Mesto počíta, koľko by ho stál vlastný podnik na údržbu ciest

O svoje cesty sa možno Bratislava bude v budúcnosti starať sama.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME)

Mesto o vyčíslenie nákladov žiadalo vlani ešte bývalé zastupiteľstvo.

BRATISLAVA. Finančné oddelenie mesta totiž v súčasnosti počíta náklady, koľko by magistrát stálo zriadenie komunálneho podniku alebo obchodnej spoločnosti. Mestskí poslanci totiž firme, s ktorou má dnes magistrát podpísanú zmluvu, často vyčítali, že mesto jej veľa platí, avšak nedostáva adekvátne služby. Finančnú analýzu by mali poslanci dostať do konca júna.

Mesto o vyčíslenie nákladov žiadalo vlani ešte bývalé zastupiteľstvo. "Podľa našich informácií žiadna takáto analýza nebola za minulého vedenia pripravená. Bola pripravená iba interná informácia na základe pokynu vtedajšieho vedenia, ktorá obsahovala len popis, čo obsahuje letná a zimná údržba a jednotlivé výmery," povedala pre TASR hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová. Potvrdila, že finančná analýza sa však momentálne pripravuje.

Ešte pred júnom, už na rokovanie zastupiteľstva tento mesiac, si však poslanci vyžiadali informáciu o zmluvnom vzťahu s dodávateľom zimnej údržby i o obstarávaní, ktoré mu predchádzalo. Poslanci chceli tiež vedieť, či je možné zmluvu vypovedať. Z informačného materiálu, o ktorom bude tento týždeň rokovať mestská rada, vyplýva, že zmluvu by bolo najlepšie ukončiť dohodou.

Zmluvu s firmou A.R.K. technické služby podpísalo mesto ešte počas šéfovania primátora Andreja Ďurkovského v novembri roku 2010 a platí osem rokov. Mesto ju teda podľa predkladanej informácie môže ukončiť, ak uplynie lehota, teda asi o tri a pol roka, alebo, ak sa vyčerpá určený objem peňazí. Firma vyhrala obstarávanie so sumou 69,36 milióna eur bez DPH.

Mesto i firma môže tiež odstúpiť od zmluvy, ak sa strany pre zvýšené či znížené náklady nedohodnú na zmene jednotkovej ceny alebo ak firma podstatne poruší zmluvné povinnosti. "Do úvahy teda prichádza možnosť jej ukončenia dohodou zmluvných strán," uvádza sa v informačnom materiáli.

Mesto sa už s firmou medzičasom dohodlo na niekoľkých opatreniach, ktoré sa týkajú zimnej údržby. Kde sa nachádzajú a kadiaľ jazdia vozidlá, už dokáže kontrolovať online. Na 43 sypačov, teda na všetky s pluhom nad štyri tony, totiž nainštalovali GPS zariadenia. Firma by tiež mala robiť preventívne posyp na mostoch i v kopcovitých terénoch. "A podobne v prípade mínusových teplôt a zvýšenej vlhkosti vzduchu alebo v prípade predpokladaného spádu snehu," doplnila Skokanová.

Ako prevencia voči stavu, keď vozidlá zimnej údržby stoja v zápchach, majú byť pred očakávaným spádom snehu rozmiestnené v jednotlivých rajónoch. Tam budú čakať na pokyn. Spoločnosť bude tiež podľa Skokanovej pluhovať aj komunikácie, ktoré síce nie sú v správe hlavného mesta, ale sú dôležité pre zjazdnosť.

Riaditeľ kancelárie bývalého primátora Ľubomír Andrassy vlani vysvetľoval, že mesto platí vyše 80 zamestnancom aj vtedy, ak nič nerobia. Andrassy poukazoval na to, že 6,50 eura na hodinu dostáva človek, ktorý je v teréne a pracuje, no len o 0,80 eura menej ten, ktorý nič nerobí, ale je v pohotovosti. Mesto taktiež podľa Andrassyho platí aj za státie 54 mechanizmov, a to poplatok osem eur. Ak sa vozidlo používa v teréne, cena je viac ako 27 eur.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  5. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  6. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  8. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo
  1. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  2. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  3. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. V Tescu vlani zákazníci nakúpili až 700 miliónov sl. potravín
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  8. OMV ponúka kávu so sebou aj do opakovane použiteľných pohárov
  9. Pojistným podvodům při nehodě zabráníte s kamerou MiVue 733 WiFi
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 445
  2. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 22 553
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 000
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 17 007
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 14 460
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 633
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 6 853
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 5 749
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 5 648
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 4 057