
FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Architektúra budov Dominanta Sasinkovej ulice, Lekárska fakulta UK prišla ku konkurencii. Neďaleko nej sa zrazu objavila pozoruhodná atraktívna budova, nie nová, nie stará, s tajomným názvom Merius (na snímke). Kto pozná Sasinkovu ulicu dávno, vie, že tu stál neoklasicistický dom najmladšieho zo staviteľskej dynastie Feiglerocov, Alexandra, autora Štefánky a mnohých ďalších budov na Palisádach, Štúrovej, Konventnej a inde. Jeho prestavba, rekonštrukcia a dostavba mu dali novú tvár. Je to jeden z tých pozitívnych príkladov, ktorý ukázal, ako narábať aj so starším objektom a ako ho obohatiť o nové hodnoty. Tu sa však neoživil iba dom, ale získala celá ulica.
Podarilo sa to vďaka citlivému prístupu k pôvodnej architektúre, aj napriek razantnému vstupu do samotného objektu.
Technické riešenie dovolilo vytvoriť v podzemí garážové podlažia so 14 miestami a bezbariérovým prístupom. Nad garážami, v časti dvora je vytvorená zelená strecha. Na jednotlivých podlažiach, v ktorých boli voľakedy byty, sú flexibilné kancelárske jednotky s vlastným hygienickým zariadením, čajovou kuchynkou a šatníkovou skriňou. Samozrejmosťou je vysoký štandard technického vybavenia, klimatizácia, štruktúrovaná kabeláž, spoločný server, centrálna vrátnica, atď.
Problém vzťahu starého a nového architekti riešili kontrastom. Hmotu novej nadstavby jasne odčlenili od pôvodného objektu nielen ustúpením z uličnej čiary a vytvorením terasy, ale aj iným architektonickým výrazom. Ustúpené podlažie má celosklenenú fasádu s horizontálnym členením, hliníkovými profilmi a štítovú stenu, obloženú hliníkovým obkladom. Dosiahli tak jasne čitateľné rozlíšenie novej a pôvodnej časti v uličnej fasáde. Na tom istom kontraste je založená aj prístavba dvorného krídla.
Tento prístup je zaujímavý tiež tým, že fasáda nadstavby evokuje novú funkčnú náplň objektu. Sklenená fasáda dáva tušiť administratívu. Zároveň vyzdvihuje aj pôvodnú architektonickú hodnotu Feiglerovej fasády. Zachováva kompozíciu, proporcie, členenie okien i pôvodné architektonické články. Atraktívnosť architektonického riešenia autori znásobili plastikou v pôvodne prázdnom tympanone, ktorú nazvali MERIUS. Je to spojenie začiatkov slov MER-kur a IUS-ticia, ktoré ovládajú našu súčasnú spoločnosť.
ŠTEFAN ŠLACHTA