s tým, že koncom januára pri výdatnom snežení bola situácia opačná, sypače sa na cesty dostali až počas sneženia, krátko pred desiatou hodinou dopoludnia a ostali stáť v zápchach.

Firma na zimnú údržbu tiež navrhuje, aby zimnú pohotovosť riadil dispečing, ktorý bude pracovať ako tím tvorený zástupcami mesta, spoločnosti, mestských častí, Dopravného podniku Bratislava a polície. Možnosti magistrátneho dispečingu sú totiž podľa Ludvíka v súčasnosti obmedzené a limitované. "Je nevyhnutné, aby naša technika vyrážala do terénu nielen podľa rozhodnutia dispečera, ktorý nemusí mať všetky relevantné informácie, ale najmä podľa predpovedí počasia a údajov z terénu," vysvetlil konateľ spoločnosti, zabezpečujúcej zimnú údržbu v hlavnom meste.

Okrem toho konzorcium navrhuje, aby mesto umiestnilo na problémové miesta - teda na mosty či do kopcovitých častí - tepelné senzory. Tie totiž hlásia riziko námrazy či zachytávania snehu. Na základe toho bude vedieť radnica nasadiť potrebnú techniku. Návrhy na zlepšenie zimnej údržby konzorcium predstavilo v stredu bratislavským mestským poslancom, dnes ich predstavili aj na tlačovej konferencii.

Kritika

Konzorcium sa stretlo s kritikou nielen pre nezvládnuté tohtoročné sneženie, poslanci už viackrát kritizovali aj to, že služby zimnej údržby sú drahé a mesto za ne nedostáva adekvátne služby.

Začiatkom februára preto požiadali radnicu o vypracovanie informácie o zmluvnom vzťahu s konzorciom A.R.K. technické služby, aj o tom, ako bolo konzorcium vybraté. Mestskí poslanci chcú tiež vedieť, ako možno zmluvu s konzorciom ukončiť a ako by chcela radnica potom zimnú údržbu riešiť.

O materiáli majú poslanci rokovať na zasadnutí mestského zastupiteľstva 26. marca. Konateľ konzorcia A.R.K. technické služby Jan Ludvík hovorí, že prípadné vypovedanie zmluvy by poslal právnikom na posúdenie. Pripomína však, že radnica ešte firme dlží 1,8 milióna za minuloročnú údržbu. "O tom mesto vie a muselo by to byť zohľadnené aj pri prípadnej výpovedi alebo dohode," uzavrel Ludvík.

Zmluvu na údržbu komunikácií v hlavnom meste podpísalo mesto na začiatku novembra 2010, keď úradoval ešte primátor Andrej Ďurkovský. Za zimnú údržbu si firma účtuje 6,51 eura za hodinu, hodina zimnej pohotovosti stojí 5,70 eura. Konzorcium vysvetľuje, že ani počas suchej zimy pracovníci v pohotovosti nesedia v šatniach a nečakajú na sneh, ale vykonávajú tzv. letné práce - teda bežnú údržbu komunikácii a priľahlej zelene.

Mesto sa stará o 449 kilometrov komunikácií I. a II. triedy a nájazdov na štátne cesty. Stará sa tiež o 357 643 metrov štvorcových námestí, verejných priestranstiev, chodníkov, lávok a mostov. Údržbu zabezpečujú aj na 249 zastávkach mestskej hromadnej dopravy a 1 228 priechodoch pre chodcov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 400
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 16 601
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 10 345
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 869
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 056
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 204
  7. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 5 059
  8. Štefánka by Pulitzer 4 988
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 621
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 912