SME
Sobota, 19. október, 2019 | Meniny má Kristián

Z ulíc v centre má zmiznúť reklama, starosta už zrušil prvé povolenie

Na stole vraj už starosta má aj ďalšie žiadosti o predĺženie nájmu veľkých bigboardov či billboardov a vraví, že v spolupráci s poslancami plánuje žiadostiam nevyhovieť.

Reklama všade, kam sa pozriete.Reklama všade, kam sa pozriete.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

STARÉ MESTO. Z ulíc bratislavského Starého Mesta má zmiznúť prvých 38 trojnožiek s reklamou. Nový starosta Radovan Števčík totiž zrušil rozhodnutie predchádzajúceho vedenia a firme Pre Sent, ktorá takto predáva reklamný priestor, od januára nepredĺžil rozhodnutie o užívaní verejného priestranstva. Firma sa sťažuje, tvrdí, že svojimi plochami prispieva ku skultúrneniu Bratislavy.

Števčík nepredĺžil firme rozhodnutie pre trojnožky na Rybnom námestí, na Gorkého či na Medenej ulici. "Je to prvý krok k redukcii vonkajšej reklamy v Starom Meste. Reklamných zariadení je tu prebytok, a tak chcem postupne rušiť všetky nájmy alebo súhlasy, ktoré boli v minulosti udelené," povedal Števčík pre TASR.

Článok pokračuje pod video reklamou

Menej reklamy

Na stole vraj už starosta má aj ďalšie žiadosti o predĺženie nájmu veľkých bigboardov či billboardov a vraví, že v spolupráci s poslancami plánuje žiadostiam nevyhovieť. Redukovať reklamu tak chce takouto "prirodzenou cestou". Tento rok sa napríklad podľa Števčíka končí nájom asi trom desiatkam svetelných reklám na staromestských chodníkoch, ktorý už nový starosta neplánuje predĺžiť.

Firma Pre Sent má na Hviezdoslavovom námestí ešte ďalších 19 reklamných trojnožiek. Tam má však prenajatý pozemok, no zmluva platí len do konca tohto roka. Potom majú skončiť aj tie. "Prídeme takto o časť príjmov, toho som si vedomý, ale nie je vhodné, aby mestská časť plnila svoj rozpočet príjmami z reklamného smogu, ktorý obyvateľom aj návštevníkom mestskej časti prekáža," zdôrazňuje nový starosta.

Firmy sa bránia

Firma Pre Sent sa bráni. Jej konateľ Peter Šrůtek vysvetľuje, že na plochách zverejňujú informácie o kultúrnych, športových a spoločenských podujatiach.

"Nejde teda o umiestňovanie plagátov komerčného charakteru. Našimi plochami a informáciami o kultúre prispievame ku skultúrneniu Bratislavy," povedal pre TASR. Mesto bolo podľa neho dosiaľ zaplavené čiernymi výlepmi, lebo na propagáciu neexistovali cenovo dostupné plochy. "Naši klienti, bratislavské divadlá a kultúrne inštitúcie, dnes oceňujú, že naše cenové podmienky a starostlivosť o plochy sú na takej úrovni, že sa im nevyplatí robiť čierne výlepy," zdôraznil.

Firma sa podľa konateľa snaží, aby ich plochy zapadli do prostredia mesta a dvakrát týždenne ich tiež čistí.

Starosta: Reklama aj zavadzia

Starosta však vysvetľuje, že reklama nielen špatí vizuálne, ale aj tvorí prekážku. "Umiestňovali sme nové smetné koše a dosť nám to komplikovalo situáciu. Chceli sme ich dať k stĺpom verejného osvetlenia a tam bola reklama. Dnes už tiež nespravíte peknú fotografiu národného divadla či Hviezdoslavovho námestia bez toho, aby ste na nej nemali aj reklamu," vysvetľuje. Hviezdoslavovo námestie chce mať úplne bez reklám.

Mestská časť firme Pre Sent tiež vyrubila dodatočnú miestnu daň za minulý rok vo výške 7500 eur. "Predtým bolo 38 kusov zdanených tak, akoby zaberali len sedem štvorcových metrov. Reklamné zariadenie má byť však podľa zákona zdanené samostatne sadzbou za každý začatý štvorcový meter a deň," vysvetľuje Števčík s tým, že trojnožky podľa tohto princípu zaberajú až 38 štvorcových metrov.

Trojnožky firma ešte neodstránila, argumentuje, že zatiaľ nemá v ruke oficiálne rozhodnutie mestskej časti. Ak svoje reklamné zariadenia v najbližšom čase neodstráni, starosta tvrdí, že plochy viditeľne označí ako nelegálne zariadenie. "Kým tiež zariadenia neodstránia, dovtedy ich budeme zdaňovať novou sadzbou," dodal.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  3. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 14 206
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 293
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 13 231
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 251
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 102
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 794
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 7 607
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 425
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 940
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 664